Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa.
Jeg har et nyt tv på prøve men det har kun DVB-T tuner og jeg modtager signal fra Stofa via antenneforening.
Vil min tv modtagelse blive bedre af et med DVB-C tuner når jeg ikke har en Zaptor box eller er det helt ligegyldigt ?
Er der andre problemer jeg vil få, eller muligheder jeg ikke kan udbytte når ikke jeg har DVB-C i TV´et ?
mvh
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Forudsat at antennesignalet sendes med DVB-C standarden, så vil du få et bedre billede med den korrekte digital-tuner. Du kan dog opnå samme resultat ved at købe Zaptor-boksen i fremtiden, så hvis du ikke er bange for en ekstra boks, så behøver du ikke foretage dig noget lige nu. Du vil ydermere ikke være i stand til at se HD TV uden en digital tuner.
Tak for hurtig respons.
Hvis jeg forstår dig ret, så kan jeg vinde noget kvalitet ved at have et tv med DVB-C tuner allerede nu med det signal Stofa sender ud, fremfor det jeg har på prøve - når jeg ikke har en Zaptor box ?
Dit svar med hensyn til HD-tv forstår jeg ikke helt. Betyder det, at jeg under alle omstændigheder skal have en Zaptor box for at modtage HDTV?
Jeg er ikke specielt vild at få en ekstra box.
kjeldb skrev:Tak for hurtig respons.
Hvis jeg forstår dig ret, så kan jeg vinde noget kvalitet ved at have et tv med DVB-C tuner allerede nu med det signal Stofa sender ud, fremfor det jeg har på prøve - når jeg ikke har en Zaptor box ?
Dit svar med hensyn til HD-tv forstår jeg ikke helt. Betyder det, at jeg under alle omstændigheder skal have en Zaptor box for at modtage HDTV?
Jeg er ikke specielt vild at få en ekstra box.
For at kunne se HDTV fra stofa kræver det at du har en DVB-C MPEG4 tuner. Dette kan være i form af en zaptor boks, eller indbygget i tv'et. med andre ord kan du undgå zaptor boks, såfremt ud køber en TV med indbygget DVB-C MPEG4 tuner.

Med udelukkende en DVB-C tuner kan du kun se DR1, DR2, TV2 og DR Update. Du skal have fat i en kort (med de abonnementer du vil have) og kortlæser (medmindre du bruger zaptor) fra stofa for at kunne se andre digitale kanaler.

Bemærk at zaptor boksen har en række fordele. Bl.a. kan du starte en udsendelse forfra (og spole), selvom det ikke har en indbygget harddisk. Samt en række andre funktioner du mister, ved at bruge en indbygget tuner.