Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg har besluttet mig for at købe en Samsung T240, men både på shg.dk og edbpriser.dk finder jeg flere forskellige udgaver af denne skærm.

Der er den "normale", en version med fuld HD-opløsning og så vist en tredje, der er en Widescreen-udgave.

Den med fuld HD ser ud til at være mere et tv end en computerskærm.

Hvilken bør jeg vælge? Jeg skal bruge den til computeren.

Mvh.
Af Shtennek
Det kommer jo an på dine behov :)

Har du bare brug for en computerskærm, skal du nok tage den normale.
Har du brug for en Full-HD skærm (Blue-ray f. eks?), så er HD skærmen nok fedest.
Har du brug for widescreen, skal du tage denne.

Widescreen skal dog nok overvejes ekstra godt, alt efter hvad du skal bruge den til, da der, specielt ved film og spil, kan komme 2 bjælker, enten i hver side, eller i top og bund...

Så lad os vide lidt mere om dine behov :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ahh, det er noget vrøvl Shtennek får liret af der. Samsung T240 findes i to versioner der hedder:
- T240
- T240HD

Den sidste adskiller sig fra den første ved at have indbygget TV-tuner, dvs. du kan tilslutte et antennekabel til den og se TV direkte på skærmen. Opløsningen er præcis den samme for begge modeller, nemlig 1920x1200. "HD" betegnelsen refererer ikke til opløsningen ved denne skærm.
Af Shtennek
Jeg beklager hvis jeg har vildledt :)

Men nu svarede jeg bare ud fra de 3 kriterier han selv nævnte.
Og i det tilfælde mener jeg egentlig ikke at jeg vildledte. For det er nogen af de kriterier jeg selv ville kigge på...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg forstår stadig ikke de kategorier du har delt det op i. Lad os tage det helt hypotetisk:
HD og fuld HD er pr. definition widescreen. Altså kan der ikke være forskel i aspect ratio. Dette må snævre udvalget ned til 2. Det angives ikke hvad "den normale" skærm har af opløsning, så den kan ikke pr. automatik skille sig ud fra "fuld HD" og "widescreen" alene på opløsningen. Dermed har du ikke mulighed for at lave en seperat kategori til "den normale" med de overskrifter du benytter.

Widescreen tilknyttes enhver skærm med aspect ratio højere end 4:3 og ingen 24" monitor fås i 4:3 formatet, så alle modeller vil også automatisk være widescreen. Man kan derfor ikke fravælge widescreen i disse størrelser.

Jeg vil lige pointere, at det ikke er for at nedgøre dit indlæg, men jeg forstår bare ikke dine kategorier og hvordan de er fremkommet (med mindre du ikke gjorde dig klart hvad T240 var for en skærm før du svarede).
Af Shtennek
Ahh, okay.

Jeg vidste faktisk ikke at HD og fuld HD pr. def. var widescreen, og heller ikke at man ikke kan få 24" som IKKE er widescreen.

Men med normal skærm, havde jeg nok forestillet mig en gammel CRT skærm, som kunne komme op på 1280 x 1024 :)

Men jeg beklager at jeg vildledte. Det var ikke det der var hensigten :)

Edit: Har ikke sat mig ind i skærmen, by the way. Men ved hvad det er for en, da jeg selv har overvejet den. Men er det ikke en HD skærm, skal jeg ikke have den
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Opløsningen er jo mere end fuld HD uanset hvilken af de to man vælger.
Af mivara
Jeg må hellere starte med at undskylde for mit semi-ignorante OP-indlæg. Rent faktisk var jeg ikke klar over, alle skærme større end 24'' per default er widescreen-skærme. Thanks for enlightning me. :)

Well, det betyder vel så, at mulighederne er to nu: Samsung T240 eller Samsung T240HD.

Efter hvad jeg umiddelbart kan se, er der andre specifikations-forskelle end bare HD-aspektet. Kan det eksempelvis passe, at udgaven uden HD kører med en anden panel-type.Jvf.:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... msung+t240

kontra

http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... msung+t240)?

Det kan sagtens hænde, at jeg fremover gerne vil benytte skærmen til at se tv på, men det skal ikke være på bekostning af gode specifikationer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den primære forskel er stadig at HD modellen har en TV-tuner indbygget, så du kan se TV på den. Der går også rygter om at HD modellen er langsommere end non-HD modellen til eks. spil.
Af MassMan
HD versionen er helt klart langsommere til spil (har den selv). Men det er kun i fps spil at du vil kunne mærke en forskel. I rts/mmo er HD lige så god som non-HD.
Af ThomasH
MassMan skrev:HD versionen er helt klart langsommere til spil (har den selv). Men det er kun i fps spil at du vil kunne mærke en forskel. I rts/mmo er HD lige så god som non-HD.
Er det kun DVB-T tuner i HD-versionen, eller også "almindelig" analog tuner til Stofa/TDC kabel-TV?
Jeg har søgt nettet tyndt, og så vidt jeg kan finde ud af er der kun DVB-T. Men vil gerne være helt sikker :-)
Af MassMan
ThomasH skrev:Er det kun DVB-T tuner i HD-versionen, eller også "almindelig" analog tuner til Stofa/TDC kabel-TV?
Jeg har søgt nettet tyndt, og så vidt jeg kan finde ud af er der kun DVB-T. Men vil gerne være helt sikker :-)
Ja der er indgang til gammelt rundt kabel. Det ser godtnok ud af helvede til i forhold til digitalt tv og ville klart anbefale at bruge de 50kr/mnd for digital, men analog indgang er der ;)
Af Rambo
[/quote]
Ja der er indgang til gammelt rundt kabel. Det ser godtnok ud af helvede til i forhold til digitalt tv og ville klart anbefale at bruge de 50kr/mnd for digital, men analog indgang er der ;)[/quote]

Nu er det jo i sagens natur ikke analogt når det er en T tuner der sidder i så billedet skulle da blive pænt flot, hvis man ellers har det tilsluttet en antenne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
260HD har både en analog PAL tuner og en digital DVB-T tuner. For lige at gøre det klart, så er det samme stik og kabel der bruges til at distribuere disse signaler.