Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wingwang
Hej.

Jeg har netop fået dette TV og arbejder på at få PC'eren koblet til det. Bruger HDMI fra grafikkort til en indgang på TV'et, men kan simpelthen ikke få lyd fra PC til TV. Jeg har prøvet at sætte HDMI-kablet i HDMI 2-stikket sammen med et han-han 3.5mm jack-kabel i det jack-stik ved siden af HDMI 2 uden held, jeg har flyttet jack-kablet over til PC-indgangen og prøvet at ændre på højtalerindstillingerne på fjernsynet. Ingenting har hjulpet indtil videre.

Nogle forslag?

På forhånd tak
Af wingwang
Lille update: Lyden går fint igennem hvis jeg hiver HDMI-kablet ud. Hvilket vil sige at TV'et tror at lyden kommer fra HDMI sammen med billedet. Nogen ideer til hvordan jeg fortæller TV'et at lyd kommer fra jack-stikket mens billede kommer fra HDMI?
Af kongkasper
Har prøvet det samme, fik det aldrig til at virke.
Har du prøvet at tjekke på grafik-producentens forums?
Du kan umuligt være den eneste med dette problem - jeg selv gav op og bruger nu min laptop hvor HDMI er onboard, det fungerer helt fint - dog skal jeg ind i: Kontrolpanel > Lyd og så vælge TV'ets højtalere som standard. :-)
Af klynkeper
ville også engang prøve, problemet er at indgangene er inddelt i grupper.
og man kan ikke få lyden fra en gruppe "PC" og billedet fra en anden "HDMI 1" så hvis der skal lyd fra pc til tv, skal i have både billede og lyd fra en gruppe, højst sansynligt "PC".
ellers kan i, som mig, bruge et par gode pc højtalere 2.1 system eller bedre, og så på den måde få lyd

anywho dette er blot min teori O-O

husk der skal kabel både fra grafikkort og lydkort... :p
Af wingwang
klynkeper skrev:ville også engang prøve, problemet er at indgangene er inddelt i grupper.
og man kan ikke få lyden fra en gruppe "PC" og billedet fra en anden "HDMI 1" så hvis der skal lyd fra pc til tv, skal i have både billede og lyd fra en gruppe, højst sansynligt "PC".
ellers kan i, som mig, bruge et par gode pc højtalere 2.1 system eller bedre, og så på den måde få lyd

anywho dette er blot min teori O-O

husk der skal kabel både fra grafikkort og lydkort... :p
Har 2 kabler ;)

Problemet er som sagt at lige så snart jeg smider det HDMI-kabel i TV'et, så stopper lyden fordi det forventer at lyden kommer fra HDMI. Egentligt meget mærkeligt da HDMI2-stikket på TV'et har et jack-stik placeret ved siden af, og som i manualen beskrives som værende tilhørende HDMI2-stikket. Hverken Sony, grafikkortfabrikanten eller lydkortfabrikanten har noget som helst info om det her.

Men jeg kan finde mange andre rundt omkring som ser ud til at have dette problem.
Af kongkasper
Jeg har et ATi HD3870 grafikkort i min stationær.
Inkluderet i driverne er en HDMI-audio driver, men har aldrig fået dette til at virke fordi jeg efterfølgende købte en laptop med HDMI udgang.

Så umiddelbart kunne jeg forestille mig at når man indstallere denne driver for du en ny enhed under "Lyd" i kontrolpanelet som så sender lyden igennem HDMI porten på grafikkortet, men det kræver jo at der er en forbindelse mellem grafikkort og lydkort.

Det er vidst en kringlet process. :)
Af wingwang
kongkasper skrev:Jeg har et ATi HD3870 grafikkort i min stationær.
Inkluderet i driverne er en HDMI-audio driver, men har aldrig fået dette til at virke fordi jeg efterfølgende købte en laptop med HDMI udgang.

Så umiddelbart kunne jeg forestille mig at når man indstallere denne driver for du en ny enhed under "Lyd" i kontrolpanelet som så sender lyden igennem HDMI porten på grafikkortet, men det kræver jo at der er en forbindelse mellem grafikkort og lydkort.

Det er vidst en kringlet process. :)
Nyere ATI-kort har faktisk en lyd-chip inkluderet på kortet med det specifikke formål at gøre HDMI fra PC til TV lettere. Desværre tænkte jeg ikke i HDMI-baner da jeg investerede i mit 9800 GTX+ (som ikke har lyd-chip installeret) for en lille måned siden.

Uanset hvad - det kan da ikke være rigtigt at jeg er nødt til at gå ud og købe PC højtalere/nyt grafikkort eller bruge den langt dårligere VGA-mulighed. Især fordi der er et tydeligt markeret jack-stik ved siden en af HDMI-porten, som efter sigende skulle virke som lyd-input for HDMI fra en PC.
Af panasonic-center
Løsningen skal findes i computeren.
Kontrolpanel, lyd, skift højtalerindstillinger, avanceret, ingen højtalere.
Så burde det umiddelbart løse dit problem.
Hvis ikke så skriv lige igen :)
Af wingwang
panasonic-center skrev:eller eller hvis du kører skal det se sådan her ud http://s175.photobucket.com/albums/w146 ... er_NOT.jpg
Hjalp ikke, selvom jeg må være ærlig og sige at det screenshot ikke hjalp mig meget. Jeg deaktiverede højtaler indstillingen i den menu som ses i screenshotet. Men hvordan skal det kunne hjælpe mig alligevel? Grafikkortet har ikke nogen lydchip, og umiddelbart har jeg ikke kunne finde nogen oplysninger om at køre lyd igennem grafikkortet (hvilket i sig selv virker meget urealistisk).

Det skal bemærkes at jeg har et andet TV som jeg har testet med. Det TV bruger VGA istedet for HDMI, og der er intet problem med at få lyd fra PC'en til det TV. Hvilket kun bekræfter at det må være HDMI som på en eller anden måde skal sættes op til at fortælle TV'et at lyden kommer fra jack-stikket og ikke fra HDMI.
Af panasonic-center
valgte du, under speakers, at sætte playback til high definition smartaudio?
Har haft selvsamme problem med hdmi kabel.
Af wingwang
panasonic-center skrev:valgte du, under speakers, at sætte playback til high definition smartaudio?
Har haft selvsamme problem med hdmi kabel.
Har slet ikke mulighed for at sætte playback til det nævnte. Skal siges at jeg bruger onboard lydkort lige nu - har et X-Fi Xtreme Fidelity dog, ville det betyde noget hvis jeg smed det i?