Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thg
Jeg har en Panasonic PX80 og der er en del støv og fedtfingre på.

Jeg har købt et rensekit til LCD-skærme med en antistatisk børste, klud og rensevæske. Må man bruge det på en plasmaskærm eller hvad anbefaler folk?
Af Joergner
Plasma skærme er beskyttet med en glasplade på fronten, så det er vel bare ligesom at pudse vinduer, bare lidt mere forsigtig.

Jeg har en skærm næsten magen til og jeg har ikke tøret støv af endnu, selvom det er flere måneder siden jeg har købt det. Det er sq da lige en skærm efter min smag.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nah, du skal nok ikke forsøge at pudse skærmen med vinduesrens! Der er et antireflektivt lag yderst på glaspladen på en plasma-skærm, som du kan ødelægge.

En LCD-skærm vil dog være mere skrøbelig end en plasma-skærm, så rensekittet til LCD-skærmen vil godt kunne bruges. Generelt ville jeg dog benytte en mikrofiberklud og en lille smule lunkent vand (på kluden).
Af thomit
yakken skrev:Nah, du skal nok ikke forsøge at pudse skærmen med vinduesrens! Der er et antireflektivt lag yderst på glaspladen på en plasma-skærm, som du kan ødelægge.

En LCD-skærm vil dog være mere skrøbelig end en plasma-skærm, så rensekittet til LCD-skærmen vil godt kunne bruges. Generelt ville jeg dog benytte en mikrofiberklud og en lille smule lunkent vand (på kluden).
Nå er jeg ganske sikker på at det anti-reflektive filter på PX80 sitter inne mellom 2 lag glass, eller innenfor glasset - jeg tror man trygt kan bruke alminnelig vindusrensemiddel, men det er ikke nødvendig, som oftest er det nok med en fuktig (ikke våt) mikrofiberklut, som du sier. En mikrofiberklut beregnet på glass/TV/PC, dog.
Af bla blasen
Da vi købte vores TH46 PZ85 blev vi rådet til at bruge en speciel spray og microfiber klud for ikke at ridse/ødelægge belægningen på glasset.

Kan ikke lige huske hvad det er for en spray, men det er hvidt og skummer kraftig op når man bruger den.

Checker lige når jeg kommer hjem
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
thomit skrev:Nå er jeg ganske sikker på at det anti-reflektive filter på PX80 sitter inne mellom 2 lag glass, eller innenfor glasset
Jeg synes nu at have set billeder af folk der har ridset deres skærm, hvor det er ret tydeligt at det er en del af belægningen der er fjernet fra ydersiden.
Af ivandahl
"glas"skærm på lx5090h ?? der er det da ikke en glasskærm, eller hvad ???

ellers burde en microfiberklud med en MEGET mild opløsning af alm opvaskemiddel da også kunne bruges, da opvaskemiddel også gør at skærmen ikke bliver statisk
Senest rettet af ivandahl 10 maj 2009, 13:48, rettet i alt 1 gang.
Af ivandahl
ivandahl skrev:"glas"skærm på lx5090h ?? der er det da ikke en glasskærm, eller hvad ???

ellers burde en microfiberklud med en MEGET mild opløsning af alm opvaskemiddel da også kunne bruges, da opvaskemiddel også gør at skærmen ikke bliver statisk
ups sry, det er ikke opvaskemiddel der gør en skærm antistatisk (dog en fin løsning til fedtfingre) det er skyllemiddel der har en antistatisk virkning, og dette tør jeg ikke umiddelbart anbefale :)
Af Malcolm_Y
bla blasen skrev:Da vi købte vores TH46 PZ85 blev vi rådet til at bruge en speciel spray og microfiber klud for ikke at ridse/ødelægge belægningen på glasset.

Kan ikke lige huske hvad det er for en spray, men det er hvidt og skummer kraftig op når man bruger den.

Checker lige når jeg kommer hjem
sikkert bare en tynd blanding af sæbe og en alkohol for det meste isopropanol som kan købes i håndkøb(matas) til en billige penge ifht litter prisen på det færdig lavede
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan altså ikke umiddelbart anbefale brugen af nogen form for alkohol. Alkohol skaber stress i eventuelle coatings, hvilket ikke er gavnligt i længden.
Af Malcolm_Y
yakken skrev:Jeg kan altså ikke umiddelbart anbefale brugen af nogen form for alkohol. Alkohol skaber stress i eventuelle coatings, hvilket ikke er gavnligt i længden.
Det ved jeg så tilgengæld ikke noget om... svaret var en generel info hvis nu at indholdet i de rensevaske er det samme...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Man kan købe rensevæsker uden alkohol - specifikt uden isopropanol. Hvad der så reelt er tilbage i væsken, er det næste store spørgsmål :)