Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg er efter flere aars intensivt arbejde ved CRT arbejdsstationer blevet extremt foelsom overfor flimmer (fra lystofroer, computerskaerme osv saaledes at jeg undgaar supermarkeder og lign).

Mit spoersmaal lyder: Hvilken lyskilde teknologi giver det roligste billede for oejet og dermed for nervesystemet?

Jeg kan forstaa at de gamle CRT billedroersskaerme skaber et 50 hz flimmer pga fosfor teknologien som opdateres 50Hz i sekundet (ligesom lystofroer med magnetisk starter - ikke sandt?).

Men hvad med CCFL (cold cathode flourescent lamps) som bruges af konventionelle LCD skaerme? Jeg har laest at der her ikke er noget Hz flimmer - er det sandt og i saa fald hvordan er dette undgaaet?

Og til sidst: LED teknologien. Generelt om Light emitting diodes til lamper har jeg laest at de lider af samme 50 Hz lysflimmer som lysstofroer med magnetisk ballast. Er dette flimmer saa ikke ogsaa tilstede naar LED bruges som baggrundsbelysning i computerskaerme?

Til allersidst.. er 'Brightness Modulation' en generelt indbygget mekanisme i laptops. Er obs paa det idet jeg har laest at dette skaber 'flikering'.

Tak for et fantastisk site - og paa forhaand tak for indlaeg ang ovenstaaende.

xxjane
Jane skrev:Jeg kan forstaa at de gamle CRT billedroersskaerme skaber et 50 hz flimmer pga fosfor teknologien som opdateres 50Hz i sekundet (ligesom lystofroer med magnetisk starter - ikke sandt?).
Et CRT TV flimrer fordi man skaber billedet ved at feje en elektronstråle hen over fosferlaget, som så lyser op. Elektronstrålen gør så dette 50 gange i sekundet.
Jane skrev:Men hvad med CCFL (cold cathode flourescent lamps) som bruges af konventionelle LCD skaerme? Jeg har laest at der her ikke er noget Hz flimmer - er det sandt og i saa fald hvordan er dette undgaaet?
CCFL røret flimrer faktisk også, men det sker ved en så høj frekvens at du umuligt kan se det (over 200 Hz).
Jane skrev:Og til sidst: LED teknologien. Generelt om Light emitting diodes til lamper har jeg laest at de lider af samme 50 Hz lysflimmer som lysstofroer med magnetisk ballast. Er dette flimmer saa ikke ogsaa tilstede naar LED bruges som baggrundsbelysning i computerskaerme?
Umiddelbart så kan du jo drive en diode ved jævnspænding hvis du lyster, hvorved den ikke blinker. Pulsning af en diode er vist primært relevant hvis du vil spare strøm, men det er ikke noget jeg har hørt folk beklage sig over. Typisk så vil man med LED's blot skrue op og ned i et noget langsommere tempo afhængigt af hvilke farver skærmen viser for at få "local dimming" og dermed booste kontrasten.
Jane skrev:Til allersidst.. er 'Brightness Modulation' en generelt indbygget mekanisme i laptops. Er obs paa det idet jeg har laest at dette skaber 'flikering'.
Hvorfor skulle det lige være laptops? Brightness modulation er også en måde at spare strøm på, men kan ydermere bruges hvis intensiteten af CCFL'en ikke kan gå under et vist niveau uden at gå helt ud. Jeg har ikke observeret det som nogen generel "feature" ved nogen skærme jeg har siddet ved.
Af Jane
Tak for hurtigt svar :)

CCFL rørets flimmer paa over 200 Hz vil dermed heller ikke genere feks epileptikere eller.. - ved du mon det?

Har stadig ikke fuld forstaaelse mht LED belysningen af fladskaerme.. Du naevner en pulsering af LED'en ifm at spare stroem. Med hvilken frekvens sker dette og er det noget som er standard i skaermene, og evt noget man kan slaa fra???

Mht Brightness Modulation: Jeg burde have skrevet 'fladskaerme' - blot at jeg for oejeblikket selv er fokuseret paa laptops.. Igen, er det standard i feks apples macbook og macbook pro og kan det mon slaaes fra?

Du kan nok hoere at jeg ikke er vild med at spare stroem ;-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som sagt, så har jeg ikke hørt om LED baserede skærme (eller CCFL for den sags skyld) hvor flimren har været et problem. Jeg faldt over en ældre artikel fra 1996 hvor det blev nævnt, men jeg har ikke set noget mere up-to-date. Jeg kan se flimren på min egen 24" skærm når katoderøret ikke er varmet op endnu.

Hvis man kan styre noget der relaterer til lyskilden, så vil det være en brightness-funktion du kan stille på. At du skulle kunne det på et Apple produkt virker dog ret utopisk (uden at skulle starte en Mac-fan krig)...
Af Jane
Ja, det er jo nok kun saerligt foelsomme individer som sanser flimmeren :-) (godt at den trods alt er relativ hoejfrekvent paa CCFL-baserede skaerme) - men der synes at blive flere og flere af os.. jeg falder ofte over indlaeg og beretninger om folk som oplever ubehag foran monitors, incl fladskaerme, og har funderet paa hvad det kunne skyldes. Er personligt blevet raadet til at skrue ned for brightness, op for kontrasten, ned for de roede og groenne farver og op for de blaa (Jeg skal have koebt mig et dansk keyboard - sorry!) - og hvis det ikke kan lade sig goere paa en mac(!?!) - ja saa kan jeg ej heller erklaere mig for fan. Det skal undersoeges..

Tak igen!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En LCD skærm er ret lysstærk og noget af det ubehag du læser om kan også stamme fra, at man går fra en "lille" CRT til en stor LCD med høj lysstyrke. En 24" LCD skærm har en ret stor skærmflade, som udsender lys fra et meget større område af dit synsfelt end CRT skærmen vil gøre. Det er muligt at det er en årsag.
Af JacobPoulsen
Jeg har det heller ikke selv godt med "tv'flimmer"

og kan sige at du IKKE skal have en plasma, har lige købt et i fredags og det blinker..... :-(

Total surt. Tror ike forretningen vil tage det tilbage :-(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tilføjer lige at LED skærmene også drives med et PWM-signal, og det kunne godt drives ved eks. 100 Hz.

Jeg kan absolut ikke se noget flimmer på mit eget LX5090. Har du slået 100 Hz til?
Af xcardman
Mit pan px80 kunne også blikke men det har ikke noget med 100hz at gøre. Det kunne især ses i baggrunden.
Mit pio ingen ting.

så man kan ikke bare sige plasma.