Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg står nu og skal købe et nyt tv og har kik på den nye G10 fra Panasonic. Det skal være en 46' eller 50' som jeg kan købe hos PP Radio til 12.500 (46') eller 14.500 (50').
Er dette det bedste tv til prisen ? Skal primært bruges til Blu Ray og alm. DVD.

Jeg har også kik på et Sony LCD tv, men synes stemningen på diverse forums mest er til Panasonics Plasma (eller Pioneer hvis man har pengene til sådan et).

Er plasma tv bedre til at vise standard DVD frem for LCD (hvor jeg synes det ser skidt ud) ?

Hvis der ellers er nogle gode råd til mit tv køb så bare fyr løs :)

Håber der er nogle som vil komme med feedback.

Mvh. Michael
(ny bruger)
Af Illgor
vent til efter weekenden hvor Rasmus skulle komme ud med sin test af G10.
Men ja, generelt får du et bedre billede fra plasma end lcd.
Af Arcona
Illgor skrev:vent til efter weekenden hvor Rasmus skulle komme ud med sin test af G10.
Men ja, generelt får du et bedre billede fra plasma end lcd.
De bedste LCD nærmer sig plasma, og har faktisk også overgået dem. Den nyeste Samsung LCD (model 7100) med LED backlight er faktisk det bedste TV på markedet nu.

Der er dog 4 ulemper ved det nye Samsung, prisen er meget høj, og der er meget genskær fra skærmen. Samt at LCD vil aldrig se perfekt ud fra alle vinkler, man skal sidde helt lige for. For det 4. er der ikke så mange skyggedetaljer som i feks G10. Så alt ialt foetrækker jeg plasma.

Det nye Panasonic G10 er "best value for the money", Panasonic giver traditionen tro bedste knald for pengene.
Jeg glæder mig til testen af G10 her på flatpanels.

Der er noget koks i farverne på USA versionen af G10, men lad os se hvordan EU versionen klarer farverne, der er lidt forskelle i farve kredsløbene.

Hvis det er slemt med farverne venter jeg på Samsungs nye plasma (Samsung plejer at lave perfekte farver) eller Panasonic's V10.
Senest rettet af Arcona 21 mar 2009, 14:26, rettet i alt 1 gang.
Af xcardman
nogen vil nok sige pioneer. eller sharp med LED til 70000-100.000 kr
men gælder mig til den test. En G10 nok et rigtig godt bud.

hvis du synes dvd ser skidt ud på lcd, så er plasma nok det rigtig valg.
Når en dvd er godt optaget tager den sig næsten og kun næsten lige godt ud som blu-ray. HD lyden følger jo desværre ikke med på en dvd.
Af Illgor
De bedste LCD nærmer sig plasma, og har faktisk også overgået dem. Den nyeste Samsung LCD med LED backlight er faktisk det bedste TV på markedet nu.
Nok lidt blandet mening omkring hvad der er det bedste tv. Det bedste tv vil mange nok stadig sige er Pioneer ...

Skrev også at generelt er plasma bedre - i den forstand at betaler du 10k for et lcd og 10k for et plasma vil du få et bedre billede med plasma tv'et.

Jeg går selv og venter på V10 :p
Af lennon
På rå billedkvalitet er Pioneer kongen overall, - dermed ikke sagt at det nødvendigvis er det bedste TV for alle mennesker under alle betingelser .

Og jeg er af den klare overbevisning at det bedste LED baserede LCD TV er Sonys X4500 serie fra 46" og opad.

Samsung er fantastisk gode til at få plastic til at ligne noget andet end plastic, - og så laver de også nogle ok topprodukter .

Panasonic har i flere år været det ubetinget bedste køb, - hvor selv deres billigste serie har haft et billede helt oppe i toppen af superligaen . Men designet . . . :s LCD alternativet til ca samme pris må være Sonys W4500 eller deres nye 5500 afløser ?

Husk at en 42" fladskærm har over 10% større aktiv billedareal end en 40"
Af jensot
Jeg venter også spændt på den panasonic G10 test, hvis den er ok, er det hermed bestilt hos PP Radio

Kom så med den test i weekenden :)

Håber testen er ok. Jeg forventer ikke den er lige så god som pioneer, men der er jo også en del prisforskel.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Testen kommer ikke op i denne weekend.
Af Mike dk
Det bliver spændende med den test :)

Har lige et spørgsmål mht. plasma tv som jeg håber der er nogen som kan svare på.

Ser alm. dvd bedre ud på et fuld HD plasma TV frem for et fuld HD lcd TV ? (synes som tidligere nævnt ikke alm. dvd står særlig godt på et lcd tv).

Og endnu et spørgsmål... Er lcd "skarpere" end plasma i HD ? (har fået fortalt at plasma ikke er nær så skarpt som lcd i fuld HD :o .)
Af lennon
Mike dk skrev:Det bliver spændende med den test :)

Har lige et spørgsmål mht. plasma tv som jeg håber der er nogen som kan svare på.

Ser alm. dvd bedre ud på et fuld HD plasma TV frem for et fuld HD lcd TV ? (synes som tidligere nævnt ikke alm. dvd står særlig godt på et lcd tv).

Og endnu et spørgsmål... Er lcd "skarpere" end plasma i HD ? (har fået fortalt at plasma ikke er nær så skarpt som lcd i fuld HD :o .)
De bedste plasma er som sagt tættere på at kunne gengive et klorrekt billede end de bedste LCD. Og det gælder på alle signalkilder. Nogle LCD har pumperde/boostede farver og en lidt kunstig steril skarphed,som umiddelbart virker imponerende og tiltrækkende. Men som i den virkelige verden altså ikke er et korrekt gengivet billede . LCD er heller ikke så tilgivende mht SD og analogt signal, hvilket ntop får fullHD til at tage sig endnu bedre ud .
Plasmateknologien er af natur tættre på et CRT billedrør end et LCD. Og stanarderne omkring billedgengivelse i produktionsledet er simpelthen optimeret til CRT (- ifølge OttoAV). Det er en af grundene til,at skeptikere tvivler på om LCD ovehovedet når at indhente plasma mht rå billedkvalitet, -inden næste teknologi ( OLED) tar over.