Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JepperDepper
Hej,

Igår er der en måned siden jeg fik mit PZ85. Har været meget tilfreds med mit køb. Igår fik jeg mig så lidt af en overraskelse. TV'et havde nok kørt i uafbrudt i ca. 5 timer. Og så kunne jeg høre en blæser bag på TV'et larme rimelig meget. Det er ikke noget, jeg har hørt før i den måned, jeg har været ejermand.

Er det noget nogle herinde kender noget til, eller har hørt om før?

/Kasper
Af nielssp
Ja, PZ85 har blæsere, der desværre kan høres. Jeg oplever det og mange andre gør det også. Hvis du søger lidt rundt på fora vil du finde folk med samme oplevelse.

Jeg ejer selv modellen 42PZ85 og har ligesom dig haft tv'et i en måneds tid. Jeg sidder ca. 3 meter fra tv'et og kan godt høre blæserne hvis lyden er lav, men ved normal lydstyrke er det klart mindre tydeligt. Jeg lagde mærke til blæserne ret hurtigt efter jeg modtog tv'et. Jeg synes også, ligesom som dig, at jeg har en oplevelse af at blæserne bliver mere tydelige jo længere tid tv'et har været tændt, måske fordi det blivere varmere.
En anden ting jeg kan høre er en svag summen fra tv'et som bliver højere jo lysere billedet er, men så vidt jeg har forstået så er det vist normalt for plasma tv.

Når alt dette er sagt så har jeg valgt at beholde tv'et, mest fordi billedet (til prisen) bare er supergodt. Støjen fra blæserne ville jeg meget gerne være foruden, men det generer mig altså ikke voldsomt nok til at fravælge tv'et. Min kæreste lægger ivøvrigt ikke mærke til blæserne som jeg gør. Det var først da jeg påpegede det for hende at hun kunne høre det.
Af Kratz
Jeg ved ikke om jeg har været heldig eller om blæserne i PZ800 er anderledes. Jeg kan i hvert fald umuligt høre dem medmindre jeg putter hovedet om bag ved TV'et!
Af LencoTB
Er der egentlig blæsere i PX80?
En anden ting jeg kan høre er en svag summen fra tv'et som bliver højere jo lysere billedet er, men så vidt jeg har forstået så er det vist normalt for plasma tv.
Det har jeg også lagt mærke til på min nyindkøbte 37PX80.
Af red_martians
DEt sidste er normalt for alle fjernsyn.. det er strømforsyningen der snakker.. og alt efter strømmængde siger den nogle forskellige lyde(svagt) Grunden til at folk nok sammenligner det med plasma er, at pioneers strømforsyninger larmer fælt, og langt mere end blæserne i panasonics fjernsyn.

Grunden til at PZ85 larmer mere end PZ800 er nok, at pz85 er noget fladere. Der er altså mindre naturlig skorstenseffekt, og fjernsynet bliver hurtigere varmere. Nok også grunden til at der sidder en blæser mere i PZ85 end der gør i PZ800 og PZ80
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den tekniske forklaring på hvorfor plasma-TV "larmer" kan læses her:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=980031

Mit eget LX5090 udsender også en hørbar summen, men sættes den i sparemode 2, så forsvinder den nærmest fuldstændigt, dog med en smule ekstra støj i billedet til følge.
Af Kratz
Ja er nu ret sikker på, at den lyd jeg snakker om (altså bag ved TV'et) stammer fra blæserne, for den høres kun når man sætter øret ned til en af blæserne. Meget karakteristisk næsten ikke hørbar dyb summen, ligesom kabinet blæserne i computer kapinettet.
Af JLA_DK
Jeg har indtil for kort tid siden haft en PZ85 i et lille halvt års tid. Jeg kan høre blæserne hvis jeg har hovedet helt inde til bagsiden af tv'et, ellers kan jeg overhovedet ikke høre dem. Også efter mange timers tv kigning.

Måske afhænger larmen af om tv'et hænger på væggen eller står på fod. De skal evt. køre mere hvis der ikke er så meget luft bag tv'et.
Af nielssp
JLA_DK skrev:Jeg har indtil for kort tid siden haft en PZ85 i et lille halvt års tid. Jeg kan høre blæserne hvis jeg har hovedet helt inde til bagsiden af tv'et, ellers kan jeg overhovedet ikke høre dem. Også efter mange timers tv kigning.

Måske afhænger larmen af om tv'et hænger på væggen eller står på fod. De skal evt. køre mere hvis der ikke er så meget luft bag tv'et.
Jeg kunne godt forestille mig at du har ret, men mit PZ85 står på foden lige nu og blæserne vil vel netop arbejde mere hvis det er tæt på væggen...som du også selv skriver. Mit tv skal også op at hænge på et tidspunkt, og jeg håber da bestemt ikke at støjen bliver værre.

Siden du ikke oplever den samme blæserstøj, så er der måske lidt forskel på de enkelte tv??
Af JLA_DK
Ja, der er selvfølgelig den mulighed at blæserne kan have en fejl, eller er af en anden type der larmer mere. Ellers kan det jo også være fordi mennesker har forskellig hørelse og vi derfor ikke er lige følsomme overfor den type støj som blæserne laver.
Jeg håber på snart at få et PZ85 igen efter det gamle blev stjålet, håber da ikke at det larmer mere end det jeg havde før...

En anden mulighed er at forskellige billedindstillinger kan give mere eller mindre arbejde til blæserne. Meget lyse indstillinger vil nok give mere varme og dermed mere blæserstøj.