Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg væver imellem at købe HP w2228h og Benq M2200HD.

Sidstnævnte har en Full HD opløsning, dvs. 1920x1080.

Hvis vi ser bort fra, at jeg med Benq'en vil kunne se HD-film uden sorte bjælker for-og-forneden, hvilken (god) grund er der så til at vælge 1920x1080. Er 1680 x 1050 ikke godt nok. Betyder den højere opløsning vitterlig så meget, på så lille en skærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den med de sorte bjælker skal du nok tage med visse forbehold. Ret mange Blu-Ray film er stadig optaget i 2.35:1 formatet, hvilket alligevel vil give dig bjælker for oven og for neden - de er bare marginalt mindre på 16:9 skærmen ift. 16:10 skærmen. 1920x1080 er dog en ret høj opløsning til så "lille" en skærm, så du skal være opmærksom på om du ser godt nok til, at det ikke bliver en pine.

Du kan se en sammenligning her:
http://www.flatpanels.dk/hvad.php#16
Af janelne
Det du mener er, at ikoner, skrift m.v. bliver for småt(?) Dét er ihvertfald en ting, jeg må ha' tjekket - og set - i en forretning, inden skærmen bestilles.
Af lutuc
jaa det bliver midre, men der er jo ingen der siger du skal køre i den opløsning med skærmen, men hvis du spiller meget, og har en temlig hurtig pc, så det jo at anbefale at tage en med høj opløsning..;)
Af Askov
Man skal også være sikker på at ens grafikkort kan levere varen.
Den store opløsning kræver en del ram på kortet.
Hastighed er ikke så vigtigt, alt efter hvad den skal bruges til.
Af janelne
lutuc skrev:jaa det bliver midre, men der er jo ingen der siger du skal køre i den opløsning med skærmen
Jo, men hvis jeg ændrer på skærmopløsningen (i forhold til dét skærmen er lavet til), så vil det vel ikke se godt ud?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det vil ikke blive kønt hvis du benytter en anden opløsning end den skærmen er lavet til. Det kan ikke anbefales. Mængden af RAM på kortet har ikke nogen betydning i 2D sammenhænge. Du kan ikke få et grafikkort der ikke har RAM nok på til at kunne levere det maksimale antal farver i 1920x1200. I spil er RAM-mængden kun relevant hvis du kører i max. opløsningen og spillet benytter store teksturer. Det kræver et ret hurtigt grafikkort at udnytte RAM-mængder over 512 MB.

Når du tager ud for at sammenligne dotpitch, så kan det nok være svært at finde en 22" med 1920x1200 opløsning. Du bør derfor se om du kan finde en 20" der kører 1680x1050 til at sammenligne med - den vil have en pitch der kommer tættest på 22" modellens (20" med 1600x1200 er egentlig bedre, men sådan en finder du ikke).
Af sketchpad
Det er faktisk okay med en FULL HD 22" monitor.
Husk nu - det er en MONITOR. så man sidder generellt
tættere på skærmen når man sidder foran en monitor end
ved en TV skærm.

Jeg har selv en 24" 1920x1200 monitor, og selv om jeg
ikke kan se pixlene på en 50" 1366x768 plasmaskærm i stuen
da jeg sidder 2 meter væk fra den...

...kan jeg sagtens se pixlene på en 24" 1920x1200 da jeg
sidder ca 55 cm væk fra den, og den ekstra "desktop-space"
man får er virkelig nyttig, specielt hvis man arbejder
i photoshop, 3D-programmer især, og kan lide at "ramme korrekt"
på lang afstand i spil ;) så tæller den extra pixel ret meget
faktisk.

Desuden - siden det nu ikke drejer sig om et TV apparat,
kan du jo også vælge større skrift/font typer hvis du
synes det bliver for besværlig at se, derved bliver
skriften også pænere da den har en højere opløsning, og
ligner "papir" typen mere...end ved en lavere opløsning.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror ikke der er nogen der er i tvivl om, at det er en monitor vi snakker om her. Jeg har her foran mig en 24" og en 20" monitor med hhv. 0.269 mm og 0.254 mm dot pitch og punkterne skal altså ikke blive ret meget mindre end på min 20" skærm før de bliver for små. Jeg har også en 14" skærm med 1400x1050 punkters opløsning, hvilket giver en dot pitch på 0.203 mm, hvilket er MEGET småt og komplet ubrugeligt hvis det kommer ud på 40-50 cm afstand.

At ændre skriftstørrelsen i windows virker desuden ikke specielt godt og må betegnes som en sidste udvej.
Af sketchpad
yakken skrev:14" skærm med 1400x1050 punkters opløsning, hvilket giver en dot pitch på 0.203 mm, hvilket er MEGET småt og komplet ubrugeligt hvis det kommer ud på 40-50 cm afstand.
Det er fuldstændig utopi at sammenligne en 14" med en 22"
skærm, der er stor afstand mellem 14" og 22", og mellem
22" og 24" er der ikke ret meget forskel.[/quote]
At ændre skriftstørrelsen i windows virker desuden ikke specielt godt og må betegnes som en sidste udvej.
At ændre skriftstørrelsen virker udmærket, hvad er det du har
problemer med, så kan vi måske hjælpe dig? Du skal desuden
ændre standardstørrelser i din browser hvis du f.eks bruger
FireFox til at surfe med.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
sketchpad skrev:det er fuldstændig utopi at sammenligne en 14" med en 22"skærm, der er stor afstand mellem 14" og 22", og mellem
22" og 24" er der ikke ret meget forskel.
Jeg sammenligner ikke skærmstørrelser, men dot pitch. Størrelsen på skærmen er fuldstændig irrelevant i denne sammenhæng, men derfor kan jeg jo godt nævne den i kontekst. Jeg gav et eksempel på, at en skærm med 0.254 mm er på grænsen og at 0.203 mm er alt alt for lavt. Undlad at gøre det til en debat om størrelsen alene.

Jeg tilføjer lige, at mit syn er 6/6, dvs. helt neutralt.
sketchpad skrev:At ændre skriftstørrelsen virker udmærket, hvad
Det virker til visse ting, men du får ikke skaleret alt perfekt. Nu er det ikke alle der kan nøjes med at bruge sin PC til internetsurfing. Du kan sagtens risikere at resten af dine programmer ikke kan vise menuer, vinduer og des lige korrekt.
Af janelne
yakken skrev:Jeg tror ikke der er nogen der er i tvivl om, at det er en monitor vi snakker om her.
Jeg skal lige bekræfte at det er en monitor ...
Som nævnt er det Benq M2200HD og HP w2228h jeg har kig på. Har I kendskab til disse, må I gerne kommentere på dem :)

Billede

Billede[/img]
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan finde reviews af begge skærme på nettet.

Her er et af BenQ-skærmen:
http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/inde ... wID=108988

CNet har lavet et af w2228h:
http://www.cnet.com.au/desktops/monitor ... 425,00.htm
Du bør dog nok læse den brugeranmeldelse der er af w2207h her i forum i stedet (forrige model):
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=3620
og her:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=4837