Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg vil gerne høre om der er nogen som kender nogle skærme, der kunne være et godt alternativ til disse to skærme:

LG L1932P <- gamer

og

LG L1970H <- amatør grafiker

med et alternativ mener jeg at de skal koste ca. det samme og henvende sig til den samme målgruppe.

rent ergonomisk må de også gerne være rimelig ens, men det er ikke super vigtigt. det vigtigste er prisen.

på forhånd tak
Brugeravatar
Af hightower
Enhver som spiller en del bør nok kigge i widescreen retningen - jeg gik selv for snart ½ år til widescreen og har aldrig kigget tilbage. Når prisen skal under 2k, kan du med fordel kigge på den skærm i mit system og evt. det link. For ikke så lang tid siden havde Elgiganten en 19" Viewsonic VX924 til små 2500kr og det er nok den skærm jeg selv ville gå efter hvis det ikke skulle være widescreen.
Af JonasThyssen
nu kan jeg absolut ikke se nogen som helt grund til at købe en widescreen skærm til at spille på, men det kan være det er mig, der er ved at blive gammel :D

jeg spiller mest strategispil med et slag CS eller Dystopia en gang imellem.

desuden bliver min skærm da også dyere af den grund? Ikke fordi jeg ikke vil betale for kvalitet, men jeg planlægger at køre 2 skærme i mit nye rig, en til PS og 3d og en til reakreation ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg synes heller ikke at widescreen er den rigtige vej at gå. Især ikke 19" widescreens - de har simpelthen for lav opløsning i min mening.

De to modeller du har kig på er begge udmærkede. Vær dog opmærksom på at det begge er TN paneler og kontrastforholdet på 1600:1 er mere et tal end det er et egentlig kontrastforhold. Det er nemlig et dynamisk forhold og for at være helt ærlig så har det ikke den store anvendelse.
Af JonasThyssen
Jeg kan selvfølgelig godt se at man får lidt mere "spillerum" med en widescreen, men jeg gamer ikke så meget at jeg synes det er nødvendigt.

Jeg har set at Acer prducerer en widescreen skærm til samme pris som L1932P'eren den har dog 8ms responstid og ikke 4ms, men kunne den bruges som alternativ? den hedder AL1916ws

Er der andre 19" skærme, som har et godt kontrastforhold og farve mætning, L1970H's test lød bare ret god :)

Hvis det ikke kan være anderledes vil jeg da gerne købe en dyrere skærm, men det er altså "kun" til skolearbejde, jeg er ikke proffessionel grafiker.
Brugeravatar
Af hightower
Den Acer du nævner, har kun VGA indput.
Mirai er billigere og har DVI - jeg er selv godt tilfreds. Link: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=176230

Jeg synes ikke 1440x900 er for lidt, men det er jo subjektivt. Nemmere at trække for grafikkortet i tunge 3d spil. Men jeg er dog sikker på widescreen er kommet for at blive - både på TV og monitor siden - se bare hvor mange TV der er widescreen idag, sidst jeg kiggede i Fona fandt jeg stort set ikke eet eneste i 4:3 format, og sådan tror jeg også det vil være om - måske 5 år - på monitor siden.
Af JonasThyssen
Lyder godt alt sammen, er der nogen som kender en god LCD skærm butik i Ã…rhus eller omegn? Så tror jeg at jeg vil tage ind og se dem i virkeligheden, tror det bliver lidt nemmere at bestemme sig så.
Af JonasThyssen
Har lige to nye spørgsmål, håber i kan efterkomme dem :)

1. Hvis jeg ikke skulle vælge en LG L1970H til min amatør grafiker skærm, hvilken en ville i så vælge? jeg synes at se meget få skærme derude, der passer ned over denne kategori ... har hørt at man kan få rigtig mange skærme ned under en deltaværdi på 1 ved hjælp af et kalibreringsværktøj, er sådan et dyrt?

2. Hvis i skulle anbefale en allround skærm, som både kan bruges til strategispil og lidt FPS en gang imellem og samtidig har så gode farver og kontrast at den ville kunne bruges til Photoshop arbejde, hovedsagligt billed enchancement og reworking af 3d renders, hvilken en skulle det så være?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1. Ja en kalibrator er meget dyr. Regn med ca. 2000 kr. Til amatørgrafik er et PVA eller P-MVA panel nok en bedre løsning og i denne katagori kan du jo se på Samsung 970P eller Viewsonic VP930.

2. Samme som 1.
Af JonasThyssen
Har også haft kig på 970P, men har hørt at dens stativ har det med at blive løs over en længere periode ... er der nogen, som har erfaring med den? det ville være lidt nitte at købe sådan en dyr skærm med så god ergonomi, bare for at blive nødt til at udskifte foden efter 1½ års brug
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er 3 års produkt- og pixelgaranti på skærmen. Hvis hængslet fejler noget må det formodes at skærmen kan ombyttes. Hvis du er i tvivl kan du kontakte Samsungs hotline på 383 228 87
Af JonasThyssen
sådan noget burde jeg jo kunne finde ud af selv :D

tak for hjælpen i hvert fald