Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Brevis
Jeg var så "heldig" at få min box igår. Det var bestemt ikke hvad jeg havde forventet.
Boxen har ingen mulighed for at flytte kanalerne rundt på kanallisten, dvs man er fanget med kanalerne der hvor receiveren vælger at lægge dem.
Derudover er alle ikke-HD kanaler tvunget over i 4:3 format som standard, med mindre man har tålmodighed til at trykke 4 gange på en knap på remoten for at få den strukket til 16:9 format. Det skal man gøre hver gang man skifter til kanalen.

På den gode side ser FullHD jo super ud på et FullHD tv, men jeg er rimelig irriteret over at man ikke kan sætte op at ens tv er 16:9 så den auto-skalere, eller at jeg ikke kan lægge de kanaler jeg vil se forrest i "kanalrundfarten".

Er der andre der har prøvet denne box?
Af Kaare
Hvis det er HD PVR 101-ST (den med harddisken), så kan du møblere om på rækkefølgen af kanalerne lige så tosset, du vil. Du skal anvende den grønne knap på fjernbetjeningen, når du er inde i favoritlisten. Opsat korrekt kan du autokonvertere 4:3 til 14:9, så undgår du også billedforvrængning som du vil få ved at vælge 16:9.

Er det HD modellen uden harddisk bliver jeg dig svar skyldig :-)

mvh
Af Brevis
Det er desværre den uden Harddisk i :) men godt at vide!

Forresten Kaare, nu har jeg luret lidt på Digitals hjemmeside, jeg kan se i manualen for Harddisk receiveren at det nok er tæt på samme firmware i de 2 boxe, de ligner ihvertfald hinanden. Hvor går du ind og sætter op til 14/9?
Af Kaare
I menuen sættes PVR 101-ST boxen naturligvis til 16:9 som standard, men valget af autoskiftet fra 4:3 udsendelser til 14:9 formatet foretages på "on demand" knappen på fjernbetjeningen.

Jeg har tidligere haft din boks og mener da, hvis jeg husker rigtigt, at den også skulle kunne klare ovenstående opgave, men hvis ikke burde du måske overveje modellen med harddisk, den giver en fleksibilitet uden sidestykke.

Desværre er den ikke 100% støjfri på grund af harddisken og køler (ikke generende hvis man ikke sidder lige klods op af den) og besidder også nogle børnesygdomme, bl.a. fryser billedet for mig et par gange om måneden. Det skulle dog en kommende OTA firmware opdatering eliminere.

mvh
Af Brevis
I den Sagem box jeg fik er der kun mulighed for at sætte 1080i eller 720p op som opløsning, derefter kan man se at der kunne vælges 4:3 eller 16:9, hvis ikke det var greyet ud (ikke tilgængelig).

Dvs at på din box vil nogle kanaler også vise 4:3 indtil at man bruger knap på remoten?
Den gamle satbox jeg har viser konstant 16:9 som den er sat op til, så strækker den bare 4:3 udsendelsen helt automatisk, det andet bliver jeg bare tosset af :D
Af Kaare
Ja, et enkelt tryk på "on demand" knappen og du har 14:9 på alle 4:3 kanalerne. En funktion, der som regel huskes af boxen, selv efter den har været helt slukket, og skulle det enkelte gange ske, at billedet pludselig står på 4:3 (ubeskåret), når boxen tændes, er det jo lynhurtigt med et enkelt tryk på omtalte fjernbetjeningsknap at skifte til 14:9

Næsten unødvendigt at nævne, at skifter du til en 16:9 kanal, så vises det i det format uden brug af "on demand" knappen.

Ja, jeg kan besvare hurtigt idag, da jeg arbejder online hjemme :-)

mvh