Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Stefan V
Hej alle Flatpanels-brugere.
Jeg er i gang med at skrive eksamensprojekt i faget: "Informations teknologi". Her har jeg valgt emnet, komprimering af TV signaler. Mere specifikt MPEG2 kontra MPEG4. Det skal ses i lyset af, at jeg skal skrive en rapport med et tilhørende produkt, samt en afsluttende mundtlig prøve.
Jeg har derfor tænkt mig at skrive generelt om digitaliseringen af TV-signaler, som i øjeblikket er meget relevant pga. af overgangen mellem signalerne. Der er jo en del forvirring på området :)

Derudover vil jeg tage fat i den mere tekniske del af projektet. Her vil jeg klarlægge hvordan komprimeringen af formaterne forgår samt hvilke fordele og ulemper der er i forhold til de to komprimerings standarder(MPEG2 og MPEG4).
Som produkt har jeg tænkt mig at optage nogle sekvenser fra digitalt kabel-TV(MPEG2) og nogle i (MPEG4). Målet er derfor at påvise at MPEG4 signalet er bedre komprimeret end MPEG2, og det derfor er muligt at sende signaler i bedre kvalitet med MPEG4 end MPEG2 og samtidig spare plads på sendenettet.

Jeg skal først til at starte projektet nu, derfor vil jeg utrolig gerne have mere viden fra jer derude! Hvis I kender nogle hjemmesider, forhandlere eller teknikere, som kunne hjælpe med at svare på nogle spørgsmål kunne det være rigtig dejligt!

Jeg håber i vil give noget respons på projektet, og muligvis noget teknisk erfaring, da min vejleder ikke kender noget til emnet :((

På forhånd tak
Mvh Stefan Vestergaard
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er komprimering jo en forholdsvis kompleks algoritme og basalt set, så er MPEG4 vs. MPEG2 blot en effektivisering af kompressionsalgoritmen, der gør det muligt at klemme mere data ned på samme plads. Du kunne jo tage udgangspunkt i Wikipedia, hvor du kan finde en hel del ved at bruge følgende sider (søg på navnet):
MPEG
MPEG4
Compression
Image compression
Video codec

For lige at sætte det på spidsen, så er teorien bag kompression MEGET matematisk, så hvis du vil dykke længere ned i suppen end det jeg lægger op til her, så bør du have forudsætningerne i orden.

Jeg forstår ikke helt målet med at påvise at den ene fylder mere end den anden, ud over at det skulle være en slags "Nå ja, de havde ret"-oplevelse. Kompressionsalgoritmen er bedre, så naturligvis fylder det mindre. Hvordan vil du derudover sikre dig, at signalet du ser på er i samme kvalitet? Hvis du ikke selv er herre over hvad du optager, så kan du vel, i raliteten, ikke vide om MPEG4 signalet har samme kvalitet som MPEG2 signalet?
Brugeravatar
Af Stefan V
Tak for responssen!
Hvis du ikke selv er herre over hvad du optager, så kan du vel, i raliteten, ikke vide om MPEG4 signalet har samme kvalitet som MPEG2 signalet?
Jeg går nu ikke efter at få samme kvalitet. Jeg vil gerne optage noget HD(mpeg4) og sammenligne det med noget "alm" digitalt TV(mpeg2). Det skulle efter min opfattelse være muligt at se en væsentlig kvalitets forøgelse?! Det er det jeg går efter.

I øjeblikket arbejder jeg på at få højere forståelse for selve komprimeringen og hvad den gavner.

Ville du sige at jeg er på dybt vand her? Jeg kan godt se at selve komprimerignen er ret kompleks, men jeg har god tid til projektet :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu kender jeg ikke dit tekniske niveau, men en komplet forståelse af kompressionsalgoritmer vil kræve, at du har flair for digital signalbehandling herunder: diskret cosinus-sinus transformation (og invers diskret cosinus-sinus transformation), matrix multiplikation (dvs. lineær algebra) og programmering. Alle tre af disse emner er 14 ugers kurser på universitetsniveau.

Der er vist nogen der har lavet noget sammenligning af to typer MPEG4 her:
http://www.balooga.com/mpeg4.php3
Her kan du bla. se forskellen i kvalitet ved at gå fra én MPEG4 kompression til en anden mere effektiv. Men det er jo ikke specielt videnskabeligt.
Brugeravatar
Af Stefan V
Hvis det niveau du beskriver der er nødvendigt for forstå den basale del af komprimeringen, så er jeg vidst ude hvor jeg ikke kan bunde.

Jeg kan godt noget matematik og programmering, men jeg kommer nok til kort her. Jeg er HTX- studerende på andet år:o

Jeg skal lige have tjekket om det ville være muligt for mig at beskrive noget af det mest basale , uden at være professor ;)

Niveauet for afleveringen skal jo heller ikke ligne noget fra en afhandling på universitet :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg vil mene at du bør afholde dig fra at beskrive helt konkret hvad der sker i komprimeringen/dekodningen og holde dig til fortolkningen af processen. Dvs. nøjes med at beskrive "at en algoritme sørger for..." i stedet for at beskrive, at der er tale om matrice multiplikationer og transformationer.

Jeg fandt denne artikel, som måske kan give dig et hint om hvor meget (eller hvor lidt) du vil forstå af selve processen:
http://www.eetimes.com/in_focus/mixed_s ... 30106S0031

Her er lidt baggrundsmateriale om eks. H.264 kompression:
http://www.sourcesecurity.com/news/arti ... .2806.html
Af teamet
Hvis jeg var dig, ville jeg gå på den engelske wikipedia og få noget grundviden, før eksperimenter sættes op. Søgeord kunne være de samme som dem yakken foreslår. Det er et relativt kompliceret emne, men hvis du tager det på wikipedia niveau, tror jeg godt det kan blive forståeligt. Som yakken er inde på, bliver du nødt til at skrive et afsnit om signaltransmission, da dette i bund og grund er årsagen til, at komprimering er nødvendigt. Du skriver mpeg4(hd) som om de har noget at gøre med hinanden (mpeg4 og hd) - det har de IKKE. MPEG4 er den komprimeringsstandard man anvender, for at få 'plads' til hd signaler på sendenettet.

For at sætte et forsøg op, er du nødt til at vise et mpeg2 og et mpeg4 på flere tv med forskellige dekodere. Derefter er man nødt til at have et mål for, hvor god dekodningen er (hvordan dette opnåes ved jeg ikke..) for til sidst at kunne lave en sammenligning. Ellers er forsøget nyttesløst..

På en dekoder med samme regnekapacitet bør mpeg2 blive bedre dekodet end mpeg4, da mpeg4 er en hårdere komprimering - med mindre dekoderen har en kapacitet der er over et threshhold limit, så bør begge signaler blive lige gode..
Brugeravatar
Af Stefan V
Mange tak for inputs, det er guld værd for mig :)
Du skriver mpeg4(hd) som om de har noget at gøre med hinanden (mpeg4 og hd) - det har de IKKE. MPEG4 er den komprimeringsstandard man anvender, for at få 'plads' til hd signaler på sendenettet.
Jeg tror også jeg skrev dette i mit første opslag :) Det er lidt det der er formålet med opgaven, altså at vise at det er muligt at sende signaler i god kvalitet uden samtidig at bruge for meget plads på sendenettet(hvilket kan gøres med komprimeringsformatet MPEG4)
Brugeravatar
Af Stefan V
Jeg har nu snakket med min vejleder. Han siger: så længe jeg har den grundlæggende kendskab til hvorfor og hvordan man komprimerer signalerne så er det fint.

Jeg er derfor blevet anbefalet, at referere til de mere komplicerede matematiske udregninger og algoritmer som bilag. Så kan jeg henvise hvis censor skulle have løst til at se om jeg har ret O_O

Jeg skal så småt til at optage noget TV, jeg kan bruge som produkt. Jeg havde tænkt mig at gøre det hos en ven som har et fjernsyn med indbygget dvb-c mpeg2 og mpeg4 tuner. Der burde ikke være nogen problemer i at optage dette på en alm harddisk optager, vel?
Mvh
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, det vil give problemer. Du kan ikke umiddelbart hive signalet ud i digital kvalitet blot fordi TVet har de indbyggede tunere. Tunerne kan kun bruges til at modtage signalerne og vise dem på skærmen - ikke til at videredistribuere dem.

Hvordan vil du, derudover, sikre dig at signalerne rent faktisk er kodet i det format du ønsker? For at få noget ud af det, så bliver du vel nødt til selv at tage en filmstump i RAW-format og så selv kode den med hhv. en MPEG2 og en MPEG4 algoritme. Alt andet vil der nok kunne stilles et meget stort spørgsmålstegn ved rigtigheden af.
Af dkscan
Stefan V skrev:Jeg skal så småt til at optage noget TV, jeg kan bruge som produkt. Jeg havde tænkt mig at gøre det hos en ven som har et fjernsyn med indbygget dvb-c mpeg2 og mpeg4 tuner. Der burde ikke være nogen problemer i at optage dette på en alm harddisk optager, vel?
Mvh
Den eneste måde du kan hive signal ud af fjernsynet på, er formentlig via scart-stik og det er jo et analogt signal, som fjernsynet danner ud fra det digitalt modtagne signal.
Når du efterfølgende optager dette på en harddisk-optager vil denne encode og lagre det i MPEG2.
Dit slutresultat kan derfor ikke bruges til sammenligning af de oprindelige digitale signaler.
Af telum
Du skal have fat i noget RÅT (RAW) billedmateriale, og efterfølgende køre det igennem de forskellige komprimeringsmetoder. Det hele på PC'en - ellers vil dit signal blive "forurenet" igennem diverse apparater.

Der må være nogle karakteristika ved de forskellige der kan fremhæves ved, at vælge nogle bestemte billeder/sekvenser.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hey mester! Det var mit forslag du copy/pastede dér ;)
Brugeravatar
Af Stefan V
Tak for svaret dkscan, Telum og Yakken :)
Jeg havde slet ikke tænkt på, at harddisk optageren ville lagre det i et andet format ::l

Jeres idé med råt billedmateriale på computeren tiltaler mig ret meget 8)
Hvilket materiale vil i anbefale til dette?
Ville et dvd rip fx være et ordentlig udgangspunkt?