Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af richthofen
Er der ikke noget med at Component udgangen kan vise Full HD ved 1080i?

Min Digitale TV Boks (er connected til mit TV via HDMI) kan opskalere billedet til 1080i og har Component udgang.

Så mit spørgsmål er, om jeg ikke lige så godt kan sætte min Digitale TV Boks til mit TV via Component stikket, da min Digitale TV boks, som omtalt ovenover, alligevel "kun" opskalerer til 1080i og Component viser i 1080i og så spare et HDMI stik på TV'et - billedkvaliteten er vel den samme ved 1080i om det er Component eller HDMI man benytter, ikke sandt?

Edit:

Ohh og forresten, skal jeg bare gå ud og købe et Component kabel i fx Quickly eller er der også forskel på kvailiteten i kablerne her - er der en der kan anbefale et kvalitets Component kabel eller mærke til fornuftige penge?
Af richthofen
*Boink*
Af Kaare
Jo, i princippet og for så vidt også i praksis er der ingen hindringer for, at du anvender component udgangen for 1080i, men du må være klar over, at du så konverterer dit rene digitale signal til et snart fordums analogt, og er det ikke lidt synd?

Samtidig skal du sikre dig, at du har et godt component kabel modsat et HDMI kabel, hvor utallige test fortæller, at de prisbillige klarer sig lige så godt som dyre kabler.
Af richthofen
Mange tak for svaret!
Kaare skrev:Jo, i princippet og for så vidt også i praksis er der ingen hindringer for, at du anvender component udgangen for 1080i, men du må være klar over, at du så konverterer dit rene digitale signal til et snart fordums analogt, og er det ikke lidt synd?
Jo det kan man godt mene og det mener jeg egentlig også, men pt bruger min xbox360 og PS3 det samme HDMI stik og jeg skal om og skifte HDMI kabel hver gang de skiftes til at blive brugt.

Er der overhovedet ingen forskel at finde i billedkvaliteten mellem analog component 1080i og digital HDMI 1080i?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo der er forskel. Det er der vist ingen der påstået at der ikke er.
Af Kaare
Componentkablet er i stand til at overføre 1080i signalerne og for så vidt også 1080p, hvorfor der teoretisk set ingen forskel er på billedkvaliteten kontra HDMI kablet, forudsat du anvender et Component kvalitetskabel. Husk de tre signaler (RGB) bliver opdelt og overført i hver sit separate kabel, som gør signalbehandlingen mere følsom i forhold til HDMI.

Det svage link er nærmere at finde i TV'et, idet ikke alle skærme evner at håndtere det analoge signal lige godt, så et entydigt svar på dit spørgsmål kan ganske enkelt ikke gives. Prøv det i praksis med dit eget "isenkram" og med egne øjne afgøre, om der er en synlig kvalitetsforskel; det var der ikke i mit tilfælde, men måske vil der kunne dokumenteres en målbar kvalitetsforskel.

mvh
Af Mr_Mo
Jeg kører min zaptor over component. Kvaliteten er udmærket, også på HD kanaler.

Jeg købte en ClickTronic HQ kabel på 1 meter. Når det er tale om analoge kabler, kan det godt betale sig at bruge lidt flere penge, end at købe billige discount kabler, så jeg vil ikke anbefale at købe den billigste i Kvickly, især hvis du vil købe store længder.
Af richthofen
Jeg siger rigtig mange tak! Jeg har fået de svar jeg søgte.

Jeg bruger forresten selv en Zaptor.