Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa folkens :)

Jeg har endelig fået taget mig sammen og bestilt min stationærer men skal da også have ny skærm..
Det må max være 27" men helst 24-26"..
Prisen lyder på max 4k :)

Skærmen skal kunne bruges til seriøs gaming lige fra langsomme spil som stategispil til hurtige spil hvor fps er vigtigt.. Derfor skal der ikke være skygger i de hurtigere spil :)

Har selv kigget på følgende modeller:

Samsung SyncMaster T260
Samsung SyncMaster T240
Samsung SyncMaster 2493HM
Samsung SyncMaster 2693HM
Samsung SyncMaster 2494HM

Håber der sidder en ekspert her på siden der ved hvad man burde kaste pengene efter :D.. mer mest til de 2 sidste modeller :).

I må gerne komme med bedre forslag hvis i mener der findes bedre skærme til prisen

/Rasmusapt
Af Corax
Den koster godt nok lidt over 4000kr. med umildbart synes jeg at en af de bedste 24" skærme er HP LP2475W.

Flatpanels har en anmeldelse og der er også et videoreview på trustedreviews.
Brugeravatar
Af Rana
Som jeg læser anmeldelsen af den nævnte HP er det ikke en dedikeret gamer-skærm, men en god all-round med kvaliteter som fx farveægthed. Spørgsmålet er om den (S-IPS panel) er hurtig nok til seriøs gaming.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis vi snakker om prof. gaming, så skal du jo nok se på skærme der modtager 120 Hz. Der findes pt. kun 2 varianter:
Viewsonic VX2265wm og Samsung 2233RZ

Jeg er ikke sikker på at RZ er den officielle modelbetegnelse herhjemme eller om du overhovedet kan få den herhjemme endnu.
Af Rasmusapt
Helt korrekt yakken :)

Formulere mig nok også lidt forkert :).. Jeg kunne smække en crt skærm til og ville derved få den bedste udnyttelse af spil pga responstid på 1 ms og motionsflow på 100 hz..

Så lad os sige til at semi-game :D

Har før kørt med crt skærme men syntes det er for stort at have stående og så pynter de heller ikke særlig meget :D

/Rasmusapt
Af Rasmusapt
Slet ingen med erfaring inde for monitor området som kan give et råd om hvilken fladskærm man skal gå hvis man skal game :0)

Yakken ved du har givet dit bud men har ikke lyst til at have en 3D skærm :P
Af Rasmusapt
Ja undskyld jeg river hul på min tråd igen og igen :)..

Håber bare på nogen kunne give et svar så jeg kan få købt skærmen :)

Min største bekymring med skærmvalget er responstiden :).. Kan jeg mærke forskel på en 2 ms i forhold til en 5 ms.. nogle siger man ikke kan, men hvis jeg skal spille bilspil eller skydespil er det vigtigt for mig at billedet skal være så flydende som muligt :)

Vil helst have en ergonomisk skærm så jeg kan indstille den efter hvor højt jeg sidder osv.. Derfor ser jeg lidt ondt på Txxx som ellers løber af med alt rosen..

Er der ingen skærme der pt er lige så god som Samsung Txxx serien ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ved at lægge dig fast på 2 ms udelukker du jo en hel del modeller. Ja, 2 ms vil nok være hurtigere, men reelt er det ikke en garanti blot fordi responstiden er lav. Den måde responstiden måles på, efterlader ret megen plads til afvigelser.

Personligt ville jeg nok se på HP W2448, men da den har glossy overflade, vil mange nok vælge den fra på forhånd. Den har dog en del flere indstillingsmuligheder og dens forgænger W2408 fik mange rosende ord med på vejen - og så er den jo ret køn at se på.

Der findes ellers ret mange skærme i din prisklasse. Se blot på denne lange liste (sorry for det lange link):
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... Submit.y=5
Af Rasmusapt
Jeg er helt med Yakken :D

Der findes utallige modeller og mærker :).. Dog er det ikke specifikationerne der siger alt men mere hvordan skærmen er i action :)

Er så uheldig at bo langt væk fra en storby med udstilling af minitor i diverse elektrobutikker så har ikke muligheden for at se så stort et udvalg. Derfor søger jeg hjælp på fora hvor folk ved noget om det og har prøvet og set en masse monitors :).. Har selv kigget lidt på Hp modellem du linker til og har også læst jeres test :).. dog fornemmer jeg ikke det er en gamerskærm men mere en skærm til at se film og til at lave grafisk arbejde på amatør nivau :)
Af Lars Peter
Rasmusapt, jeg vil anbefale at du søger efter anmeldelser og brugeromtaler på nettet. Nu da yakken har givet dig en masse muligheder er det bare at gå igang.

Selv har jeg netop lært en hel masse ved at læse utrolig meget om skærme, paneler, anmeldelser og brugererfaringer for at finde en skærm. Nu er det godt nok en anden type skærm jeg har brug for end dig, ikke-TN-panel tiltalte mig mest til mit brug (jeg har selv en tråd her i forummet om mit skærmvalg), men jeg kiggede også på TN-baserede skærme og gemte links til omtaler af nogle af dem.

Et af disse links er en anmeldelse og test af Samsung SyncMaster 2693HM og T240HD, og det er nogle af de muligheder du nævnte i dit oprindelige indlæg. Her er linket:
Samsung SyncMaster 2693HM og T240HD
http://www.hardinfo.dk/index.php?view=a ... t&Itemid=7

Her er en anden anmeldelse af 2693HM:
Samsung SyncMaster 2693HM Review
http://www.warp2search.net/contenttelle ... eview.html

Og her på flatpanels.dk er der en anmeldelse af BenQ V2400W:
BenQ V2400W
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?misc ... 1228296466

http://www.hardforum.com/ kan du finde en masse omtale af et utal af skærme (under forummet "Displays") og ved hjælp af søgemaskinen kan du finde tråde med omtale af en specifik skærm.

Du kan selv søge videre og finde omtale af andre skærme, Google er overordentlig velegnet.

Så kan du vende tilbage til flatpanels.dk til din tråd her og skrive eller spørge eller kommentere eller hvordan det nu passer.

God jagt!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En kommentar til HP W2448: responstiden er bragt ned på 3 ms hvilket burde kunne konkurrere med det meste - i hvert fald i teorien. Det er IKKE en skærm til grafikere! Du tænker nok på HP L2475 i stedet.
Af Rasmusapt
Ja yakken :D

Har svært ved at kende forskel på Hp's skærme da de kører med stort set samme look :)

Jeg har nu læst og søgt hvad jeg nu kunne :)

Txxx har jeg droppet da SyncMaster 2693HM skulle være langt bedre i farverne :)

Dog står det mig lidt uklart hvilke forbedringer der er på den nye model 2494HM i forhold til 26/2493HM..

Derudover hælder jeg også meget til Hp's model
HP w2408 da den også har fået meget ros og pga. dens ergonomiske funktioner samt en flot smooth skærm :D dog kan jeg forstå der er kommet flere skærme som stadig kan de samme ting og som endda har bedre spesifikationer.

HP W2448hc
HP W2558hc

Hvilken af disse er der tale om er den nyeste model og har "hc" bagerst i navnet nogen funktion eller er det blot modellens navn ?

@Lars Peter

Takker for links hjalp meget :)