Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af chronaden
Har lige bestilt mig en ny Panny G10

Der er 3 x HDMI indgange i det TV, og jeg skal bruge til følgende:

Blu-Ray afspiller
Surround Receiver
WD TV
PC

og det giver jo 4, men så tænkte jeg på at det plasma har jo en PC indgang (VGA) som jeg alternativt kunne bruge, men er der nogle begrænininger med dette? Hvis jeg nu fx vil afspille HD materiale fra PC osv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
VGA indgangen vil nok ikke kunne tage imod et 1080p24 signal, så frekvensen får du nok ikke til at passe på noget med 24 Hz. Der kan også blive lidt bøvl med længere kabeltræk med VGA forbindelsen i 1080p, men det kunne du jo lade komme an på en prøve.

Kunne du ikke føre din BluRay ind i din receiver via HDMI og bruge signalvejen derfra over i dit TV? Så får du slået receiver og BluRay sammen i én. Det forudsætter naturligvis at din receiver har HDMI indgang.
Af chronaden
Det er en af de nye Onkyo's 507, som er på vej fra Tyskland pt.

Men der vil ikke gå noget signal tabt eller lignende ved at føre bluray igennem receiver? - ét HDMI kabel kan godt håndtere begge signaler?

Sorry, er lidt grøn når det kommer til sådanne ting :P
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En receiver med HDMI indgange og én HDMI udgang vil jo blot sende ét signal videre afhængigt af hvilket input du vælger i receiveren. Dvs. hvis du sætter din BluRay til HDMI ingang nr. 1, som eks. er tilknyttet "DVD"-indstillingen på din receiver, så sendes dette signal videre i HDMI-udgangen på receiveren. I HDMI indgang nr. 2 kunne du så have sat en HD-boks, og når du efterfølgende indstiller din receiver til at afspille materiale fra dén indgang, så vil HDMI-udgangen på receiveren altså i stedet sende materialet fra din HD-boks videre. Du kan tænke på receiveren som en omskifter mellem alle dine mange indgange.

Du kan for den sags skyld også føre din PC over i receiveren, hvis den har nok HDMI-indgange. Når du så vil se film fra PCen, så skifter du blot til den pågældende indgang på receiveren.

Alt dette kræver naturligvis at din receiver ikke laver noget biks ud af signalet, såsom at skalere eller smide 1080p24 formatet væk. Det kan du nok google dig frem til.

Edit:
Specs. er her: http://www.eu.onkyo.com/products/TX-SR507.html
Jeg kan ikke se 1080p24 nævnt nogen steder, så det sikreste ville nok være at køre alle andre ting end BluRay'en ind i Onkyoen via de 4 HDMI inputs den har og så køre din Bluray separat over i dit TV og lyden ind for sig selv i Onkyoen. På den måde får du kun brugt 2 HDMI porte på dit TV og du sparer en masse HDMI kabler i fuld længde fra dine enheder til dit TV, da enhederne jo blot kan placeres lige ved siden af 507'eren.
Af chronaden
Lyder da meget fornuftigt, vil jeg kunne køre min PC igennem recieveren også? - altså DVI->HDMI i receiver?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det kan du.