Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af NoNameDesigndk
Hej allesammen

Det er ved at være lidt tid siden jeg har været her forbi, men nu står jeg i den situation at jeg skal vejlede min farmor til at vælge det rigtige tv, nu hvor hendes billedrørs tv er gået.

Hendes 14 år gamle 26-28" billedrørs tv er gået i stykker, så nu leder vi efter en ny. Hun har for nylig bestilt en Zaptor boks osv, så tuneren er ligegyldig. Hun har dog ikke BD film eller andre 1080p kilder, men derimod en masse DVD'er, og VHS'er der er spillet over på DVD. Med andre ord, hun har mange analoge kilder, og meget få digitale. Hun har pt. også en HDD optager som dog er fra før HDMI udgang blev en standard (endnu en afspiller der kun kan overføre analogt)
Hun bruger mest sit tv til at se tv fra antenneforeningen (snart digitalt med en Zaptor boks), det bruger hun så også ret meget, specielt til tyske orkester koncerter og gamle danske/engelske film fra TV2 Charlie, TV2 Film eller lign. (ingen vold og action på hendes tv, så ingen grund til IFC eller 100Hz for at "redde" hurtige bevægelser) Hun ser også meget få dvd film en gang i mellem.

Hun vil gerne have en skærm der er ca. samme størrelse eller større end den gamle, dog er hun meget imod at det bliver alt for iøjnefaldende, og et såkaldt alter, eller midtpunkt i hendes stue. Den skal være diskret. Håber I forstår mig, så en 50" er overhovedet ikk med i overvejelserne ;-) Hun vil samtidig gerne have en billig, men er dog gået med til en prisgrænse der hedder max. 4-6.000 dog gerne billigere.

Det jeg indtil videre har sagt, er at hvad jeg kan se koster 32" ca. det samme som en 37", og i nogle tilfælde også tæt på det samme som en 40/42". Prisforskellene er i hvert fald små.
Jeg er bange for 40/42" bliver for stort til hendes stue, hvis den ikke skal skrige "se på mig" og "kom og tag mig, nemt tjente penge". Hun sidder ca. 3m fra tv'et så udfra det ville 40/42" dog have været mit valg, hvis ikk enddda en 50".
Har fortalt hende at jeg har hørt og læst at plasma skærme er bedre til at vise analoge signaler (dvd'er uden upscaler og lign.) men for at vælge plasma skal man jo op i 37".

Hmm ja det var så lidt informationer, som måske kan hjælpe jer med at give lidt råd eller forslag til hvilket tv vi skal købe til hende.

På forhånd tak for hjælpen ;-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ser man på billedkvaliteten så er det stadig svært at komme udenom PX80 i 37". De 5" fra 32" til 37" burde ikke give anledning til ramaskrig.
Af NoNameDesigndk
Hehe ja den havde jeg også tænkt på, og vi kan hente den lige uden for byen til ca 5600.. hmm 42" 'eren koster kun ca 100kr mere, men ja, hun ville jo ikke have for stor en skærm. (hun sys min 42" er stor :o)

nej de 5" tror jeg heller ikk gir anledning til alt for meget. hendes tv bord er ca 80cm, så den passer jo fint ind der med sine 90 cm..

Men er det plasma der klarer sig bedst til hendes behov eller hvad ? Kan LCD ikk også klare denne opgave fint eller ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, jeg vil stadig mene at PX80 er langt det bedste bud. Især når tuneren er ligegyldig.