Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af RPost
Nu har jeg fået lidt penge tilbage i skat og de skal brændes af på et fjernsyn, da jeg ikke har haft noget de sidste par år.

Budget er som sagt ca. 7.500kr og jeg har haft kig på følgende skærme:

Panasonic 42PX80 - 5.135kr
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... Specs=true

Panasonic 42PZ80 - 7.698kr
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... &Soegeord=

LG 50PG6000 - 7.435kr
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... Specs=true

Spg 1:
Jeg regner med at bestille Yousee med box og derfor, hvis jeg har forstået det rigtigt, er det ligegyldigt med hvilke tuner det kommende tv har ?

Spg 2:
Har en lejer boende som pt. ser tv via en stueantenne, såfremt jeg får digital tv og kobler lejeren til, er det kun da muligt at se det samme på begge tv ?

Spg 3:
Jeg vil formentlig (hvis jeg ellers kan finde ud af det) forbinde min PC til tv'et engang imellem, er der noget ved de valgte modeller jeg skal være opmærksom på ?

Spg 4:
Min stue er kun på 12m2, er det overkill med det 50" LG ? var nede og kigge på 42PX80 og det så temmeligt stort ud i butikken (ved godt folk anbefaler at købe lidt større end hvad man tror er nok)

Spg 5:
Jeg er meget i tvivl om hvor stor forskel jeg egentlig kan mærke mellem PX80 og PZ80'eren. Jeg har ikke de bedste øjne i forvejen når det gælder sådan noget og har en formodning om det kun er "nørder" (no offence) der vinder noget ved en PZ80 fremfor PX80 eller er jeg helt gal på den ?

Det blev til en del spørgsmål, håber der er nogle flinke folk der vil bruge lidt tid på at vejlede en fortabt sjæl i denne jungle :)

På forhånd tak

Rasmus
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Mht. valget af Tv, så kan du eventuelt give den en uge eller to og vente på vores anmeldelse af G10 serien fra Panasonic. Den erstatter PZ80 og har deusdne en indbygget DVB-C tuner med mpeg4, så du kan gå uden om YouSee boksen (hvis du naturligvis ønsker dette).

Mht. spørgsmålene, så lad os tage dem fra en ende af:

1: Yes. Den tilsluttes bare til Tv'et og så kører det.

2. Ja, samme kanal. Ellers skal I have flere bokse.

3. Der kan forekomme midlertidigt burn-in. Det er ikke noget problem at koble den til og spille, se film eller vise billeder. Du skal blto ikek lade den stå på skrivebordet uden aktivitet i mange timer i træk.

4. 50" er stort, og måske lidt for stort til 12 m2. Det kommer hvert fald til at dominere rummet. Et 50" er jo også væsentligt større end et 42" da man måler diagonalt. Men det kommer naturligvis også an på om det er det æstetiske eller funktionen af et stort Tv, der er mest relevant. Personligt ville jeg godt kunne retfærdiggøre at stille et 50" op i et 12 m2 rum, der var dedikeret til film, men hvis stuen også skal bruges som stue, vil jeg synes det er for stort.

5. Jeg er en af fortalerne for dette. Jeg synes der er ret markant forskel, specielt, hvis du ser HDTV eller har en af de nyere spilkonsoller. Derudover synes jeg også almindeligt Tv er bedre på PZ80.
Af RPost
Tusind tak for det hurtige svar, det lyder fornuftigt at lige se tiden an og se hvad G10 har at byde på.