Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg skal have en ny skærm og er i gang med at undersøge mulighederne. Har læst utallige indlæg, læst tester og har efterhånden fået en vis ide samtidig med en del forvirring.

Skærmen jeg går efter bliver nok en 24" med opløsningen 1920x1200.
Den skal bruges til følgende:

1) Redigering af noder (musik), dvs at kunne arbejde med to dokumenter side om side, f.eks. et partitur på den ene side og en stemme (kunne være 1. violin-stemmen) på den anden side. Dette svarer til at have to (A4) tekst-dokumenter åbne side om sider. Til dette brug er både bredden (1920) og højden (1200) rigtig god.

2) At kunne udnytte, at jeg har en camcorder som optager video i HD format (1920X1080), og derfor gerne vil have en skærm der kan vise det fulde format.

3) At kunne redigere billeder taget med et digitalt spejlrefleks-kamera.

4) At se film.

5) Selvfølgelig vil jeg også gerne spille spil, men det er vist næppe noget problem med de fleste skærme med mindre man prioriterer dette meget højt og har brug for en ekstrem hurtig responstid. Men det er ikke prioriteten.

Efter at have orienteret mig har jeg fundet ud af, at der er noget der hedder paneler og at TN-paneler ikke er sagen. Men derved opstår der et problem, fordi en overvældende mængde af de skærme der er udstillet i forretningerne er TN-baserede skærme og jeg vil gerne se en skærm inden jeg køber den. Et eksempel: Her på flatpanels.dk har jeg læst om den HP skærm som hedder HP LP2475W. Ude i forretningerne fandt jeg en HP skærm som hedder HPW2448HC; det ser ud til at være en udmærket skærm, men altså TN-baseret.

Der er dog også af og til en ikke-TN-baseret skærm udstillet derude, men det er nærmest en undtagelse ser det ud til.

Nå, men after at have læst og kigget har jeg fået kig på følgende skærme:

24" (større bliver nok for voldsomt og mindre for småt)
Resolution: 1920x1200

HP LP2475W

NEC MultiSync 24WMGX3

EIZO FlexScan S2431WSEK

Dell skærme:
Dell skærme

På den liste er der flere 24" Dell skærme. Hvad ville være fordelen ved at købe "Dell UltraSharp 2408WFP Widescreen Flat Panel Monitor - TCO03" til kr 5.673,75 være frem for "Dell TrueColor E248WFP 24-inch Widescreen Flat Panel LCD Monitor" til kr 3.248,75?

Nogen forslag til hvilken skærm, der ville være et godt valg?

Med venlig hilsen,
Lars Peter
Senest rettet af Lars Peter 30 mar 2009, 00:38, rettet i alt 1 gang.
Lars_Peter skrev: På den liste er der flere 24" Dell skærme. Hvad ville være fordelen ved at købe "Dell UltraSharp 2408WFP Widescreen Flat Panel Monitor - TCO03" til kr 5.673,75 være frem for "Dell TrueColor E248WFP 24-inch Widescreen Flat Panel LCD Monitor" til kr 3.248,75?
E248 har et TN panel. 2408WFP har et S-PVA.
Af Lars Peter
Tak for et hurtigt svar.
Det gør jo en væsentlig forskel.

Hvis man sammenligner de tre
2408WFP
EIZO FlexScan S2431WSEKi
og
HP LP2475W

hvad ville man så få ud af den ene i forhold til den anden? Der er en væsentlig prisforskel imellem HP LP2475W og de to andre.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Eizo laver generelt skærme af høj kvalitet og af de tre vil den nok levere de mest præcise farver. Umiddelbart kan det dog godt virke som lidt overkill til dit brug.

Med sit H-IPS panel, så vil HP-skærmen være et ganske godt bud, men har du ikke nogle priser du kan klaske på, så jeg ikke skal lede efter det bedste tilbud?
Af Lars Peter
"Overkill" er godt sagt. Jeg må gøre mig klart hvad der egentlig ville passe godt til mig.

Jeg har tænkt enormt meget over det, i de sidste par uger. HP LP2475W har tiltalt mig temmelig meget, men nu har jeg læst en del indlæg om den røde farve som skinner frem ved tekster. Det afskrækker mig lidt fordi mit arbejde med nodeprogrammer netop drejer sig om sort skrift på hvid baggrund, og selvom det er noder og ikke tekst må situationen vel være den samme.

Jeg arbejder som musiklærer på en musikskole, og laver både øvelser til mine elever samt arrangementer og egne kompositioner for store og små besætninger. Så skærmen skal være velegnet til dette.

Billedbehandlingen med video-kamera og digital-kamera er ren hobby, men jeg vil jo gerne have at farverne er rigtig gode.

Jeg skrev i mit første indlæg at en 24" skærm nok ville være mit valg, men nu er jeg ikke så sikker. Resolutionen på 1920x1200 vil jeg meget gerne have, men det må ikke blive for småt, da jeg er nærsynet, alligevel er jeg bange for om en større skærm end 24" trods alt vil være for meget af det gode.

Siden i går er det gået op for mig at en skærm der kan stilles både vandret og lodret er langt at foretrække. Det var en anden musiker (på et forum om brugen af et nodeprogram) der fortalte hvor rart det var at kunne se et stort partitur i sin helhed ved at stille skærmen på højkant. Og det er netop noget jeg har savnet, jeg har blot ikke tænkt på at man faktisk kan få skærme der kan gøre dette.

Priserne på de 3 skærme som jeg nævnte i mit forrige indlæg:

HP LP2475W 4.096,00 DKK m/moms (Jeg har set denne skærm helt op til 5500 kr nogle steder.)

EIZO FlexScan S2431WSEK 5.449 kr

DELL ULTRASHARP 2408WFP kr 5.673,75

Men som sagt er jeg ikke mere sikker på om 24" er hvad jeg vil faktisk vil have eller har brug for. De tre ovenstående er alle 24". Mindre end 24" vil jeg tro er for småt med en resolution på 1920x1200.

Her er en 27" og en 26" skærm. Det ser ikke ud til at de kan stilles lodret:

DELL ULTRASHARP 2709W
27" fladskærm i bredformat kr 5.998,75 Ved ikke hvad panel den har, skærmtypen er "VA - Vertical Alignment" hvilket ikke siger mig noget.

LG W2600HP-BF Set hos Computercity til 3 499,- kr.
W2600HP-BF har S-IPS panel ikke at forveksle med W2600H-PF som har TN panel

Hmm, en 24" som kan stilles lodret vil nok være at foretrække fra en 26 eller 27" som ikke kan. Desuden får man nok også en bedre kvalitet skærm med en 24" med mindre man går op i vanvittige høje priser. Priserne på de ovenstående 24" skærme er høje nok. Jeg læst en masse her på flatpanels.dk om at TN paneler nok ikke er sagen.

Jeg må ud i forretningerne og se lidt mere på skærme med hensyn til pixel-størrelsen. Men en skærm større end 24" forekommer mig at være ret voldsom til et skrivebord.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
jeg er enig i din betragtning om at +24" bliver meget stort. Især når det kommer til dopitchen, men jeg tror du skal lave en ekstra vurdering af dine behov.

Som jeg læser dit indlæg, så laver du ikke rigtigt noget der er grafiktungt og som kræver absolut farvepræcision. Husk også på at du ikke får præcise farver blot fordi du køber en skærm med et godt panel - skærmen skal også kalibreres korrekt før du reelt får noget ud af det. LGs 26" model med S-IPS ville måske være et godt alternativ til de dyrere 24" modeller du har kig på. Hvis du vel og mærke kan leve med den høje dotpitch.
Af Lars Peter
I går var jeg ude at kigge på skærme i butikkerne. Der er jo mange steder hvor der er udstillet skærme tilsluttet en tændt computer så kunderne kan gå hen og afprøve skærmen. Jeg fik set nogle 24" skærme i den anledning. Jeg tager en ny tur i dag.

Det er gået op mig for at en skærm der kan stilles lodret er en kæmpefordel til mit brug, så jeg vil nok ikke løbe den omtalte LGs 26" model med S-IPS, da den desværre ikke kan stilles lodret.

Indenfor TN-panel-katagorien ser der ud til at være mange udmærkede skærme til rådighed. Her er nogle:

Samsung SyncMaster 2693HM 25.5" (ofte annonceret som 26"), dotpitch 0.2865 mm, pris 2,829.00 kr. kan afhentes i multimediaworld.
2693HM har fået virkelig gode anmeldelser rundt omkring. Den bliver også nævnt i flere tråde her på flatpanels.dk.

Så er der Samsung SyncMaster 2493HM, 24".
Den bliver overordentlig rosende omtalt, faktisk så rosende så en anmelder sammenligner den med Dell 2408, som er en noget dyrere skærm (dobbelt så dyr) med et bedre panel, læs her.
Jeg har iøvrigt set at Dells 2408 bliver meget debateret her på flatpanels.dk's forum.
Samsung 2493HM er set på EDB priser til priser fra omkring 2500. Set på Zitech's hjemmeside til 3000kr til afhentning.

Her på forummet så jeg også en Eizo TN skærm til omkring 2500 så vidt jeg husker, det er en udgået model, men der er et lager tilbage, kan ikke lige finde linket.

Jeg har også været rundt omkring andre skærme, det kan let blive overvældende må jeg sige.

I en tråd her på forummet har jeg læst at flatpanels.dk ikke anbefaler så store skærme med TN teknologi på grund af betragtningsvinklen, som kan blive et problem med skærme i den størrelse.

Hvad jeg vil købe ved jeg ikke endnnu. Min nuværende skærm er en 17" fladskærm Sony SDM-S71, 1280x1024, så alle mine forslag er noget af en opgradering. Jeg har haft skærmen i mange år og den fungere fint, men jeg vil meget gerne opgradere. Den blev købt dengang da 17" fladskærme var enormt dyre, for ikke at tale om prisen på større fladskærme, som der slet ikke kunne blive tale om. Alle de skærme jeg har nævnt i denne tråd, selv de dyreste, er billigere end hvad jeg betalte for min nuværende skærm. Utroligt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har prøvet 2408WFP fra Dell i flere omgange og det er en udmærket skærm i min mening. Jeg har ikke forsøgt at spille på den, så hvordan den performer i dén henseende vil jeg ikke udtale mig om, men min egen 2407WFP klarer opgaven fint.

Hold dig væk fra Multimediaworld - de er netop gået konkurs, så forvent ikek nogen support eller service på varer købt hos dem.
Af Lars Peter
Så har jeg besluttet mig.
Skærmen jeg har valgt er BenQ FP241W og jeg har bestilt den hos Proshop til 3230,00 inklusive fragt. Den er omtalt i adskillige tråde her i forummet.

Denne skærm forekommer mig at være rigtig god til prisen og en god løsning til mit brug.
Af Lars Peter
Skærmen er hos postvæsenet (set på "Track and Trace"), men da det nu er helligdage de næste par dage kommer den jo ikke før der er gået lidt længere tid.

Lidt om min vej frem til BenQ FP241W:

På et tidspunkt blev jeg ret forelsket i EIZO S2431WSEK, men gik væk fra den igen. Kiggede også meget på DELL 2408WFP og HP LP2475W. Men som du sagde kunne disse skærme godt være noget af et "overkill". Overvejede dem dog alligevel.

LG W2600HP-BF ville være et godt valg, men jeg var nu blevet klar over at pivot funktion skal være en mulighed som skærmen har.

Af og til læste jeg indlæg hvor BenQ FP241W blev nævnt uden rigtig at fæstne mig ved den i første omgang. Men så kiggede jeg nærmere på den og begyndte at overveje om ikke det var et godt valg, især da jeg fandt at prisen på den er faldet i forhold til den pris der bliver nævnt rundt omkring i tråde skrevet tidligere.

Med et P-MVA panel har den en bedre farvegengivelse og en bedre betragtningsvinkel end et TN panel, og anmeldelser rundt omkring synes at vise at den vil passe glimrende til mig. Nu glæder jeg mig til at se den og arbejde med den.

Iøvrigt vil jeg sige, at jeg er meget glad for flatpanels.dk og den hjælp og inspiration man kan få her.
Af Lars Peter
Så har jeg fået skærmen. Den er pragtfuld!!!

Det følgende ikke en decideret anmeldelse, men jeg overvejer at skrive en sådan på et tidspunkt i det dertil indrettede forum.

Produkt navn: FP241W
Det er revision B5-128
Model Q24W5
Fabriksdato: November 2007

At det er revision B5-128 hentyder til at der er lavet nogle revisioner siden den første FP241W kom på markedet i 2006. Det kan man blandt andet læse om på denne enorme tråd i HardForum:

Official BenQ FP241W Thread !!! Info, Pictures, Reviews
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1066372

Tråden startede i juni 2006 og er stadig aktiv.

En af de ting, jeg var meget spændt på, var om mine computere (en stationær med XP og en bærbar med Vista) kunne vise en resolution på 1920x1200 når jeg tilsluttede skærmen.

Så jeg tilsluttede skærmen til min stationære og fik et flot billede i 1920x1200.
Derefter tilsluttede jeg skærmen til min bærbare og fik ligeledes et flot billede i 1920x1200.

Det var en virkelig dejlig fornemmelse, jeg var meget lettet.

Derefter fik jeg installeret et Pivot program på begge computere, så jeg kan sætte skærmen i lodret stilling.

Her er et foto af skærmen i lodret stilling. Billedet er et partitur (i nodeprogrammet "Sibelius") med rigtig mange stemmer. Nu kan jeg vise et såfant partitur på skærmen i en størrelse så man kan læse det og få et overblik over alle stemmerne. Det er vidunderligt. På dette billede er skærmen tilsluttet den stationære computer:

Billede
Klik på billedet for at se det i en større version.

Det næste billede er med skærmen tilsluttet den bærbare. Her er skærmen i normal position. Som man kan se er den store bredde god hvis man vil se lidt længere linjer i forløbet. Programmet (denne gang nodeprogrammet "Finale") er har en feature som hedder "Scroll View". Man kan "scrolle" til højre lige så længe som musikstykket er langt. De røde farver er en del af programmets muligheder, idet man kan bruge farver i redigeringen. Når man trykker noden ud på en printer, er det sort tryk:

Billede
Klik på billedet for at se det i en større version.

Jeg har også set en DVD på skærmen i dag. Fantastisk flotte farver.