Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af smuff
Hej alle
Førstegangsbruger på dette supergode site, som jeg allerede har læst og lært meget af.

Imidlertid er der et enkelt forhold i den standende debat om lcd vs. plasma, der efter min mening ofte bliver underbelyst (host!). Og det er plasma-fjernsynets uegnethed (min mening!) til at fungere i en normal belyst gennemsnitlig dagligstue. Jeg er ikke i tvivl om, at plasmaen har det mest korrekte billede m. den dybeste sort og dermed bedste kontrast. Men hvad hjælper det, når billedet bliver ødelagt af refleksioner fra både vinduer og kunstigt lys (som jo er ret udbredt på vores breddegrader, især ved vintertide)?

Inspireret af den fine og seriøse anmeldelse af Pana G10-skærme her på sitet var jeg en smut nede hos det lokale Pana-center og kigge den ud. Jeg mener - til kun ca. 10 kilo kunne man her få noget nær det bedste, der kan opdrives (bortset fra Pioneers legendariske skærme).

Og jo, billedet var absolut fremragende, men hvad hjælper det, når man dårligt kunne se ca. en femtedel af skærmen pga. refleksioner fra vinduer mod gaden? Forhandleren sagde ganske vist, at refleksioner var langt mindre end på plasma-skærmene for at par år siden, men hvad hjælper det, hvis man som jeg er vant til at kunne se fjernsyn i al slags lys uden problemer med min gamle lcd-skærm? Jeg turde ihvertfald ikke binde an på et køb, da jeg ikke har planer om at anskaffe mig gravkammer-gardiner til stuen (hvilket fruen sikkert også vil modsætte sig). Jeg kigger nu på et par af Sonys lcd-modeller, det nye W5500 og Z4500, i ca. samme prisklasse.

Så altså: når mange her på forummet rask væk anbefaler specifikke modeller til folk, der efterpørger råd ang. fjernsyns-køb, så er det efter min mening useriøst, når man ikke kender de forhold, under hvilket fjernsynet skal fungere. Det er muligt, at man objektivt kan måle sig til den mest korrekte billedgengivelse, men da fjernsynets formål er at tilfredsstille øjet, der ser, er oplevelsen jo stærkt subjektiv, bl.a. afhængig af de omgivelser, det betragtes i. Det er trods alt stadigvæk de færreste, der har dedikerede fjernsyns/hjemmebiograf-rum, hvor de kan trække sig tilbage fra verdens (billed)-støj og nyde tv-oplevelsen i ophøjet mørke-ensomhed :).

Bare min stærkt subjektive mening - hvis jeg har overset noget, lader jeg mig gerne belære :)
Af Arcona
Det er slet ikke noget problem, så længe skærmen ikke har solen direkte på (som ingen skærm kan modstå.)

Lyset i en dagligstue er langt fra en TV forhandler :)
Af MR.BARCA
smuff skrev:Hej alle
Førstegangsbruger på dette supergode site, som jeg allerede har læst og lært meget af.

Imidlertid er der et enkelt forhold i den standende debat om lcd vs. plasma, der efter min mening ofte bliver underbelyst (host!). Og det er plasma-fjernsynets uegnethed (min mening!) til at fungere i en normal belyst gennemsnitlig dagligstue. Jeg er ikke i tvivl om, at plasmaen har det mest korrekte billede m. den dybeste sort og dermed bedste kontrast. Men hvad hjælper det, når billedet bliver ødelagt af refleksioner fra både vinduer og kunstigt lys (som jo er ret udbredt på vores breddegrader, især ved vintertide)?

Inspireret af den fine og seriøse anmeldelse af Pana G10-skærme her på sitet var jeg en smut nede hos det lokale Pana-center og kigge den ud. Jeg mener - til kun ca. 10 kilo kunne man her få noget nær det bedste, der kan opdrives (bortset fra Pioneers legendariske skærme).

Og jo, billedet var absolut fremragende, men hvad hjælper det, når man dårligt kunne se ca. en femtedel af skærmen pga. refleksioner fra vinduer mod gaden? Forhandleren sagde ganske vist, at refleksioner var langt mindre end på plasma-skærmene for at par år siden, men hvad hjælper det, hvis man som jeg er vant til at kunne se fjernsyn i al slags lys uden problemer med min gamle lcd-skærm? Jeg turde ihvertfald ikke binde an på et køb, da jeg ikke har planer om at anskaffe mig gravkammer-gardiner til stuen (hvilket fruen sikkert også vil modsætte sig). Jeg kigger nu på et par af Sonys lcd-modeller, det nye W5500 og Z4500, i ca. samme prisklasse.

Så altså: når mange her på forummet rask væk anbefaler specifikke modeller til folk, der efterpørger råd ang. fjernsyns-køb, så er det efter min mening useriøst, når man ikke kender de forhold, under hvilket fjernsynet skal fungere. Det er muligt, at man objektivt kan måle sig til den mest korrekte billedgengivelse, men da fjernsynets formål er at tilfredsstille øjet, der ser, er oplevelsen jo stærkt subjektiv, bl.a. afhængig af de omgivelser, det betragtes i. Det er trods alt stadigvæk de færreste, der har dedikerede fjernsyns/hjemmebiograf-rum, hvor de kan trække sig tilbage fra verdens (billed)-støj og nyde tv-oplevelsen i ophøjet mørke-ensomhed :).

Bare min stærkt subjektive mening - hvis jeg har overset noget, lader jeg mig gerne belære :)
Fint indlæg, du glemmer bare lige en ting og det er at lige præcis panasonic har en del mere refleksion end så mange andre plasma skærme pga. at de benytter sig af en dobbeltglas konstruktion som alt andet lige vil give en del reflektion.

Og det med at man ikke kan have en lyset tændt eller i dagslys mens man ser tv er stærkt overdrevet, plasma skærme kan bruges uanset lysforhold.

Der er jo også mange LCD skærme der har en glasplade for at øge kontrasten hvilket giver lige så meget refleksion.

Så til langt fleste vil en plasma skærm foretrækkes fordi billekvaliteten er højere, du får bare ikke samme farvedybde og naturlig kontrast med LCD
Af lennon
Du har da afgjort en pointe, som dog også ofte pointeres. Problemet løses desværre ikke ubetinget ved at købe et hvilket som helst LCD. Faktisk mener jeg at have læst et indlæg, hvor en bruger bekendtgjorde,at hans SonyW4500 havde nævnte genskinsproblem, næsten på niveau med hans tidligere plasma skærm ?
smuff skrev:Imidlertid er der et enkelt forhold i den standende debat om lcd vs. plasma, der efter min mening ofte bliver underbelyst (host!). Og det er plasma-fjernsynets uegnethed (min mening!) til at fungere i en normal belyst gennemsnitlig dagligstue. Jeg er ikke i tvivl om, at plasmaen har det mest korrekte billede m. den dybeste sort og dermed bedste kontrast. Men hvad hjælper det, når billedet bliver ødelagt af refleksioner fra både vinduer og kunstigt lys (som jo er ret udbredt på vores breddegrader, især ved vintertide)?
Velkommen til.

Vi har nu altså en ret detaljeret gennemgang af LCD vs. plasma i en af vores fokusartikler og der er der bestemt ikke udeladt noget om reflektioner:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428

LCD-skærme med blank front har som regel ikke glas på fronten, men derimod en mere glat coating på fronten, som effektivt virker præcis som en glasplade mht. reflektioner - hvis ikke værre i nogen tilfælde.
Af Arcona
Det handler bare om ikke at have lyskilder i billedretningen.

Hvis vinduerne er syd, så placer TVet på vest eller øst væggen. Og placer dine lamper til siden eller højt, så de ikke kan ses i skærmen hvis skærmen var et spejl. Jeg har en meget mat LCD monitor, og hvis jeg placerer en lampe overfor skærmen generer det, selvom det er en af de mindst reflekterende skærme på markededet.
Af smuff
yakken skrev:
smuff skrev:Imidlertid er der et enkelt forhold i den standende debat om lcd vs. plasma, der efter min mening ofte bliver underbelyst (host!). Og det er plasma-fjernsynets uegnethed (min mening!) til at fungere i en normal belyst gennemsnitlig dagligstue. Jeg er ikke i tvivl om, at plasmaen har det mest korrekte billede m. den dybeste sort og dermed bedste kontrast. Men hvad hjælper det, når billedet bliver ødelagt af refleksioner fra både vinduer og kunstigt lys (som jo er ret udbredt på vores breddegrader, især ved vintertide)?
Velkommen til.

Vi har nu altså en ret detaljeret gennemgang af LCD vs. plasma i en af vores fokusartikler og der er der bestemt ikke udeladt noget om reflektioner:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428

LCD-skærme med blank front har som regel ikke glas på fronten, men derimod en mere glat coating på fronten, som effektivt virker præcis som en glasplade mht. reflektioner - hvis ikke værre i nogen tilfælde.
Tak for gode og seriøse svar.
Jeg har godt læst den glimrende gennemgang af fordele og ulemper. Min pointe var mere, at de (velmente!) anbefalinger, der ofte ses i forummet, kan være misvisende, når betragtnings-forholdene ikke tages med i betragtning.

Men 2 ting var nyt for mig i svarene: at Panasonics plasma-skærme åbenbart har større problemer m. refleksioner end øvrige plasma-producenter (MR.BARCA) - og især at LCD-skærme også kan have disse problemer (Yakken og lennon). Det troede jeg ikke, da jeg selv har en 3 år gammel Panasonic-lcd, der nærmest er at betragte som et sort hul: den opsluger al lys og gengiver fint under alle forhold (billedkvaliteten ufortalt - der er jo sket en del siden da). Jeg har sågar haft den slæbt med ud i haven til lidt tour-de-france-spotting i solskin, mens jeg malede haveskur, og det funkede fint :)

lennons info om W4500' problemer m. refleksioner er meget nyttig, da jeg som skrevet overvejer dens afløser W5500 som muligt alternativ, så det skal jeg selvfølgelig være obs på inden evt. anskaffelse.

Og så vil jeg måske alligevel give G10'eren en chance, når jeg skal skifte. Men vil ihvertfald betinge mig, at den kan leveres tilbage, så jeg kan se, hvordan det funker i vores stue
Af velsing
Altså jeg har Pana PX80 37th, hængende på min væg med to sydvendte vinduer overfor. Jeg vil tro der er omkring 5 meter fra tv'et til vinduerne, så solen skinner sjældent eller aldrig direkte på skærmen, men der er masser af lys, og ikke mindst de to vinduer som burde reflekterer direkte over i skærmen. Men jeg bemærker det seriøst ikke... Ok. kl 11 når solen er nærmest en direkte vinkel på tv'et, vil der være så meget lys i stuen, at det selvfølgelig ikke er det samme som om aftenen. Men jeg kan sagtens se billedet, og ellers ruller jeg mine hvide rullegardiner ned, -hvis jeg absolut SKAL se tv midt på dagen...

Til gengæld, nyder jeg hver eneste dag (og tænker over det hver eneste dag... ;-) hvor fremragende og naturligt et billede det tv frembringer.

Jeg har været vandt til billederørs-tv og en 24" Eizo LCD skærm (Eizo S2411W), som jeg ellers har synes var virkelig god til både billeder og film, men når jeg nu ser film på Pana'en kan jeg se at billedet er langt mere naturligt og biograf/film-agtigt, -og det er virkelig til min daglige store fornøjelse.

Desuden synes jeg også -rent personligt- at det lidt mere afdæmpede billede, der kendetegner plasma er langt mere klædeligt for min stue, end en LCD skærm
der lyser kraftigt op, og giver alting et unaturligt (ofte blåligt) look.... Men det er selvfølgelig en smags sag..

Und dog dig selv at se hvordan de forskellige teknologier takler et almindeligt sd-billede, og et almindeligt kabel-/ eller antennesignal.

Men for lige at opsumere, så har jeg ingen problemer med genskin, trods tv'ets placering foran mine sydvendte vinuer.

Og sidste råd, som efterhånden er legendarisk: Du får et fantastisk tv til pengene hvis du vælger et Panasonic PX80/PZ80/X10/G10.... ;-)
Af Gavin
Mange tak for det indlæg velsing..

Jeg har nemlig også vinduer hvor solen kommer ind mod skærmen.. Og der er ca. 4 meter fra hvor skærmen skal hænge.. Jeg havde først haft kig på Sony 40W5500 men efter at have fundet ud af at cinemagic sælger UK modellen dyre end DK modellen fra f.eks wupti, så har jeg istedet kig på 42G10 men tænkte jo så på det med reflektion..

Og nu kan jeg så læse mig til at der også er noget reflektion ved W4500 så vil tro der også kan være det ved W5500.. Så er mit valg helt klart G10 hvis valget bliver mellem de 2 modeller..

Så det hjælper lidt at du ikke bemærker noget større problem med reflektion :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Min egen lejlighed har vinduer i alle partier mod øst og vest (vi tror ikke på gardiner, nisser og julemanden hjemme hos os), så jeg har sol i lejligheden hele dagen undtagen til middag. Jeg ville ikke fravælge plasma alene på grund af reflektioner og det er virkelig ikke noget jeg ser som et problem i det daglige.
Af Gavin
yakken skrev:Min egen lejlighed har vinduer i alle partier mod øst og vest (vi tror ikke på gardiner, nisser og julemanden hjemme hos os), så jeg har sol i lejligheden hele dagen undtagen til middag. Jeg ville ikke fravælge plasma alene på grund af reflektioner og det er virkelig ikke noget jeg ser som et problem i det daglige.
Okay, det er nu heller ikke derfor jeg kiggede på Sonys først, men hvis jeg alligevel er oppe i en 40" ved sonys LCD, hvorfor så ikke bare tage en 42" plasma som er bedre billigere og samtidig større? Hehe..

Kom lige frem til de 3 fordele når det alligevel er oppe i den størrelse :)

Har på nuværende tidspunkt en 32" LCD, og tænker stadig over om 42" bliver for stor med min afstand på lidt under 3 meter.. Men når jeg så læser om dem der har en 42" med en afstand på 2,5 meter, så kan det vel ikke gå helt galt :p
Af xcardman
42 tommer fra 3 meter ingen problemer. Sidder 3.5 fra en 50 tommer.
at går fra et 32 lcd til foreksempel en g10, vil være som at gå fra nat til dag. Der er en verden til forskel
Af Gavin
xcardman skrev:42 tommer fra 3 meter ingen problemer. Sidder 3.5 fra en 50 tommer.
at går fra et 32 lcd til foreksempel en g10, vil være som at gå fra nat til dag. Der er en verden til forskel
Okay, så er det ikke noget problem :)

Og ja, det vil jeg gerne tro.. Specielt når man tænker på at det er 4 år gammelt, der er jo sket en del siden da, og når det så oveni bliver plasma denne gang, hehe ;)