Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af John Poulsen
Hejsa

Når man ser tv på en plasmaskærm vælger man så typisk billedet i 16:9, 4:3, autozoom, jeg tænker på om man eks. typisk vil vælge 16:9 med dertil hørende blælke foroven og forneden og derfor ikke udnytte skærmen helt .......nogle formater blir personer strukket til ukendelighed

Hvis man tit vælger et format hvor man ikke udnytter hele skærmen kan det måske betyde at man ville gå en skærmstørrelse op eller hvad mener I ?

John
Af Flackhead
Jeg vægler det filmen er optaget i?

Hvis det er 21:9 køre jeg det, dog hvis det er 4:3 strækker jeg det ud til 16:9.

Hvis det er burn-in du er bange for, så skal tv'et bare lige "brændes" til først, så skal du ikke være bange.
Når jeg har set en bluray og har lidt burn-in efter 21:9 formatet, ser jeg bare lidt analog tv, så går det væk :)
Af Kief
Flack: det du ser er retention og ikke burn-in.. sidstnævnte er permanent ;)
Af John Poulsen
Hej Flackhead
Tak for dit svar
Hvor langt sidder du fra din 42" skærm?
Af Flackhead
#Kief: :D

#John: Jeg kan ikke se hvad det har med emnet at gøre, men; jeg sidder lidt forskelligt, det er alt fra ca. 2.5 til 5m :)
Af lennon
John Poulsen skrev:Hejsa

Når man ser tv på en plasmaskærm vælger man så typisk billedet i 16:9, 4:3, autozoom, jeg tænker på om man eks. typisk vil vælge 16:9 med dertil hørende blælke foroven og forneden og derfor ikke udnytte skærmen helt .......nogle formater blir personer strukket til ukendelighed

Hvis man tit vælger et format hvor man ikke udnytter hele skærmen kan det måske betyde at man ville gå en skærmstørrelse op eller hvad mener I ?

John
Du skal IKKE vælge skærmstørrelse efter de - efterhånden - færre og færre udsendelser som sendes i det gamle 4.3 format ! Vælg for Guds skyld en lidt større skærm end du umioddelbart synes er relevant . Langt størstedelen af andengangskøbere af fladskærme går en størrelse OP i skærm .
Af John Poulsen
Takker Flack & Lennon
John