Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Saway
Jeg er lidt på udkig efter et nyt tv. Det skal dels bruges til at se alm. tv (antennekabel), lidt film og så sammen med en Xbox360.

I første omgang gik tankerne på LCD, men det lader til at plasma skulle være fornuftigt nok.

Så har jeg læst en del om p42x10, men min eneste anke er, at det ikke er et fullHD som G10 er (men som så også er lidt over, hvad jeg gerne vil give).

To spørgsmål:
(det har været oppe før men vist ikke i relation til Xbox360) - bliver jeg et ulykkeligt menneske af, tv'et ikke er fullHD når jeg spiller Xbox, hvis jeg skal sidde med større afstand end 1-1½ meter fra skærmen?

Hvis man nu kan leve med, at fjernsynet ikke er fullHD - er der så andet der gør, at man bør have G10 i stedet for x10'eren?
Af Consulten
Kun xBox 360 Elite kan køre Full HD - 1080p.

De andre modeller kører max. 720p eller 1080i.

Så hvis du ikke har en Elite model, så kan du vel lige så godt vælge X10'eren.
Af Ponduus
Desuden skal du sidde under 1 meter fra tv'et for at se forskel, på full-hd og hd-ready, når vi ikke snakker større end 42".

Jeg ved heller ikke hvor mange spil der rent faktisk er lavet i 1080p. Til ps3 er langt de fleste spil kun 720p, så det burde du også overveje.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan sagtens leve uden at TVet er fuld HD. Du skal have en temmelig stor skærm før du vil få glæde af den høje opløsning. Mit eget LX5090 er alt for lille til at jeg kan udnytte opløsningen i normal siddeafstand på 3-3,5 meter. Sætter jeg mig ind på 1,5 m afstand, så hjælper det, men jeg kan ikke forestille mig nogen situation hvor man gider sidde så tæt på - selv ikke ved konsol-brug.
Af Saway
Ok - tak for svarene så langt.

Kunne der være andre ting, der gør, at man alligevel bør overveje G10 i forhold til X10?

Såvidt jeg kan se i specifikationerne, så er der noget med kontrastforholdet, der er anderledes, og så kan G10 huske flere ttv-sider (hvis ikke 1000 er nok?).

Hvad skal man ellers overveje, når man stiller dem op over for hinanden?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den generelle billedkvalitet på G10 er bedre end på X10 pga. et bedre panel, så ja, der er da noget der taler for G10 ud over opløsningen.
Af Saway
Et (sidste?) tillægsspørgsmål.

Hvis man køber X10 skal man sikre sig, at den hedder Y til sidst. Men hvis man køber G10, kan det så passe, at den danske/europæiske model hedder E? Der kommer ikke en specifik dansk y-model?