Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Sony's kommende W5500 serie introduceres i disse dage og er man på jagt efter et LCD, så er det en lækkerbisken i følge datane, men et data skuffer fælt: Panel opløsning: 8 bit. :s Den tidligere serie W4500 havde 10 bit paneler. O_O

Nogen der ved hvor meget det betyder for billedkvaliteten?

Jeg gætter lidt på de 8 bit er valgt for at opnå et lavere strømforbrug, og Sony reklamere da også med at det er lavenergi fjernsyn.

Mit nuværende (3 år gamle) tv har også kun 8 bit og det giver slemme farvegradueringer i fx hudfarver eller himmel farver. Køber man et top klasse fjernsyn ønsker man jo ikke det!

Er teknikken blevet så meget bedre at man kan gå ned i panelfarvedybde eller skal jeg vente til fjernsynet kommer med 10 bit paneler ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For lige at gøre det klart, så er det altså ikke de 8 bits farvedybde der er skyld i posterization. 8 bit pr. farve svarer, som bekendt til 24 bit ægte farver, hvilket ikke kan give anledning til posterization med mindre skærmen selv ødelægger det før hver enkelt pixel adresseres. Et PVA panel vil typisk kun kunne adresseres ved 8 bit uanset hvad, så når du læser 10 bit, så refererer det til den interne farvebehandling.
Af jrg
Jeg har selv spekuleret på hvorfor mon Sony går til 8bit fra 10bit på deres nyeste modeller, men det gør de vel ikke hvis det rent faktisk er en forringelse i praksis, eller også opvejes det af andre teknologier de putter i?
Jeg har søgt på nettet for at få svar og faldt bl.a. over denne tråd:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=967859

hvor det sidste indlæg giver et svar, men skal man tro det?

Jan
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er såmen sandt nok. Kildematerialet er ikke skudt i 10 bit. En skærm omdanner blot materialet til 10 bit (10 bit look-up table) for at kunne behandle det mere præcist om konverterer så tilbage igen når hver enkelt pixel skal have sin farve, hvilket så sker ved 8 bit.
Brugeravatar
Af Infinity
OK Tak for svar - det glæder mig at jeg var på vildspor ;)

Også tak til Jan for AV svaret