Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af HrThor
Hejsa gutter,

Fik endelig taget mig sammen til at købe et PX80..

Sagen er at jeg har mig sådan en WD HDTV box som jeg afspiller musik og film via. I går faldt jeg i søvn så den gik i pauseskærm mode (sort baggrund hvor wd logo er på og skifter plads ca hver 15. sec)

Vågnede så op 5 timer efter. Jeg er selvfølgelig bange for burn in, men kan ikke umiddelbart se noget?

Ser så filmen jackie brown her i dag og synes det virker som om sort er meget sort.. kan det skyldes burn in på nogen måde? Findes der ellers måder at indikere om man har burn in på? har googlet lidt uden resultat :)

På forhånd tak for hjælpen
Af HrThor
Jeg kan også sige det på denne måde :

Hvis jeg f.eks. ser en film og der er en blå eller hvid himmel i baggrunden så "knitre" det på en måde.. er det bare plasma der opfører sig sådan generelt?

Hvis jeg pauser filmem og ser på hilmen der i, så er det som der er en masse forskelligfarvet pixels.. tænker ikke farver som rød blå grøn, men forskellige grader af sort.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Burn-in vil ses som en skygge af det du har haft stående på skærmen. Dvs. det skulle være et ret genkendeligt WD logo. Det vil ikke udmønte sig som en generel forværring af billedet. 5 timer er ikke nok til at give nogen permanent burn-in skade uanset hvad.

Plasma-TV genererer mørke nuancer vha. dithering hvilket vil vil give noget svag flimren hvis du går tæt på skærmen. Det kan ikke undgås. Det vil opleves som en svag knitren, som du beskriver det.
Senest rettet af Torben Rasmussen 12 apr 2009, 23:09, rettet i alt 1 gang.
Af slakke
Burnin er når et billede feks. et program logo, ligesom bliver på skærmen efter du har skiftet væk fra det pågældende program, men det skal være fast det samme sted i lang tid for at det sker.

at sort er meget sort skal du sku bare være glad for Folk køber Pioneer tv til 16-18k for at få meget sort :)

Du skal ikke være så nervøs over hele det her Burnin brug dit tv fornuftigt så for du med 99% sikkerhed ingen problemer, og din HD boks har ovenikøbet pauseskærm der flytter sig, så tag du dig bare en lille morfar i ny og næ :)
Af xcardman
har haft et px80 et år, som er brugt med tv blu-ray htcp og popcorn a100 ps3.

der har aldrig været skyggen af burn in, bare god billedekvalitet. De folk som bliver ved med af snakke om burn in, er dem som har middelmådige lcd tv. Der var start problemer med de første plasma tv. Men det er alså slut nu. Den eneste grund til lcd, er hvis man skriver tekstbehandling eller sufer på nettet på sit tv. Der står lcd bedre.
har dog skiftet til et pio pågrund af 50 tommer.
Af sketchpad
Har en LG50PG6000 og har ikke set skyggen af burn-in selv
efter ca. 6 måneder med apparatet, det er en MYTE med
dagens moderne apparater - lad det nu hvile!

O_O
Af HrThor
Tak for svarene :)

Hmmm fjernsynet er bare utroligt mørkt når det står på NORMAL i menuen.. hvid er seriøst meget mørkegrå og det er tydeligt det er alt for mørkt.. så kører på biograf nu ;)

Er det bare meningen det skal være sådan?
Af xcardman
et px80 er godt til prisen, men lige som de andre 2008 modeller fra pan.
mangler de lidt kontrast(lys), det er der så kommet på deres g10 model.
har selv haft et px80 et år, det vender man sig til. Men et bedre tv finder man ikke i den prisklasse.
Af lascarro87
Eyh , måske nogle lige ka dulme mine nerver lidt..

Var i min nye lejlighed, og sætte hjemme biografen op...

kører så hjem til min kæreste, og overnatter hos hende..

Dagen efter, kribler det i mine hænder, for at komme hjem og lege lidt med alt gearet ..
Opdager så, at jeg har glemt at slukke for mit tv .

En sony kdl40w4500 lcd .

Havde dog husket at slukke for min hd box, så der var kun sort og hvid(samt gråt) på skærmen..

Ka mit fjernsyn ha taget nogen skade af, at køre omkring 15 timer.. ?..

Ka ikke umiddelbart se noget, har vel været heldig..
Men folks, hjælp mig, :) , er de bygget til sagtens a ku frame et billed i så lang tid ?

-Filip
Af Pejsen
du vil ikke være i tvivl hvis der er kommet retention. Så når du spørger her er det fordi der ikk er noget galt.

Vil dog gerne lige slå fast at retention absolut ikke er en myte... mit LG50PG6000 dateret Aug/08 lider i enormt høj grad af retention dog aldrig burn-in.

Men kigger man 20min på TV2News så bliver deres bund og side bjælke ved med at være der i 3-4 min efter man skifter kanal.

Nu kan det godt være jeg er "uheldig" men jeg synes faktisk deter utroligt dårligt at det ikke håndterer det bedre. O_O
Brugeravatar
Af truehorses
Nu afhænger retention jo også af dine indstillinger
Kører man med noget nær det korrekte billede, er retention på et
LG50pg6000 minimal...ihvertfald på dem jeg har set...

Kører man med fuldt blus på lys/kontrast er muligheden self. højere.

Men Burn in...har jeg endnu tilgode at se...

O_O
Af sketchpad
@Truehorses - nu siger du august 2008, jeg bliver lidt
nysgærrig fordi LG har skiftet panelproducent. forgængeren
LG50PG3000 havde lige præcis de Image Retention problemer
du beskriver...

...det kan være du har en af de første 50pg6000 modeller,
kig med en lygt bagerst til højre (når du står foran)
oppe mod toppen, igennem hullerne kan du tydelig se
produktionslabelet, der skulle der meget gerne stå
panelets rigtige date + producent land, hvad står der?
Brugeravatar
Af truehorses
LG 3000 og 6000 er 2 helt forskellige paneler....blot til info
Ligesom dag og nat....Iøvrigt mener jeg det er et 3000 panel der
sjovt nok gemmer sig i PG 6900 ( den med Harddisk optager )
Derfor den store forskel på en PG60000 og en PG6900
Af Kief
lascarro87 skrev:Eyh , måske nogle lige ka dulme mine nerver lidt..

Var i min nye lejlighed, og sætte hjemme biografen op...

kører så hjem til min kæreste, og overnatter hos hende..

Dagen efter, kribler det i mine hænder, for at komme hjem og lege lidt med alt gearet ..
Opdager så, at jeg har glemt at slukke for mit tv .

En sony kdl40w4500 lcd .

Havde dog husket at slukke for min hd box, så der var kun sort og hvid(samt gråt) på skærmen..

Ka mit fjernsyn ha taget nogen skade af, at køre omkring 15 timer.. ?..

Ka ikke umiddelbart se noget, har vel været heldig..
Men folks, hjælp mig, :) , er de bygget til sagtens a ku frame et billed i så lang tid ?

-Filip
Tror ikke du behøver at frygte noget. En LCD er ikke så følsom overfor statiske billeder/billedelementer som plasma. Sandt at burn-in er ikke eksisterende på et plasma som er behandlet ved normal brug men om det kan forekomme med 15 timers hvidt billede tør jeg ikke sige.. nok de færreste der har lyst til at eksperimentere med det for dig :)