Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af burgurne
Hej.
Jeg har i dag en ViewSonix VP930, som bruges til spil, job, dvd oma, og jeg er ganske godt tilfreds med den (pånær sort, som ikke er sort som på en CRT endnu!!!), men jeg vil gerne op i størrelse, så jeg kan køre 1600x1200 istedet for 1280x1024, som er denne 19"s begrænsning. Jeg er ikke interesseret i de superhurtige skærme, med deres dårligere farvevisning.
Men hvilken skærm skal jeg vælge, og hvilken størrelse bør den have, så bogstaver mv. vil have nogenlunde samme størrelse som de idag har på min 19" i 1280*1024.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En 21" eller 21.3" skærm er nok det tætteste du kommer på at have samme størrelse. Alternativt kommer der snart 22" skærme på markedet, men det præcise tidspunkt er endnu ikke helt klart.

En 21.3" har som regel 0.27 dpi hvor en 19" har 0.294 dpi
Af burgurne
Ok, det lyder som en rigtig god ide. Skal jeg så stadig vælge Samsung, eller er der kommet noget bedre en VP930 på markedet nu? Ca 8ms og masser af flotte farver (og forhåbenligt en bedre sort :) )

Jeg har set en 19" på 2ms med TN panel, men farverne ser da forfærdelige ud sammenlignet med min Samsung, så jeg vil helst (hvis det laves) have noget i samme stil.
Nogen bud på, hvad en sådan skærm (samsung eller andet) vil koste?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Da der endnu ikke har været 22" skærme fremme endnu, vil jeg meget nødigt spå om hvilke modeller der vil være bedst. Samsung er dog ikke blandt de producenter der har annonceret at de starter produktion af 22" - det er kun CMO og LG.Philips.

Det lader dog til at alle panelerne bliver widescreen, så om dotpitchen rent faktisk er ændret, er mere tvivlsomt.
Af burgurne
Widescreen er fuldstændig uinteressant for mig.
Hvordan ser det så ud med ViewSonic som jeg i dag har? Den har jo ellers ikke fået så fin kritik som Samsung, men jeg er nu godt tilfreds med min (pånær sort).

Hvad f.eks med en VP2030b?
Eller en VP2130b?
De har begge 8ms responstid, men hvordan er farverne på dem? Er der anden forskel på dem, end skørmstørrelsen?