Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Cali
Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af et PX80 og har fået sat det op. Som det første har jeg så derefter instrueret familien i, at den ikke må stå med det samme billede på hele tiden, da det kan give skader på skærmen. De skal huske at slukke den, når de er færdige med at se TV.

Og efter at jeg har været ude af huset i tre timer, så kommer jeg hjem og ser at forsiden på en børnedvd sidder fast på skærmen, meget utydeligt men dog lige akkurat synligt nok, når baggrundsbilledet er sort. Har jeg allerede reddet mig en burn-in skade?

Jeg har lavet den der rescue DVD, der kontinuerligt kører et gråtonemønster hen over skærmen og det står nu og kører på skærmen, så jeg håber at det kan reddes, men jeg frygter jo allerede det værste... :((
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ikke lave permanent burn-in på skærmen på så kort tid, så jeg kan næsten love dig, at det går væk igen.

Har du instillet TVet i henhold til de værdier vi fandt i vores test af skærmen?
Af Cali
Ja indstillingerne er ændret. Det var det første jeg gjorde. Det overrasker også mig, at der kommer kommer afsmitning så hurtigt.

Men jeg kunne stadig ane billedet her til morgen da jeg tændte for TV'et, så nu står den og hugger derudaf med rense-dvd'en i.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det skulle nu ikke være nødvendigt at benytte DVD'en. Normalt TV-kigning skulle også viske det væk.
Af red_martians
du har helt sikkert fået image-retention. noget der er ganske normalt med phosphor-baserede TV. Når cellerne bliver overpåvirket af giver de mere lys end godt er. Der skal bare noget andet billede til i 2-10minutter. Så er det væk.
burn-in er det modsatte. Phosphoreren er brugt, så den afgiver mindre lys end godt er... Og det bliver hængende.
Det bør ikke kunne lade sig gøre, da skærmens halveringstid er 100000timer eller godt 10år 24timer i døgnet.
Af Cali
Jeg er jo totalt kylling, så jeg kørte alligevel DVD'en i et par timer og nu er det visket væk. Det var ikke nok med alm. tv-kigning igår aftes for at få det væk.

Tak for alle de beroligende svar :)