Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Anne
Jeg står og skal have et nyt tv, men da jeg har ingen anelse er jeg blevet anbefaldet at søge hjælp her. :)

Det skal ikke bruges til så meget andet end at se tv og lidt film på. Kommet frem til at afstanden til skærmen vil være 1.8m og at størrelsen skal være 26-32", men prisen skal helst være omkring de 3000, helst mindre.. Har selv kigget på Samsungs LE32A336.

Nogen gode forslag eller anbefalinger?
Af Mr.DJ
Hej Anne! :)

Jeg har ikke umiddelbart nogle anbefalinger, men vil godt dele nogle oplysninger med dig alligevel...ser nemlig tit indlæg lignende dit, rundt omkring! ;)

Jeg tror desværre ikke du vil få så mange anbefalinger når vi er nede i det pris niveau du nævner. Og det skyldes flere ting.
TV i det niveau er ikke bygget med fokus på billedkvalitet, men på at bygge det billigt og stadig kunne tjene på det. Og det betyder at der ikke vil være store billedkvalitets mæssige forskelle på tv i den prisklasse.
Og da der findes i hundredvis af tv modeller og nye heletiden kommer til, vil man typisk hellere koncentrere sig om de dyrere modeller, hvor man som forbruger typisk vil ægrer sig endnu mere, hvis man opdager man har gjort et dårligt køb.

Så Anne, mit generale råd til dig, vil være at vælge det TV du syntes passer bedst i din smag, rent indretnings mæssigt. Du vil nok blive mest glad for dette i længden.

Kan dog nævne, at hvis du påregner at det skulle kunne tage de nye digitale tv signaler, skal du kigge efter om det har en såkaldt mpeg4 tuner.
Derudover skal du vide om du får dit tv signal via antenne eller via kabel tv forening. dvb-c er til kabel tv og dvb-t er antenne. Så kig efter dette når du vælger.

Håber du kunne bruge dette, trods alt! :)
Af Anne
Det kan bestemt bruges, al hjælp er velkommen. :) Så har jeg et stedet at starte.
Af cannavaro
Du kan desværre ikke få en god skærm i det prisleje, som DJ også er inde på. Ummidelbart burde du nok vurdere, om du ikke er bedre tjent med at give 1000-2000 Kr mere, og dermed få en skærm, som trods alt ville kunne levere en vis form for kvalitet, og måske kunne give dig ekstra fordele, som du ummidelbart ikke kender til lige PT. Den Samsung-skærm du refererer til, kunne dog godt være et fornuftigt bud, hvis prisen absolut ikke må overstige de 3000 Kr.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Selvom dette nok ikke er dét svar du ønsker, så drop tanken om en fladskærm til de penge. Det vil ikke give dig en god oplevelse. Du vil være bedre tjent med at finde et brugt CRT TV i den blå avis - Beovision MX6000- og 7000-modellerne vil kunne købes til disse penge og vil levere et overlegent billede mht. analogt TV. Søg på "Beovision MX" på DBA.dk.

Hvis du partout vil have en fladskærm (igen - jeg anbefaler det ikke til den pris) så kan du kigge på Toshibas modeller, såsom AV555 modellen:
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... &Soegeord=
Af Anne
Okay tak for de forskellige responce.. Jeg leder stadig videre og kigger mig lidt omkring, nu med et lidt højere budget.

Men så har jeg et andet spørgsmål. Jeg ved at jeg har Kabel fra yousee derhjemme, men hvilken betydning vil det havde hvis jeg vælger et tv som ser ud til kun at havde DVB-t? Har prøvet at læse mig frem til det, meen lidt for teknisk..
Af Ponduus
DVB-t tunere er til det luftbårne signal. Altså en antenne. DVB-c er til kabel tv.

Hvis du køber en skærm uden DVB-c tuner skal du have en boks til at få de digitale kanaler, hvor du med en DVB-c tuner, kan undvære en boks.
Af Anne
Okay. Men er jeg alligevel ikke nød til, her til november at skulle have sådanne en boks når der skiftes over til det nye signal?
Af Gavin
Hvis du gerne vil se digitalt, så behøver du ikke en ekstra boks hvis dit tv har en indbygget DVB-C tuner, men du skal stadig betale 199 kr/6 mdr. for kortafgift ved yousee. Altså 400 kr. om året.

Så hvis du vælger et tv der ikke har DVB-C tuner, så skal du have en boks ved siden af, og det er altså KUN hvis der ikke er indbygget DVB-C tuner i tvet at boksen er nødvendigt, også efter det skifter til digitalt.
Af Anne
Okay, jeg tror jeg begyndet at forstå :D

Har nu efterfølgende kigget på Sony's KDL32V4710AEP da den både indholder DVB-C/T samt MPEG 4.
Ville det være et tv jeg var godt tjent med? taget i betragning af at jeg faktisk ikke ser tv super meget eller har brug for digitalt tv pt.
Af xcardman
en v4500 er et rimelige godt 32 tommer, faktisk et af de bedste i sin klasse.
synes det er rigtig fin pris på 4500 kr.
http://www.lcd.dk/product_info.php?&products_id=148

Det står faktisk meget godt, men bedst med digital signal.
men analog kan godt bruges. Til analog signal er crt tv (gammel davs tv)
meget bedre.
Af Anne
Okay, det lyder meget godt.. Det sony jeg har linket kan jeg også få til de 4700, og på et eller andet tidspunkt går jeg nok os til digitalt tv, når man jo nu kan.
Af xcardman
Kom lige i tanke om, at de to tv er ens, der er hvis kun farve forskel på højtaler.
Af Anne
Hehe okay.. :D ja så er der ikke megen forskel..