Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har brug for lidt hjælp og fik at vide, at dette er stedet, hvor alle de kloge hoveder sidder. Jeg har allerede læst en del andre indlæg, men har nogle konkrete spørgsmål, som jeg håber, at nogen vil besvare. På forhånd tak.

Jeg skal have et nyt tv(!). Jeg har tidligere kigget på LE40A796R2W, og der er ingen tvivl om, at det nok har det bedst billede, jeg har set på et LCD-tv. Det er egentlig stadig et rigtig fedt fjernsyn, men prisen er stadig ret høj, så derfor overvejer jeg, om jeg ikke lige så godt kan tage en af de nye modeller, der faktisk kun er 1.000 kr. dyrere.

Helt konkret har jeg kig på UE40B7070WW (og jeg har også kigget på den billigere model LE40B655T2W).

Er billedkvaliteten på den nye model lige så god som den tidligere? Grunden til min tvivl er selvfølgelig, at fjernsynet er noget mindre i dybden, så det kunne jo være, at det i de første generationer medførte et kompromis.

Jeg kan se, at den billigere model (LE40B655T2W) har en, tror jeg, bedre kontrast - ultra contrast fremfor mega contrast. Hvis billedet er bedre, er det ikke så vigtigt for mig, om det er 3 cm eller 8,9 cm i dybden.

Kan man med et kortlæsermodul bruge det direkte til digital tv fra YouSee? Jeg har læst noget om, at nogle udbydere blokerer for det.

Der står i øvrigt på Hi-Fi Klubben (det kan jeg dog ikke finde på Samsungs egne sider), at HDMI-stikkene er sidevendte? Betyder det, at de sidder praktisk roteret bag på fjernsynet - eller ordret, at de sidder på siden? Den sidste løsning vil jo alt andet lige gøre tv'et mindre æstetisk attraktivt, når man begynder at tilslutte kabler.

Endelig kunne jeg godt tænke mig at høre, om [email protected] er noget værd? Kan det afspille "alting"?

Hvis I har andre gode råd, ting jeg bør vide, eller noget helt andet, så lytter jeg meget gerne. Råd om helt andre modeller er selvfølgelig også velkomne.

Endnu engang - på forhånd tak og rigtig god påske.

Og så lige et par links for at dele, hvad jeg har set:
UE40B7070WW hos Samsung
UE40B7070WW hos Hi-Fi Klubben
LE40B655T2W hos Hi-Fi Klubben
LE40A796R2W hos Hi-Fi Klubben
Af TeeWii
Jeg glemte helt at nævne, at jeg også kunne fristes af UE40B8000, og at jeg godt kan holde ud at vente til juni, hvor det kommer. Jeg er dog ikke sikker på, hvad grunden til at vælge denne model skulle være. Giver det - for mig - nogen forskel, at det er 200 Hz? Eller er der andre årsager, der gør det til en bedre kandidat?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Eftersom vi endnu ikke har set hvordan Samsungs nye 200 Hz system performer, så er det svært at spå om. Førhen så var deres frame-interpolation ikke noget at råbe hurra for, så hvis de fortsætter trenden, så er 200 Hz heller ikke noget synderligt værd.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Bemærk, at Samsungs nye LED modeller har det såkaldte Edge LED, som du kan læse mere om i vores anmeldelse af Sony ZX1, der også bruger Edge LED. I praksis betyder det, at LED enhederne sidder i siderne af Tv'et og ikke bag panelet og det bidrager derfor ikke markant til billedkvaliteten, men betyder, at man kan lave noget tyndere Tv. Det kan dog også betyde, at baggrundsbelysningen ikke er helt homogen; noget jeg blandt andet oplevede på Sony ZX1.

Mht. sprøgsmålet om YouSee, så ja, det burde ikke være noget problem.

Der bliver snakket lidt mere om stikkene i kommentarerne i denne nyhed: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1237908236

Jeg har desuden modtaget svar fra Samsung om, at jeg formentlig modtager et eksemplar fra LED 7-serien her i næste uge - altså efter påske. Hold øje med siden. Jeg skal nok gøre mit for, at anmeldelsen kommer hurtigt online. Ellers så meld dig til nyhedsbrevet, så får du direkte besked 8)
Af Sophus009
Skynd dig med den test Rasmus for det er fandme et lækkert tv.

Havde egentlig lagt mig fast på det ny Sony W5500, men afventer lige at høre nærmere.

Vedr. stikkene i siden så er de ikke placeret så ledningerne bliver synlige forfra. De sidder i venstre side, men bag "glaskanten" og ikke så stikkene kommer i kambulage med væggen. Selve antennestikket placeres nede fra og op. Så må man vel føre dem sammen på en måde.
Af TeeWii
Tak for jeres svar!

Til Rasmus - kan det så passe, at den tidligere model (LE40A796R2W) ikke har edge LED (jeg ved ikke, hvad alternativet hedder - back LED?)? Det kan selvfølgelig betyde noget for billedkvaliteten, men det bedste er nok, at jeg smutter ned i en butik og ser på det med egne øjne.

Det haster ikke med at købe noget, selvom jeg hellere vil før end senere. Jeg har dog tid til at vente på en anmeldelse, hvor jeg selvfølgelig håber, at I evaluerer [email protected], og om det er noget værd i forhold til de alternativer, der måtte være.

Jeg er ikke tilmeldt nyhedsbrevet, men jeg bruger jeres RSS, så jeg skal nok klikke hurtigst muligt.

Endnu engang tak for kommentarerne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, 796 har alm. LED dioder som baggrundsbelysning, der kan styres enkeltvist og give local-dimming.