Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa folkens.

Ja som overskriften fortæller LCD eller Plasma ?
Jeg er selv kommet meget i tvivl da skærmen skal bruges til lidt forskelligt, pc-brug, PS3, TV og DVD/Blu-ray.. Tvivlen står på om en LCD vil kunne levere et mindst lige så godt billde som en Plasma skærm, da de bruge en del mere størm end plasma ?
Kan det så kaldte "burn-in" også ske på LCD skærme? da jeg nok vil have windows baggrund på skærmen.

Og hvad med Tv-tuner, skal det være DVB-C (istedet for DVB-T?) Og har hørt man kan tilslutte en "box" til TV'et for full HD signalet?

Det sidste spørgsmål går på hvad jeg skal vælge, evt bud.
mindst 60" og omkring 20k (plus/minus) er et 60" for dyrt nu? for man mere for pengene hvis man går ned til evt. 55" ?

Håber der nogen der kan hjælpe med nogle af spørgsmålene.

Påforhåndtak Mathias
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
60" er meget stort ift. dit budget. Du kan dog se på LG 60PG7000 som nærmest er det eneste der kommer ned i den rette pris.

Går du ned i 52" så begynder LCD TVene at kunne følge med rent prismæssigt (der er ikke nogen 55" modeller, blot så du ved det), hvor eks. Sony W4500 er et godt bud, eller Samsungs 8- eller 7-serie. I plasma-kategorien kommer du ned i 50", da der ikke laves noget mellem 50" og 60", og her vil Pioneer LX5090 eller KRP-500A være dine bedste bud.
Og hvad med Tv-tuner, skal det være DVB-C (istedet for DVB-T?)
Den type DVB tuner du skal bruge kan du finde frem til her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1229024676
Og har hørt man kan tilslutte en "box" til TV'et for full HD signalet?
Du kan altid tilslutte en boks, men jeg er ikke lige sikker på hvad du mener med "full HD signalet"? De fleste udbydere har et lille antal HD-kanaler i deres sortiment, men langt hovedparten af de kanaler du kan få ned digitalt er ikke i HD kvalitet.
Af Zartiox
Okay lige for at slå det fast, jeg kan stadig se tv efter den 29 okt. når jeg er på kabel-tv ?

Men efter 2112 vil jeg ikke kunne se tv med mindre fjernsynet har MPEG4? og er det det man kan få en boks til ?

Har fundet mange gode bud men største parten mangler DVB-C tuner ellers har fjernsynes Tuneren men så lander prisen på omkring 40.000,-

Så mit spørgsmål lyder egentligt på, skal TV'et have MPEG4 hvis man vil have det virker i 2112, eller kan man få et (ret mig hvis det er noget vrøvl) dekorderkort eller boks så man fortsat kan se TV?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Zartiox skrev:Så mit spørgsmål lyder egentligt på, skal TV'et have MPEG4 hvis man vil have det virker i 2112, eller kan man få et (ret mig hvis det er noget vrøvl) dekorderkort eller boks så man fortsat kan se TV?
Det skulle jo gerne have fremgået af den artikel jeg linkede til? Som kabel-TV kunde, så vil signalerne fortsætte som analoge OG digitale i fremtiden. Der er ikke offentliggjort nogen dato for lukning af det analoge net på kabel-TV nettet. År 2012 er altså ikke nogen deadline for kabel-TV kunder. År 2112 derimod... der skal du nok ikke regne med at der findes analoge TV-signaler ;)
Af Zartiox
Hov gik lige lidt stærkt hehe :D 2112 :P

Men jeg har det stadig ikke det helt på det rene... Kan jeg godt købe et fjernsyn med DVB-T tuner og se det digitale-signal i 2012? og det er en boks det vil kræve eller hva ?

Ville det være dumt at købe et fjernsyn med DVB-T hvis man gerne vil fremtidssikre det bare lidt efter 2012 ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er nu altså stadig beskrevet i den artikel jeg linker til...

Altså: Du skriver at du benytter kabel-TV. Til kabel-TV er det en DVB-C tuner man skal benytte hvis man vil have signalet digitalt. En DVB-T tuner kan ikke bruges til noget som helst hvis du har kabel-TV - så det er også lige meget om den har DVB-T MPEG4 eller ej.

Når det kommer til kabel-TV, så er der ikke nogen udsigt til at det analoge signal lukker lige foreløbigt, så år 2012 er ikke noget specielt i den henseende.

Bottom line: Hold op med at bekymre dig om DVB-T tunere og år 2012. Det er ikke relevant for dit vedkommende. Og læs så lige artiklen én gang til, med det i baghovedet at du har kabel-TV - der er en hel sektion der beskriver hvordan du får digitalt TV...
Af Zartiox
Tak for svarene
Ja, det rigtigt nok det står i artiklen, men synes stadig der hærsker forvirring omkring 2012.

Nu kan man godt kalde det en "investering" som jeg skal til at gøre mig, så derfor vil jeg bare være sikker i min sag, det er trods alt mange penge det drejer sig om.

Men efter at have nærstuderet billede eksemplerne i artiklen, gennem læst artiklen udelukkende for at få svar på alt omkring det nye signal, samt dine "Hints" yakken har jeg fundet svar.

Jeg er stadig ikke helt sikker i mit køb af fladskærm, men jeg har i hvert fald fået nået meget brugbart viden når jeg skal ud og lede :)

Så mange tak for det :)
Af sketchpad
Det jeg tror Yakken prøver at fortælle dig er at
selve "dekoderboksen/dekoder-funktionen" er det sidste
du behøver at bekymre dig for - det der ER vigtig for dig
er at du finder en skærm der tilfredstiller dit visuelle
behov.

Du kan ALTID få en lille billig boks der ordner dine
digitale behov - uanset hvilken skærm du vælger, så
du behøver slet ikke bekymre dig over hvilken dekoder
der er indebygget i dit tv.

Så uanset hvad du vælger i dag - vi du være fremtidssikret
da du kan blot købe en "boks" til sølle penge...og
ændre dit "tv signal" til dagens behov - uanset årgang!

Så køb du blot dit 60" fjernsyn og nyd resultatet!
Af Zartiox
Nyt spørgsmål.

Nu når jeg bare kan købe en DVB-C/MPEG4 Tuner som en seperat boks ved siden af så kom jeg til at spekulere over om man kan koble sin eksterne Tuner til receiveren, som kan sende det videre til tv'et ?

Receiver navn: Onkyo TX-SR806
http://www.eu.onkyo.com/products/TX-SR806.html

Altså.
receiveren kommer til at samle det hele, så man ikke behøves at indstille den hele siden, hvis man nu ville se dvd, tv osv.
det hele er på HDMI og bliver koblet til i receiverens HDMI indgange

Jeg har lavet en illustration der i grove træk viser hvordan jeg ønsker at tilslutte det hele receiveren.

http://peecee.dk/upload/view/157569

er det muligt så gøre det sådan ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, du vil godt kunne sætte det hele i receiveren, præcis som du ville gøre med en DVD-afspiller/PS3.
Af Zartiox
Super :)

Så burde der ikke være flere"problemer" eller vender jeg tilbage. :)

tak for gode og brugelige svar :)