Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kaja69
Jeg har fibernet og en HDTV boks fra SmileContent og skal derfor ikke bruger tunerdelen i en skærm. Jeg skal bruge en 37-42" skærm i stuen og en 22-26" skærm i soveværelset men lad mig spørge om den lille skærm hvor prisforskellen til tilsvarende TV er størst. Der er tilsyneladende etstort udvalg af fx 24" LCD skærme med HDMI input. Vil en sådan skærm (fra fx Samsung, Philips eller LG) levere et godt billede når det fødes fra en TV boks over HDMI? Er der nogen der har testet sådan en skærm op mod et traditionelt TV?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skalering og konvertering af antennesignalets 50 Hz til de 60 Hz en monitor oftest kører ved, kunne godt blive et problem. En monitor er generelt ikke beregnet til at modtage den slags signaler, hvis vi snakker om et produkt der normalt ville være koblet til en PC.
Af kaja69
Tak for input, jeg er med på 50/60 problematiken, men jeg forventer ikke top kvalitet men bare noget der er i orden (ved godt det er en definitionsag) så jeg hører meget gerne fra nogen der har gode erfaringer med et sådan setup.
Af Mr_Mo
Jeg kører selv med en Dell 2709W og en HDTV boks (Zaptor) fra stofa. Jeg synes skærmen laver et godt arbejde, både ved fremvisning af SDTV og HDTV. Jeg kører det igennem component for at få PIP og PAP muligheder, men kørte det igennem HDMI, før jeg fik sat min bærbare til.

Jeg kan ikke genkende det yakken siger, boksen udsender signalet i 1080i, som skærmen genkender. Om det skulle være problemer med opdateringsfrekvensen, ved jeg ikke, men jeg oplever ikke nogen hak i billedet (det er vel det som opleves når de ikke passer, ikke?).

Jeg vil derfor mene, at en skærm uden tuner fint kan bruges. For at få det bedste ud af billedet, vælg en uden TN-panel, så du har en god betragtningsvinkel, bedre farver og kontrast. Om det så ville betyde, at det bedre kunne betale sig for dig at købe en TV, ved jeg ikke. Men folk kører jo fjernsyn over en Samsung T240HD, som jo er et TN-panel. Så det kommer jo an på dine krav til et godt billede.
Af kaja69
Tak for dit input, godt at høre at det kan fungere tilfredsstillende. Jeg har selv kørt en HTPC med TV kort tilsluttet en 22" LCD et par år, og jeg er enig med dig mht. at der ikke er hakken etc. Er der folk der kan anbefale en 24" uden tuner og med et fornuftigt panel (ikke "TN" hører jeg...)?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er en HTPC jo også en PC, som derfor kører ved 60 Hz. Men det er da positivt at erfaringerne siger, at det ikke er et problem at vise TV fra en boks på en monitor.