Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hemanse
Jeg har for et lille stykke tid siden købt mig et LG 42PG6000, jeg har dog på det sidste lagt mærke til at der på siden af billedet er en markant "bright" linje ned når der vises farve på sort baggrund, ved ik om det lyder logisk men har taget et billede, dog ik i særlig god kvalitet, der viser hvad jeg mener.

Billede
klik på linket for et større billede.

Jeg har ik den store viden indenfor TV osv men virker bare mystisk at den "linje" skal være der.
Når jeg ser TV via kabel tv ser det også nogen gange ud til at den "linje" kommer i toppen istedet for på siden, dog kun når det er farve/hvidt på sort.
Af Hemanse
har aldrig set det på mit samsung 42 plasma tv jeg har i stuen, så ville da bare lige høre om det er normalt på 42PG6000 modellen eller om jeg måske bare er for "picky" :)
Af cannavaro
Måske kan det skyldes "blooming". Prøv at sænke kontrasten, og se om det forsvinder. Evt. kan du også prøve at sænke lysstyrke.
Af Hemanse
har prøvet at skrue op og ned for det uden resultat, stadig samme meget lyst linje ned langs siden.
Af sketchpad
Er det et analog signal du ser? Dvs. direkte via
dit kabel-tv stik til dit fjernsyn?

Hvis du får en Digital-TV boks fra dit kabel-tv selskab
vil du højst sandsynligvis ikke ha det problem.
Af Hemanse
ja det er analog tv hvilket jeg self ved ikk er det bedste sammen med et plasma tv :) skal dog også siges at jeg ikke har dette problem overhovedt på mit samsung plasma tv, når jeg sætter min pc til tvet for at se en film så er den lysende bjælke på siden af tvet som vist på billedet, når jeg ser tv via analig kabel tv så er den lysende bjælke i toppen af tvet istedet, dog kun når det er farve på sort, ingen ide om det giver nogen mening, kan også bare være tvet skal "køres" til, har kun haft det i ca 12 dage.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det lyder mere som noget sharpening artefakt. Hvad står sharpness til og sker der noget hvis du ændrer det (til 0 eksempelvis)?
Af Hemanse
ser det da ud til du har ret i, nu kender jeg ikke så meget til plasma, men når jeg skruer sharpness ned på 0 så forsvinder det sådan set, men at have sharpness på 0 kan jeg ikke forestille mig er den bedste løsning?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo det er også det vi nomalt anbefaler. Sharpness er en kunstig måde at skabe et indtryk af et detaljeret billede og bør ikke bruges - eller ikke skrues ret meget op i det mindste.