Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Stentoft
Hej,

Jeg har ikke kunne få hjælp fra Samsung da deres support generelt ikke er særligt godt informeret omkring de nye modeller.

Så ville høre om der er nogen her der kan fortælle mig om det kan betale sig at investere i de nye modeller hvis det eneste som har af interesse er billedkvaliteten? - Evt om der skulle være nogen forskel mht. LED teknologien.

Udover digital kabeltv tilslutter jeg TV'et et mediecenter så alle ekstra medie/dnla features er jeg ligeglad med.

Jeg har endnu ikke set de nye 7070 modeller i aktion, men 796'eren er jeg helt vild med.

-Stentoft
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis der er tale om Edge LED i den nye model, så vil der være en forskel i billedet, idet den gamle 7er benytter local-dimming. Det kan ikke lade sig gøre med Edge LED.
Af ugp
Betyder der så at billedkvaliteten er bedre, når den benytter af Edge led på 7070?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det betyder det modsatte hvis man udelukkende ser på baggrundsnelysningen. Der vil dog være andre faktorer der spiller ind.
Af Askepot
Hvis jeg har forstået begreberne ret, så betyder Egde LED at lysdioerne er placeret i siderne af skærmen, for at gøre skærmen fysisk tyndere (3 cm), vs. 796 40" (8,5 cm) som har lysdioerne bag i skærmen.

Jeg tror at de nye serier udelukkene er produceret for at lave et tyndere TV, til glæde for hidsige hustruer og andet godtfolk der skal have skærmen op og hænge.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er korrekt. Når man benytter sådan en teknik, så er det dog ikke længere muligt at skrue ned for lyset lokalt, da det så vil ske linievist og ikke i lokale områder på skærmen.

Så vidt jeg har kunnet sjusse mig til, så er EDGE LED blot en LED i siden, som så forsyner en lysleder med lys. Denne lysleder har nogle splittere/huller/udgange langs skærmens bredde, hvor antallet af huller pr. længde øges jo længere væk fra dioeden man kommer. Derved undgår man at lyset kommer til at virke svagere og svagere på langs af skærmen.