Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey! Min computer har ikke hdmi, så jeg bruger pt. s-video kabel. Den er sat til AV3, men den viser billedet i sort/hvid. Hvad har jeg gjort galt?

Computeren er sat til at vise Pal-B og pana'et er ikke parallel import
Brugeravatar
Af radiomand
Hej Flexo82

Du kan godt bruge et s-video kabel, men husk at skifte AV-3 til s-video, kald din av liste frem, step ned til AV-3 og tryk på pil taste til højre og indgangen ændres til s-video og du har nu farver på.
Af bla blasen
Hmm - har lige prøvet på mit PZ85 med en ældre IBM Thinkpad T40.

Ingen problemer med farver - selvom pc'en var sat til NTSC som std.

Skiftede til PAL-B, og der var stadigvæk farver.

Under skærmindstillinger (pc'en) kunne jeg indstille S-VHS kvaliteten. En af indstillinger var Monocrom - er din ved fejl indstillet til dette ?

Indstillinger skal selvfølgelig stå på S-VHS, men gør den ikke det - er der slet ikke noget billede. da billedet i modsat fald skal komme fra det gule phono stik.

Vil mene at fejlen ligger i kablet, eller indstillinger på pc'en ?
Senest rettet af bla blasen 17 feb 2009, 15:29, rettet i alt 1 gang.
Af xcardman
Hvis du har mulighed for at sætte et nye grafik kort i, med dvi eller HDMI eller bare bruge dens vga udgang. S-video bliver aldrig særlig godt, selvom du får farver.
Af sketchpad
NoNameDesigndk skrev: har du ikke en dvi udgang på dit tv ??
Jeg tvivler stærkt på at hans TV har en DVI-UDGANG... :D

Men en DVI-INDGANG skal nok kunne gøre det.

Og Flexo82...hvis dit grafikkort har en DVI udgang, så køb
et DVI til HDMI kabel, så burde du kunne bruge HDMI indgangen
på dit TV. Der følger naturligvis ikke LYD med DVI.

Har du en SVGA/VGA indgang på din skærm er dette også fint,
ikke så godt som HDMI/DVI - men pænere end S-Vhs.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er en ret velkendt fejl når man bruger S-VHS og den løsning nonamedesign angiver er, med ret stor sandsynlighed, den rigtige.
Af Flexo82
Tak for svar! Der er desværre hverken hdmi eller dvi udgang i min olding af en computer, men jeg har prøvet med vga kabel, som fungerede fantastisk.

Mec hensyn til AV3, så var den også s/h :(
Af bla blasen
yakken skrev:Nej, det er jo det der skrives allerede i andet indlæg. Fejlen ligger i måden din skærm modtager S-VHS signalet. Med et S-VHS-Composite colorfix stik, så får du farver på:
http://www.av-connection.dk/?PGr=380&PN ... =68&ML=408

Som navnet antyder, så er det netop et "colorfix".
Kan ikke se hvorfor sådan et "colorfix" kabel skulle hjælpe ? O-O

AV3 indgangen er jo ikke et scart, men phono/S-VHS. rød/hvid til lyd og gul/S-VHS til billede.

Da TV'et altså HAR S-VHS indgang, som KAN modtage i farver, kan jeg ikke se hvad det skulle hjælpe og konvertere signalet til Composite Video ?

Har selv et TH46-PZ85, og kan uden problemer modtage et farvesignal på AV3 S-VHS - både fra et video Hi8 og en ældre Thinkpad med S-VHS udgang.
På AV2 og AV3 indgangen kan man vælge imellem Composite/S-VHS

Men da PZ85'eren ligeledes har VGA indgang vil dette, som tidligere skrevet, give et bedre resultat :)
Af NoNameDesigndk
sketchpad skrev:
NoNameDesigndk skrev: har du ikke en dvi udgang på dit tv ??
Jeg tvivler stærkt på at hans TV har en DVI-UDGANG... :D

Men en DVI-INDGANG skal nok kunne gøre det.

Og Flexo82...hvis dit grafikkort har en DVI udgang, så køb
et DVI til HDMI kabel, så burde du kunne bruge HDMI indgangen
på dit TV. Der følger naturligvis ikke LYD med DVI.

Har du en SVGA/VGA indgang på din skærm er dette også fint,
ikke så godt som HDMI/DVI - men pænere end S-Vhs.
hovsa, jeg mente selvfølgelig om han havde en dvi udgang på hans pc, men det har han jo senere skrevet han ikk har..
og DVI kan godt transportere lyd.. kræver bare at grafikkortet er forbundet med lydkort, eller det indbyggede lydkort på bundkortet med f.eks. spdif.. eller også en grafikkort med indbygget lydkort ;) sidstnævnte løsning har jeg.. altså grafikkort med dvi udgang og indbygget lydkort, som er forbundet med HDMI kabel til mit fladskærmstv (dvi->hdmi konverter inkl.)

vga er nok også den bedste løsning ..
Af bla blasen
sketchpad skrev:
NoNameDesigndk skrev: DVI kan godt transportere lyd.. kræver bare at grafikkortet er forbundet med lydkort
Nej, DVI kan ikke transportere lyd:
http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html

Og Wikipedia til din information:
citat: "Unlike HDMI, DVI carries no audio data."

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface
Jo, der er nogle grafikkort, som kan transportere lyd til HDMI via en speciel SPDIF DVI->HDMI Adapter.
Dvs de sniger lyden med på et par ben udenom dvi standarden

Det kræver at der er en spdif connector på grafikkortet.

Fx. dette http://global.msi.com.tw/index.php?func ... at2_no=137

Mener desuden at flere nvidia 85 og 86 grafikkort samt ati 2400 2600, som også undersøtter det via dvi.