Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!
Ved godt det her er flatpanels - men regner med, at der er mange skærm-eksperter her, så jeg skriver om en CRT-skærm:

Jeg har købt en brugt 21" Sony CRT skærm til en bekendt. Den blev sat til computeren og kørte fint nogle timer.

Pludselig begynder skidtet så at flimre og der "trækkes striber" hen over skærmen - og alt bliver forvrænget..
- og grafikkortet er virker efterfølgende meget dårligt.. Nu da den gamle skærm sættes til, kan man godt se ikoner osv., men billedet er stadig forvrænget og forsøges der startes et spil op (=anden opløsning formentlig) kan man slet ikke se billedet - det flimrer helt vildt :-(

Så nu er mit spørgsmål: Kan en skærm brænde et grafikkort af?

(For grafikkkortet ER vel brændt af med den opførsel?)

- Jeg troede egentlig kun, der blev sendt signaler UD af grafikkortet, men kan der ske et eller andet, så det pludselig ryger den anden vej - og grafikkortet dør??

På forhånd mange tak for svar og udredninger. :-)
MVH Sørensen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En skærm bør ikke kunne yde fysisk skade på det der sidder i den anden ende. Som du selv er inde på så sendes data primært i retning af skærmen.

Benyttede du en meget højere opløsning på den nye skærm?

Er der DVI udgang på dit skærmkort hvor du kan sætte en DVI->VGA omformer på og forsøge at få et billede den vej?
Af xirb
Tak for tilbagemeldingen!

Der blev benyttet ret høj opløsning - men det skulle være et godt grafikkkort, der burde kunne klare det..
- Dit gæt er altså med, at det er opløsningen, da har taget livet af graifkkortet?

Hvis der er en kortslutning et sted, kunne man så forestille sig, at skærmen brænder grafikkortet af.. men så burde den måske gøre det fra starten af, fremfor først efter en række timers brug...?

Takker igen!
Af tamilboy
godt grafikkort kan tag høje opløsninger men du skal også checke om skærmen kan tage det... og det andet er hvor mange Hz har du sat den til?
Af JonasThyssen
Ja, det kan den godt.

jeg har set det ske 2 gange, med den samme skærm.

jeg er ikke helt sikker på hvorfor det skete, men jeg tror det var strømforsyningen til skærmen, der var noget i vejen med.

men lad være med at sætte skærmen til en ny computer for at teste det, som min ven gjorde :)