Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle

Jeg har netop købt en lille smart mini-anlæg "Panasonic SC-PM86" med dvd, HDMI udgang, og 1080p opskalering til vores tv i køkken/alrum.
Tv´er er et sony 40S3000, som jeg har købt af min far.

Min problem er at jeg har ret dårlig billedkvalitet, når jeg ser dvd imod mine forventninger. Min far har en sony dvd-afspiller ligeledes med opskalering og HDMI, og den viste ganske gode billeder på samme fjernsyn...?

Mit spørgsmål er så om der virkelig er så stor forskel på kvalitet af afspillere, selvom det er samme specifikationer, når det gælder HDMI??

På forhånd tak
Af mroerup
Det ville hjælpe lidt hvis du kunne prøve at beskrive den dårligere billedkvalitet. F.eks. om det hakker, virker kornet eller måske om det er kontrasten der er dårlig.
Af Elwis
Altså.

Kvaliteten er vel hvad man kalder kornet... eller opløsningen er dårlig. Altså det er noget mere grumset end da vi så på den med min fars dvd afspiller....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Prøv at slå opskaleringen fra og se om det hjælper. Så opskalerer TVet blot i stedet for - det kan være at den gør det bedre end afspilleren.
Af Elwis
Okay, men er sgu ikke den store haj til det...:) hvordan gør man lige det??? Altså jeg fandet ud af at jeg kunne indstille afspilleren til vise 576p/720p/1080i osv... Hvoraf ingen af dem var specielt imponerende..

Ja, det er nok svært for dig at forklare herinde... desværre er der også kun en tysk brugsanvisning med...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ved 576p viser afspilleren DVD-signalet uden opskalering. Det er dén indstilling jeg snakker om.
Af cannavaro
Prøv at låne din fars dvd-afspiller, og se, om billedet ikke bliver bedre. Jeg har på fornemmelsen af, at dit anlæg simpelthen ikke er alt for godt til almindelig DVD-afspilning. De fleste Mini-anlæg udmærker sig ikke ligefrem fantastisk på dét område.
Af Elwis
yakken skrev:Ved 576p viser afspilleren DVD-signalet uden opskalering. Det er dén indstilling jeg snakker om.
Super okay, men opskalere tv så selv eller skal jeg indstille den til det? For når dvd´en er sat til 576p er billedet ligeså ringe....
Af Elwis
cannavaro skrev:Prøv at låne din fars dvd-afspiller, og se, om billedet ikke bliver bedre. Jeg har på fornemmelsen af, at dit anlæg simpelthen ikke er alt for godt til almindelig DVD-afspilning. De fleste Mini-anlæg udmærker sig ikke ligefrem fantastisk på dét område.
Ja, det desværre også det jeg frygter. Troede bare at hvis man købte en med opskalering og HDMI udgang, så kunne det da kun blive bedre. Men kvaliteten er mindst ligeså dårlig som den ret så gamle Denver afspiller vi brugte før, og det siger ike så lidt syns jeg...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Elwis skrev:
yakken skrev:Ved 576p viser afspilleren DVD-signalet uden opskalering. Det er dén indstilling jeg snakker om.
Super okay, men opskalére tv så selv eller skal jeg indstille den til det? For når dvd´en er sat til 576p er billedet ligeså ringe....
Alle TV er i stand til at opskalere og du skal ikke indstille noget for at få den til det. Et alm. TV-signal er jo også på 576-liniers opløsning og hvis TVet ikke skalerede dét, så ville det jo kun fylde 720x576 punkter ud af skærmens 1366x768.

Opskalering er lidt af et misforstået buzz-word. Mange tror fejlagtigt at det er et kvalitetsstempel, at en afspiller kan opskalere, men det er jo kun en fordel hvis skaléringen i afspilleren er bedre end den skaléring TVet selv kan foretage (og som sagt så kan alle TV opskalére). Der er også eksempler her i forum på at folk har troet, at en afspiller med opskalering ligefrem omdannede et DVD signal til noget der var konkurrencedygtigt med Blu-Ray pga. klistermærket "1080p up-scaling" :)