Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej jeg har lige købt en Samsung 940BF primært iforbindelse med spil.

http://www.samsung.com/dk/products/moni ... /940bf.asp

Jeg har opdaget at f.eks. i Battlefield 2 , kommer der ligesom nogle hvide skygger efter og omkring grafikobjekterne, når man "bevæger" sig hurtigt i forhold til disse.

Er der nogle herinde der har en idé om hvad det skyldes og om det måske er noget man kan justere sig fra?

mvh Kenneth
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er sandsynligvis det der hedder overdrive trailing og det kan man ikke justere sig fra. Jeg går ud fra at du benytter DVI indgangen?
Af kennethskov
ja jeg benytter dvi indgangen, mit grafikkort er et leadtek 7800GT, dvs det er noget jeg skal vænne mig til?:-)

Min gamle skærm var en sony LCD med analog indgang, der havde jeg ingen problemer.

Bortset fra dette overdrive trailing, så er det en fed skærm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Din gamle skærm benyttede nok ikke overdrive til at få responstiden ned, derfor var der naturligvis ikke overdrive trailing på den.

Ja, det er desværre noget man må vænne sig til.
Af kennethskov
Ok tak for informationen:-) Vil det sige hvis jeg havde valgt en skærm med mere respons tid end de 2 ms, f.eks. 4 ms, så ville jeg måske helt have undgået det?
Af kennethskov
et sidste spørgsmål:-) Er der et andet mærke end samsung hvor denne overdrive trailing ikke er så markant?

Jeg har været inde og køre testen fra dette site, og har prøvet at ændre på kontrasten men overdrive trailingen er stadig ret tydeligt i et spil som BF2
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Viewsonic VX922 har mindre overdrive trailing, men alle skærme med overdrive vil lide af det i større eller mindre grad. Det er ikke sikkert at en 2 ms skærm er bedre, for det eneste der er skruet på for at nå ned på 2 ms er nemlig overdrive enheden!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg var i stand til at reducere fænomenet under testen. Som nævnt så gjorde jeg det blandt andet ved indstilling af kontrasten.

Et forslag kan være at prøve dig lidt frem med en farveindstilling. Prøv eventuelt at kør Battlefield og vælg nogle af de forskellige farvetemperaturer. Hvis det ikke hjælper så prøv at reducer grøn og blå en smule. Eventuelt også rød.

Jeg mener jeg justerede kontrasten ned i sin tid. Højest sandsynligt mellem 5 og 10 skridt. Hjælper det?
Af kennethskov
Hej igen

Tak for god feedback, jeg vil prøve at lege lidt mere med kontrasten.

Jeg fandt ud hvis jeg slå RTA fra forsvinder det fuldstændigt, det var et råd jeg fik inde på et andet forum.

Så man kan godt konkludere at det ikke skærmen der fejler noget?

mvh Kenneth