Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fuldafenergi
Jeg var på besøg hos nogle igår, hvor vi så superliga fodbold på deres samsung 40" lcd skærm. for det første synes jeg ikke rigtig at billede var særlig godt. men rundt omkring spillerne var der ligesom slør , også kanal logo var der slør omkring.
senere på aften så vi nyheder og film, og der var ikke noget galt. hvad kan det skyldes , og hvad skal man kikke efter, da jeg selv er på udkik efter et fladskærms tv og ikke selv vil finde mig i sådan en kvalitet, da jeg ser en del sport.
Håber der er noget som kan hjælpe mig
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der kan være flere ting i det.

- Fodboldkampe kommer generelt med et ret kraftig komprimeret signal. Derfor er kvaliteten ikke fantastisk og det kan blandt andet viser sig i farveovergange - f.eks. dem mellem spillernes spilledragt og græsset.

- Det kan være Tv'et der har kunstig skarphed sat til. Skarphed (som findes i skærmens menu) tilføjer "støj omkring farveovergange - igen; mellem spillernes spilledragt og græsset - for at give illusionen af et skarpere billede. Ofte har det dog den modsatte effekt, specielt på digitale kanaler.

- Tv'et er bare ikke bedre. Samsung har lavet Tv af meget blandt kvalitet. Ved du hvilket Tv der er tale?

Generelt til sport synes jeg dog plasma er et bedre valg. Dels fordi det håndterer vores almindelige standardsignaler bedre, dels fordi det håndterer hurtige bevægelser (responstid) bedre.
Af lennon
Rasmus Larsen skrev:I øvrigt en lorterunde i superligaen. Hvad sker der lige, når FCK taber til bundholdet på hjemmebane. !:(
Ja, - så fester vi i Jylland :p
Af fuldafenergi
Jeg kan ikke lige huske model nummert. men det er ca 2 år gamle med full hd. der er dog ingen problmer når den køre på en hd kanal
er der tv modeler der er special gode til sports brug, så slør omkring spiller ikke forkommer på alm kabel tv signal.
Brugeravatar
Af kthomsen
fuldafenergi skrev:Jeg kan ikke lige huske model nummert. men det er ca 2 år gamle med full hd. der er dog ingen problmer når den køre på en hd kanal
er der tv modeler der er special gode til sports brug, så slør omkring spiller ikke forkommer på alm kabel tv signal.
Du har garanteret set bold på TV3. De komprimerer signalet alt for meget. Da er det ligemeget hvilken fladskærm du har...det kan være den dyreste i verden eller den med bedst testresultat. Du vil stadig have slør.
Generelt vil jeg sige at plasma pga. deres opdateringshastighed er de bedste til sport og online fps spil.
Af richthofen
Mit Pioneer 5090H viser fodbold på 3+ og Tv sport analog rigtig fint, selvom det er tydeligt at se den vilde billed komprimering og høre den forfærdelige komprimeret lyd der også er. I hvertfald i forhold til mit tidligere Sony Bravia KDL3500 mener jeg det hed. Det Sony TV var yderst ringet i sin gengivning af analog billede og havde vildt slør ved fordbold kampe på især 3+ og TV2 Sport, men HD og digitalt TV viste den helt ok.

Ang. Samsung så har jeg også oplevet min svogers Samsung 40" (kan ikke huske model nummer) og der så vi skod filmen Pirates of the Caribbean (mener jeg den hedder) og den Samsung model viste filmen forfærdligt. Sort niveauet var gråt og farverne helt forkerte og der var intet detalje eller balance i billedet. Jeg sagde det til min Svoger og han var helt sikkert ikke tilfreds med min kommentar omkring hans fede nye Samsung TV. Jeg synes ellers jeg udtrykte mig på en pæn måde og sagde at det nok var fordi at TV'et lige skulle kalibreres en gang, så ville billede nok blive godt. Men han er ikke rigitig inde i tingene omkring fladskærme, så jeg opgav og lod ham nyde hans nye fede fladskræms TV i fred. :)