Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sopa
Hej alle.

Jeg er fuldstædnig grøn og på udebane i fladskærmsverdenen, men har bestemt mig for, at nu må det være på tide, at jeg får et ordentligt tv.

Jeg har set mine forældres udgave af ovennævnte plasma-skærm, og der ser billedet rigtig godt ud. Billedet er ALT for mig - er hamrende ligeglad med udseende og andet lir.

Er der nogen, der har erfaringer med dette tv og enten kan anbefale det eller har noget kritisk at sige?? Jeg har vitterligt forsøgt at researche alt det, jeg kan, men det er sgu svært, når man er en tunpe på området :)

Jeg har søgt efter forskellige steder, hvor man kan købe skærmen - men flere steder kommer jeg i stedet ind på TH-37PX80 - eller blot med E'et på til sidst. Jeg har læst alt muligt forskelligt om disse ting - men kan ikke finde ud af, hvad der er virkelighed.
Er det vigtigt, at den hedder EA til sidst, og er det et "bedre" tv, hvis det gør det?

Jeg håber virkelig, at der er nogle kloge hoveder, som gider hjælpe mig :)

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du må lige tage endnu en søge-runde her i forum . Dét TV har mindst 50 tråde som dedikeret emne og vi har endda en test af skærmen her på siden som du kunne læse:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1213261291

PX80, PX80E og PX80EA er samme skærm. Alle vil have samme features, billedkvalitet og udseende, så du kan frit vælge den du kan finde.
Af sopa
Synes nu også, jeg har forsøgt at søge, men der kommer ikke noget frem...

Men jeg har skrevet til flere af dem, der sælger tv'et på nettet - nogle mener, at der kan blive problemer med undertekster og billede, når vi skifter til digitalt signal til november. Er der nogen, der ved om det er rigtigt...?

For der er jo ikke meget ved at købe et tv nu for så at købe en boks igen til november....
Af sopa
Og det link du har sat ind er da til et 42 tommer? Men det betyder måske ikke noget?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Her er faktum:
PX80 har en DVB-T tuner med MPEG2 dekodning.
Dvs. den kan IKKE:
- Vise digitalt kabel-TV - hverken MPEG2 eller MPEG4.
- Vise Boxers luftbårne kanaler d. 1. oktober, da disse er kodet i MPEG4.

Du kan altid sætte en ekstern boks til og modtage kabel-TV eller luftbåret TV. Den kan vise DR1, DR2 og TV2 både nu og efter 1. oktober da disse signaler forbliver i MPEG2 kompressionsformatet.

Og prøv at søge på "PX80" i stedet for "TH-37PX80", så lover jeg dig at du får mange hits.
Af sopa
Det vil sige, at det er nødvendigt med en boks ved siden af, når signalet skifter?

For det har en af leverandørerne af modellen med EA til sidst skrevet, at det ikke er - hvis modellen altså slutter på EA?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Igen - det her er altså beskrevet i flere andre tråde, som kan findes via en søgning.

Jeg kan godt remse fakta for PX80 op igen, men det virker lidt redundant? PX80 kan ikke dekode DVB-T MPEG4 signaler. E eller EA modellerne er fuldstændigt identiske med en PX80 (uden suffix), så der er ingen forskel. Hvis en forhandler påstår, at TVet kan vise Boxer-TV så er det forkert.

Du har endnu ikke angivet hvordan du får dit TV-signal, så det må antages at du bruger en stueantenne - korrekt?
Af sopa
Jeg bor på noget kollegie-halløj, hvor der er kabel-tv.

Jeg kan også finde nogle af de tråde, men det er sort snak, fatter ikke en meter af det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ok. Det lader også til at du har fået lidt forkert fat i hvad der rent faktisk sker i oktober mht. de digitale signaler. Vi har en artikel om det her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1229024676

Kort fortalt, så sker der intet med kabel-TV d. 1. oktober. Det er udelukkende luftbårne signaler der påvirkes, dvs. signaler du tager med en tag/stue-antenne.
Af xcardman
kig på den nye pan 37x10 afløser for px80 og den har alle tuner. Den koster en lille smule mere
dvb-c
mpeg4

så hvis du en dag flytter, så kan du også se boxer tv.
Af sopa
Jamen det er jo heller ikke for sjov, når jeg siger, at jeg ikke aner en skid om det :)

Men så betyder det vel også, at leverandøren lyver, når han skriver, at jeg kan få problemer med danske undertekster og signalet, hvis jeg køber en anden px80-model end den der slutter på EA....?

Okay.. Lyder interessant med den nye skærm, men nu ved jeg bare, at billedet på 37-px80 er rigtig godt...?
Af xcardman
Fra dem som har set en x10, så skulle billedet bare være endnu bedre.
det er jo det samme panel der bare er blevet bedre i forhold til en px80.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Billedet er bedre men ikke meget bedre på X10. Læg dertil at prisen er adskillige tusinde kroner højere end for PX80. På et SU-budget er det nok ikke en uvæsentlig faktor.

Sopa: Som jeg skrev før, så er PX80, PX80E og PX80EA identiske. Først og fremmest: Når en forhandler siger at der kan være problemer med undertekster, så er det kun via DVB-T tuneren, dvs. digitalt TV som fanges via en stueantenne - dette gør du jo ikke. Dernæst så er han galt på den idet de tre versioner jeg nævner alle virker herhjemme med de gratis digitale kanaler (DR1, DR2 og TV2). Der findes en model der hedder PX81, som har problemer med undertekster på DVB-T kanalerne, men det er jo ikke dén du har kig på.

Her er hvad du kan gøre med PX80:
- Se analogt kabel-TV nu og i fremtiden. Der lukkes ikke for disse signaler!
- Se de gratis digitale kanaler hvis du har en stueantenne, dvs. DR1, DR2 og TV2. Den DVB-T tunre som PX80 har, vil være i stand til dette helt indtil år 2012.
- hvis du senere hen vil have digitalt kabel-TV (det kan du nok ikke på kollegiet, men senere hen altså) så kan du altid tilslutte en ekstern boks, der ydermere vil give dig flere funktioner

X10 vil ikke være nogen revolution ift. PX80, hvilket også bekræftes af folk der har set den. X10 kan, i modsætning til PX80, ikke parallelimporteres uden at alle fordelene ved skærmen forsvinder, for det er kun de nordiske versioner der har DVB-C og MPEG4 dekodning. Har man ikke disse ting, så er X10 stort set identisk med PX80. Når skærmen ikke kan parallelimporteres, så vil prisen heller ikke falde så drastisk, som det har været tilfældet for PX80.
Af sopa
Så for at forstå dig ret, Yakken:

- 37 PX80 er en glimrende skærm, og det betyder ikke noget, om den hedder E eller EA eller andet til sidst?
- Altså er det ikke nødvendigt for mig at købe en EA-model?

- Jeg vil kunne bruge den fremover, og vil ikke få problemer med at se nogle kanaler - og vil altid kunne købe en boks ved siden af, som kan gøre den kompatibel med det signal, der nu er påkrævet, når der er sket ændringer?

Beklager spørgsmålene for dummies, men håber du gider tage dig tid til at svare :)