Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,

tænkte jeg hellere måtte skrive herinde, før jeg rev ALT håret af mig selv i frustration.
Jeg købte for en uges tid siden en fladskærm, Samsung LE40A656, og havde i forvejen digtalt TV fra TDC.
Efter jeg fik sat det nye TV på plads og fik hele skidtet koblet sammen, har jeg haft seriøse problemer med at skifte kanal på min box med fjernbetjeningen (KISS fjernbetjeningen som fulgte med boxen).

Når TV'et står slukket, kan jeg sagtens betjene boxen via fjernbetjeningen (kan jeg så på den grønne indikator på boxen).

Mit spørgsmål er så bare, findes der en anden løsning end at skulle bore et hul i væggen, føre kabler igennem, og stille boxen på den anden side af muren end TV'et?

Jeg er slet ikke i tvivl om det er noget med TV'et der forstyrrer signalet, jeg har prøvet at slå DNIE fra, uden held.

Jeg håber nogen sidder med et godt svar derude, inden jeg mister ALT håret.

Der er tale om en KISS kmm 3010 hvis dette skulle have betydning.

Med venlig hilsen og på forhånd tak,

Jonas
Af gravko
Forresten, nu glemte jeg jo at nævne hvordan skidtet stod.

Tv'et står på en stor træskænk, omtrent 1 meter høj, og boxen står på gulvet under skænken, så jeg fatter det seriøst ikke ;)

Det var bare lige en mindre tilføjelse :)
Af gravko
Er der godtnok slet ikke nogen der sidder derude med et godt råd? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg synes det lyder mere som om der ryger noget data mellem de to enheder gennem dit forbindelseskabel. Det vil ikke blive løst ved at flytte boksen.

Kan du styre boksen hvis du holder fjernbetjeningen helt hen til IR-øjet?
Af gravko
Ja, så kan jeg sagtens skifte, og jeg kan også sagtens skifte hvis jeg flytter boxen ud midt på gulvet, der pynter den bare slet ikke ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, så lyder det jo lidt som om dit TV udsender noget lys der interfererer med IR signalerne til din KISS-boks. Har du overvejet at bruger en IR-extender i stedet og så gemme boksen helt væk?

Mine forældre bruger, med stor succes, denne her:
http://www.techhaus.dk/product_info.php ... ts_id=2996

Den fungerer således, at du sætter en lille RF sender ovenpå det genopladelige batteri, som så sættes i din eksisterende fjernbetjening. Selve modtageren inkluderer en IR/RF modtager og en lille IR diode, som du klistrer ovenpå IR-øjet i din boks. Når du trykker på fjernbetjeningen måler det modificerede batteri antallet af strøm-pulser, som fjernbetjeningen forsøger at sende, og udsender så et RF signal (radio-signal) som modtageren opfanger. Modtageren sender så signalet ud af den diode du har klistret på din KISS-boks, hvorved boksen reagerer. Du kan således gemme både KISS-boks og IR/RF modtager helt væk, hvorved dit TV ikke kan forstyrre. Det betyder også at du evt. kunne dække IR-modtageren i din boks til når nu dioden er sat fast, hvilket igen vil skærme boksen fra dit TV.

Billede
Af gravko
Det lyder virkelig skide smart det der, så er næste problem bare: Batterierne!
Batterierne i KISS fjernbetjeningen er nogle små flade nogen, de hedder et eller andet med (Bogstav)2025, og så vidt jeg kan læse er batteriet en vital det af den metode der, desværre :(

Men jeg takker for hjælpen ihvertfald.

Jeg ringede til TDC i forgårs, de kunne så få en tekniker til at ringe til mig på tirsdag i næste uge, det kan man virkelig kalde kundeservice! Eller noget..

Men tak for din tid :)
Af gravko
Hey, så er jeg her igen :)

Nu har TDC sendt mig en såkaldt IR extender, med et jackstik i den ene ende, og noget der ligner et infrarød modtager i den anden.

Det ser således ud: [img]http://www.homecontrols.ca/usrimage/hc_extcord.gif[/img]

Problemet er så bare, at der ikke er nogen indgang til jack stik i min kiss box? Hvad pokker gør man så?

For mig at se lader det endnu engang til, at TDC prøver at lave en halv løsning for at få utilfredse kunder til at klappe i.

Men jeg kan selvfølgelig tage fejl, viser dette sig at være tilfældet, kan nogen så være så venlig at indvie mig i hvorledes denne IR extender fungerer?

/Jonas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Din boks skal have et stik der gør den parat til at udnytte en IR-extender. Det er bestemt ikke en selvfølge at alle bokse har dét så umiddelbart vil jeg give dig ret - det er noget af et wild-shot fra TDC.

Jeg har forsøgt at finde noget billedmateriale af den nævnte KISS kmm 3010, men uden held, så jeg kan desværre ikke helt se hvad den har af inputs. Men der vil være et meget tydeligt IR-input skilt bagpå boksen hvis du kan sætte dioden til.
Af gravko
Jeg snakkede med en supporter i telefonen. Denne fortalte mig, at jeg skulle kunne tilslutte IR extenderen, ved at koble det til et hun-jack, med han-phono stik i den anden ende. Og så skulle den kobles til i lydindgangen bag på Kiss'en, lyder som fuldemandssnak i mine ører.

Kan dette virkeligt være rigtigt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har ikke rodet med disse IR-extendere i den model du viser, men at et binært signal i lydingangen skulle kunne styre boksen lyder lidt spøjst.

Hvorfor har KISS enheden overhovedet en lydindgang? Burde den ikke kun have udgange?
Af samsungdk
Hej

Et lille forslag.

Skil Signal kabler og Strøm kabler hver for sig. Det kan forstyrre ret meget. og du kan os evt købe nogle Farit kerner og sætte på dine net kabler.

Dette hjælper altid, Har hørt samme problem med Pace parabol reciver.

Mvh
SamsungDK