Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mortenmj
Har lige set at mit kommende TV (P42X10Y) kører med 1024*768 i opløsning og det lyder jo af 4:3 i mine øre. Når jeg kører med den opløsning på min bærbare så ser ikonerne på skrivebordet noget utydelige ud. Er det noget jeg skal frygte også bliver tilfældet for TV'et... burde det ikke kører i en opløsning hvor forholdet er 16/9 når det nu er widescreen?

En anden ting, er der nogen der har et P42X10Y, som mener man skal pille ved standardindstillingerne, eller de som de skal være?
Af red_martians
DEt er helt korrekt.. du kan dog godt køre 1024x768 på VGA-stikket.. Billedet bliver dog strækt.. det kan i film løses ved at ændre aspekt. Ellers kan fjernsynet også sagtens modtage 1366x768, men så bliver billedet svagt slørret.. Personligt finder jeg det lettest, og det eneste sted hvor der er et minimalt problem, er ved tekstbehandling.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu har din bærbare jo nok ikke 1024x768 punkters native opløsning, så naturligvis vil det se uskarpt ud hvis du forsøger at vise det på dén. Det kan slet ikke sammenlignes da din bærbare jo strækker billedet så det vises i fuldskærm - deraf uskarpheden.

Det samme vil gøre sig gældende på X10 hvis du viser andet end 1024x768 punkter, da den i så fald også skal skalere billedet. Som nævnt, så får du dog ikke et korrekt størrelsesforhold hvis du bruger 1024x768, da du sætter skaleringsfunktionen på TVet ud af funktion når du sender denne opløsning til det. Hvis du vælger en 16:9 opløsning, så vil billedet ikke blive strukket ud af proportioner. Det kunne være den foreslåede opløsning på 1366x768 i stedet. Dette vil helt klart være at foretrække hvis du skal se film eller des lige.
Af mortenmj
OK, tak for svaret. Nu jeg regner efter, så opdager at min bærbare viser 16:10-formatet 1280*800 men går ud fra det også er godt nok, eller kan rettes til en 16:9 med en opdaterting af driveren til Geforce-kortet.