Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Stallknecht
Hej Alle..

Jeg står og skal have købt mig et nyt tv. Og kan ligeså godt sige det som det er. Jeg aner intet om fladskærme, så det ville være rart hvis i kunne hjælpe.

Mine krav er følgende:

Størrelse: min. 32". Skal dog ikke være meget mere end 40" da jeg ikke sidder så frygtelig langt fra tv'et.

Pris: Max 7000kr. Må gerne være billigere.

TV'et skal hovedsagligt bruges til at se blu ray film, og evt. lidt ps 3.

Jeg håber i kan hjælpe lidt.

MVH Mads
Af kamanski
Hmm...

I den størrelse og prisklasse, ville jeg klart anbefalde at du gik efter et Samsung LCD TV. De er tæmmelige gode og koster ikke ret meget.

Hvis jeg var dig ville jeg gå efter et Samsung LE-40A656 til 6300 kr. for 40" eller 32" modellen (Samsung LE-32A656) til 4700 kr.

Her er links til pricerunner's prissammenligninger så du kan se hvor du kan købe dem::

http://www.pricerunner.dk/pl/2-1082842/ ... ign-Priser (40")

http://www.pricerunner.dk/pl/2-1082626/ ... ign-Priser (32")
Af Illgor
Panasonic 37X10 vil nok være der du får mest for pengene...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg stemmer også for X10.
Af TYBO
Altså...hvis det er for at se blueray film og virklig få noget ud af det så synes jeg det sutter lidt at se det på en 37" non full HD skærm
Så hellere lidt større LCD i full HD.

Der er vel ikke den store fordel i at købe blueray film så når DVD film via HDMI bliver opscalet til samme opløsning som Blueray bliver nedscalet til.

Er det bare mig som er helt galt på den...tvilver på at man kan se den store forskel på en upscalet DVD eller nedscalet blueray på en 37 non full HD.
Af red_martians
Der er faktisk ret stor forskel. at gå fra 576 til 720linier er ret synligt. Det er faktisk næsten usynligt at gå fra 720 til 1080linier, pga. at forskellen måske er stor, men at det menneskelige øje ikke syner forskellen længere(det bliver simpelthen for småt) 576liniers billede til 720linier giver faktisk 100% flere detaljer og det kan ses.
At nedskalere er desuden ikke nødvendigvis dårligt. Hvis man nedskallere kan man faktisk bibeholde nogle detaljer som man måske ikke oprindeligt ville ha' gjort. Det er en teknik man ofte bruger. F.eks. til antialiasing hvad angår billederendering eller 3d-spil. Her udregner man med vilje en langt højere opløsning end skærmen kan vise, for derefter at gøre den mindre, så man undgår jagging(hakkede linier) og filmmer, og samtidig får detaljer fra det højere opløselige billede.
Af TYBO
Nu snakker jeg jo ikke om normalt DVD signal men en DVD der er blevet upscalet.

Tvilver på der er den store forskel i en test på en nedscalet blueray og en upscalet DVD på en NON HD 37".
Af xcardman
max 7000 kr er lig med en x10 og den koster 7500 i 42 tommer.
Man får ikke bedre billede under 10.000.
et lcd full HD under 10.000, viser ikke et lige så godt billede, som dette tv.

full HD kan bruges hvis man sidder 1 meter fra og ser blueray eller spiller.

man lcd full HD viser et dårligere dvd og tv billede, selvom det bliver opscalet. Et x10 viser det meste korrekt billede.
Af Evolator
Jeg vil også sige PanaX10 til den pris. Der kan nærmest ikke være nogen tvivl mere...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
TYBO skrev:Nu snakker jeg jo ikke om normalt DVD signal men en DVD der er blevet upscalet.

Tvilver på der er den store forskel i en test på en nedscalet blueray og en upscalet DVD på en NON HD 37".
At et signal bliver opskaleret giver det jo ikke flere detaljer. Et TV opskalerer også signalet til den opløsning det nu end har, men det bliver billedet ikke skarpere af (med mindre der tilføres kunstig sharpness). Et DVD-signal er vel hvad det er - om DVD'en opskalerer eller om TVet gør det, behøver ikke give forskellige resultater hvis skalar-chippen gør det lige godt i begge enheder. Men du får altså ikke HD ud af en DVD-skrive uanset hvad.

Hvis du ikke kan se forskel på en opskaleret DVD og en BluRay (selv ved 720p) så er der noget galt med øjnene.

Vi har desuden haft 720p vs. 1080p oppe og vende flere gange og det det hele handler om i sidste ende er (alt andet lige) hvor langt du sidder fra skærmen. Kan vi blive enige om, at du ikke vinder noget ved at have en høj opløsning, hvis du sidder så langt væk at du ikke kan se detaljerne?
Af Stallknecht
Det lyder til at det bliver et pana x10 så. Selvom jeg nu også er ret vild med designet fra Samsungs side af. Men billedet er nu vigtigere.

Tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, jeg ville stadig tage X10 frem for A656 til enhver tid. Det er ikke vigtigt om TVet er fuld HD i den størrelse.
Af Evolator
Rigtig. Et Full HD billede opleves klart bedst fra 50" og op efter.
Vi skal op i størrelse, før dette kommer til sin ret.

Derfor har f.eks Samsung også tv. Det ik endgang er HD. Når vi taler om 19" Da det er for lille, til udnyttelse af denne kvalitet. Og sådan 19" tv har jeg i soveværelset. Sådan er der jo så meget.