Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dyg
Har Flatpanels nogen planer om, at lave en test af SyncMaster 205BW ?

Umiddelbart ser den rigtig lækker ud!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Umiddelbart er der ikke noget nyt og spændende i denne skærm ift. 204B, så du kan som udgangspunkt se på det der bliver skrevet om den skærm. 205BW er jo i sagens natur en 215TW blot med et TN panel og de ulemper der hermed følger.
Af Dyg
Tænker du på betragtningsvinkel?

Mht. til opløsningen, så vil det omtimale være at spille i 1680x1050, så billedet er mest skarpt ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, jeg tænker på opløsning, men også i høj grad på farvegengivelse.

Du bør altid spille spil i skærmens native opløsning.
Af Dyg
Farvegengivelse? Hvorfor er det et problem ved denne skærm? :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er stadig et TN panel vi snakker om. Du kan læse mere om teknologien her: http://www.flatpanels.dk/paneltek.php#2

Et TN panel kan ikke vise mere end 6 bit farver plus FRC og gengivelsen af farverne er ikke på højde med f.eks. Samsungs egne PVA paneler. 215TW vil levere en meget dybere sort og nogle farver der generelt er 205BW langt overlegne. Det er ikke sikkert du vil se det som et problem, men hvis man først har haft et PVA panel så vil man ikke skifte tilbage til TN...
Af Dyg
Tak for svar! :)

Men, men, men... Hvad med de berømte MS? Jeg vil gerne spille på skærmen og TN panelerne er jo lidt mere hidsige til den slags?

Er der nogle 20" widescreen modeller derude med de nye PVA paneler, som ex. omtalt i den seneste LG-test?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LG'en har ikke et PVA panel, den benytter S-IPS. Det er kun Samsungs egne skærme der har PVA paneler.

Desværre går lav responstid og dårlige farver hånd i hånd, så hvis du ser en skærm med hidsige responstider, så er der ofret på farvesiden. LG'en har fået både FRC og dithering klistret på sig, som du også kan læse, og det er virkeligt et irritationsmoment.

215TW er det tætteste du kommer på en widescreen skærm fra Samsung, der både har PVA panel, forholdsvis lav responstid og ikke lider under dithering eller andre artefakter.
Af Dyg
Tak for svar!! :)

Den skærm lyder jo også meget lækker, om end ret dyr...

Kiggede lidt på 19" widescreen modeller, en I skriver I jeres tests, at billedet ikke er særligt højt :((

Asus'en ser rigtig fed ud (på nær glossyfilmen) - har I nogen idé om hvornår dens storebro kommer til DK ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Efter sigende skulle den være lige på trapperne.
Læs mere her:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... tart_from=&

Asus har fundet et rigtigt flot design i min mening, men som du selv er inde på, så er 19" widescreen skærme en tynd kop te idet deres opløsning simpelthen ikke er en almindelig PC værdig.

Jeg håber Asus er venlige nok til at sende et eksemplar til test når de engang er klar til levering, men det må tiden vise.

Edit: Jeg retter lige mig selv mht. PVA panelerne. Der er selvfølgelig andre producenter der køber PVA panelerne til der skærme også. Bla. Acer, NEC, Dell og Eizo.
Af Dyg
Lækker ser den i hvert fald ud!

Skærmens native opløsning er 1680x1050 - så tjekkede lige opløsningsmulighederne inde i Oblivion, men selvom spillet understøtter widescreen med mange widescreenopløsninger, så er 1680x1050 ikke en mulighed. Vil det sige, at billedet bliver grimt i spillet?

Edit: Kom lige til at se på denne LG - er der umiddelbare kommentarer til den?

Langt link:

http://nordic.lge.com/sv/prodmodeldetai ... postadress
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ergonomien er ikke så høj på den LG skærm. Deres dynamiske kontrast der giver de 1400:1 i kontrastforhold er ikke meget værd heller.

Derudover ser den jo ret stilren ud.

Hvis et spil ikke understøtter de 1680x1050 vil billedet blive mere eller mindre grumset hvis du lader det køre fuldskærm. Ellers kan du benytte finten med at køre skærmen i 4:3 forholdet hvor der slukkes for nogle pixels, men det er ikke alle widescreens der understøtter dette.
Af Dyg
Det vil altså sige, at hvis spillene ikke understøtter den native widescreen opløsning vil billedet blive betydeligt forringet?

Damn. hvorfor skal det være så svært at finde en skærm... For mig ser det ikke ud som om, at der er mange spil der understøtter 1680x1050! Ex. fornævnte Oblivion og heller ikke Counterstrike: Cource (HL2)...

Edit: Tror du at der er mulighed for, at SyncMaster 205BW vil have muligheden med at afkorte skræmen med sorte bjælker til normal format, hvis spillene ikke understøtter det?

Ja undskyld de mange spørgsmål, men det er nu rart at få svar fra nogen, der har styr på sagerne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alle disse spørgsmål om 215TW er nu altså besvaret i anmeldelsen her på siden:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... tart_from=&

Citat fra testen:
Nu hvor vi er ved sorte bjælker, så er det også muligt at indstille billedet til at være enten widescreen eller 4:3. Det har sin fordel i spil eller film der ikke afvikles i widescreen.
Du kan læse mere om hvilke spil der understøtter widescreen på:
www.widescreengamingforum.com