Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg sidder og skal til at have mig en ny skærm. Jeg søger en 1600x1200 skærm, som primært skal bruges til en slags kontorbrug (læs: internet og poker) og så måske noget spil, hvis jeg skulle få lyst til det. Jeg regner med at bruge maks 5000 på den (hvis der er en virkelig god grund til at bruge mere, så kan jeg nok godt overtales til det). Jeg søger at få mest for pengene samtidig med, at det er en god kvalitet. Ved at søge lidt på nettet, er jeg kommet frem til de to ovenstående. ViewSonic skærmen er lidt dyrere end Samsung ditto, men det er alligevel den jeg hælder mest til (bla fordi prad.de anbefaler dens forgænger).

Jeg har også kigget på Dell, men deres skærme ser lidt dyre ud. Er der prisen værd. Er det en helt anden skærm jeg skal sætte mine fingre på?

/Morten
mrb skrev:Hej Jeg sidder og skal til at have mig en ny skærm.(SNIP)
Det var da frygteligt irriterende. Jeg står og vakler imellem Dell 2007FP og Samsung 204b og så melder Viewsonic 2030b sig på banen, så der er tre skærme i stedet for to at vælge imellem og de er næsten ens mht. pris og specifikationer. Dell'en fører med flere tilslutningsmuligheder og Viewsonic'en er foran de andre med 1000:1 i kontrast - Samsung'en har 5 ms i grey-to-grey og de to andre har 8 ms. Samsungen er vist lidt billigere end de andre, men har dårligere synsvinkel på 160 grader.

Jeg har spurgt flere gange herinde og ingen har en mening om det, så jeg er nået frem til at det må være den personlige smag der skal afgøre det - og evt. erfaring med de enkelte mærker, selvom alle tre har vist at de kan lave gode skærme. Viewsonic og Dell er sorte hvilket jeg synes er pænere end den grå Samsung, men Dell og særlig Viewsonic har de der mindre kønne andefødder der på en 20" er ret store. Jeg hælder nok mest til Dell'en, og det baserer jeg på absolut ingenting og jeg er enormt meget i tvivl, så meninger og kommentarer til evt. misforståelser er meget velkomne.

pft,
/tommy
tmo720 skrev: Det var da frygteligt irriterende. Jeg står og vakler imellem Dell 2007FP og Samsung 204b og så melder Viewsonic 2030b sig på banen, så der er tre skærme i stedet for to at vælge imellem og de er næsten ens mht. pris og specifikationer. Dell'en fører med flere tilslutningsmuligheder og Viewsonic'en er foran de andre med 1000:1 i kontrast - Samsung'en har 5 ms i grey-to-grey og de to andre har 8 ms. Samsungen er vist lidt billigere end de andre, men har dårligere synsvinkel på 160 grader.
Så vidt jeg kan se fra deres hjemmeside, så er Dell skærmen ca 1000kr dyrere, men jeg synes jeg har hørt noget om rabat.

/Morten
mrb skrev: Så vidt jeg kan se fra deres hjemmeside, så er Dell skærmen ca 1000kr dyrere, men jeg synes jeg har hørt noget om rabat.

/Morten
Det har du da egentlig ret i - jeg tror jeg fukkede op i det gode gamle moms-trick. Dell skifter desværre meget rundt i at opgive priserne med og uden - sowwy.

/tommy
Af mrb
Bump
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
De tre skærme er lidt forskellige og henvender sig på den måde til forskellig brug.

Samsung 204B er den der skiller sig kraftigst ud. Den er baseret på de populære TN paneler og derfor er det også den billigste af de tre. Farvegengivelsen og betragtningsvinklerne er dog lidt begrænsede og I får bedre farver på de to andre skærme. Til gengæld er 204B nok bedre egnet til spil.

ViewSonic'en synes jeg faktisk er et ret godt valg til prisen. Den udmærker sig blandt andet ved gode ergonomiske funktioner og evnen til at gengive en ret dyb sort og et godt kontrastforhold. Det øger blandt andet læsbarheden af tekst på skærmen.
Af Wildt
Jeg har haft både VP2030 og 204B'eren derhjemme, og mit råd er at undgå 204'eren med mindre responstiden er altafgørende. Den vertikale betragtningsvinkel er elendig.
Af mrb
Tak skal i have for de gode råd.

Valget er faldet på ViewSonic, da det tyder på, at det er der jeg får mest for pengene.