Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Deathray
Hej med jer allesammen.
Har lige nogle spørgsmål inden jeg går ud og køber en fjernsyn til mig selv. Har haft den samme Hitachi CRT skærm i 9 år og med i 5 forskellige lande så synes jeg fortjener en opgradering haha :D.
Ja men fjernsynet skal bruges hovedsageligt til at vise film fra min pc som køre med en 9800 gtx. Men dog også til at se almindelig tv som kommer via. antennaforeningen. Jeg har et budget på ca. 4000 kr.
Jeg har kigget på denne lækker tilbud: http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... &Soegeord= . Umiddelbart ser det ud til at være et nice køb, men er der noget jeg overser?Vil den kunne bruges med min PC uden problemer med den opløsning den køre med? Ville det være klogere at skære ned på et 32 tommer og så få noget som den anden mangler? Hvad siger i?
Har også været inde på http://www.detnyetv-signal.dk/ og ud fra hvad jeg forstår - så skal man gå efter et tv med DVB-C.. Har jeg ret? For det har den 37" LG ikke og jeg kan se andre 37" MED dvb-c understøttelse koster meget mere. Kan man ikke bare købe den boks i fremtiden? Gør det så meget?
VH, den forvirrede person :P
PS. Hvis i ikke orker at svare på alt, bare et lille kort indslag ville jeg være meget taknemmelig for hvis det hjælper på lidt af min tvivl! :)
Af cannavaro
Via Antenneforeningen siger du? Sender de DVB-T eller DVB-C? Det vil nok være nemmere, hvis du kontaktede dem først, og de kan sikkert også give dig svar på dine spørgsmål, og fremlægge muligheder for dig.

Du vil altid kunne købe en digital boks til Digitalt Tv ved siden af, uanset hvordan du modtager dit signal. Hvis din udbyder sender i DVB-T, skal du senest have en form for digital boks, som understøtter MPEG2, og samtidig heldt MPEG4, efter November 2009, enten som en ekstern enhed, eller et tv med indbygget DVB-T, men i dette tilfælde er det udbyderen som skal sørge for informationen, og opstille løsninger for kunderne.

Hvis du modtager dit signal via DVB-C, vil analogt tv sikkert fortsætte hos din udbyder i mange år fremover, og her behøver du ikke nødvendigvis at foretage dig noget, hvis du altså er tilfreds med det analoge net. Du vil dog altid have muligheden for digital Tv via din udbyder, og igen, det kræver en boks, eller et tv med Indbygget DVB-C tuner. Så kort og godt. Hvis du ikke har noget imod at have en ekstra boks, vil det egentlig være spild af penge, at gå efter et Tv med indbygget DVB-C, for som du selv siger, er de naturligvis dyrere. Du kan dog få en 32" som indeholder det hele, og som mindst har et lige så godt billede, men i 37" er den straks sværere, for her bliver det dyrere end 5000 Kr.

Med hensyn til tv'et, er det rent faktisk et fornuftigt tv til en rigtig god pris. Dog en lidt ældre model, men stadig værd at interessere sig for. Der burde ikke være problemer med dine opstillede krav, hvad angår tilslutning til Computer. Jeg tror endda den har 1:1 pixelmapping via HDMI, hvilket dog er en lang forklaring, men det sikrer dig, at tingene ummidelbart som nævnt, bør fungere uden problemer.
Senest rettet af cannavaro 16 feb 2009, 16:52, rettet i alt 1 gang.
Af Deathray
Tak for dit uddybende svar! :). Jeg undskylder at jeg garanteret godt kunne finde frem til mine spørgsmål på nettet - men synes bare at der er et hav af informationer som er svært at finde rundt i, og i mange tilfælde modsiger det hinanden, så det er rart at få et svar fra én der allerede er sat ind i tingene :) Nu er det bare et spørgsmål om PIXmania.com som sælger TV'et til den billig pris er til at stole på!
Nogen erfaringer hos nogen?
- God dag, PW
Af cannavaro
Mange vil nok mene, at du bør holde dig fra Pixmania, da de i evt. reklamationssager ikke altid yder en service, man kan, og bør forlange. Så længe dit tv virker, burde der dog ikke være problemer. Du kan evt. søge på "pixmania" herinde, Trustpilot.dk eller på google. De har sågar været i DR'S Kontant for ca. et år siden.

Jeg har udelukkende handlet småting, og her har der ikke været problemer med levering, men har ikke haft behov for en reklamationssag endnu, og kommer højst sansnynligt heller ikke til det i denne omgang. Samtidig med det, skal de overholde dansk købelov, til trods for, at det er et fransk foretagende, hvilket de selvfølgelig også forelægger på deres hjemmeside. Det er helt op til dig, om du tør tage "risikoen". LG har sågar en onsite-service herhjemme i DK, som betyder, at der kommer en tekniker ud til dig, i tilfælde af fejl på skærmen, og han tager sågar tv'et med til værkstedet, hvis han ikke kan reparere det hjemme i stuen. Det er altså uden ekstra omkostninger, men det er kun hvis du køber en nordisk model. Husk at modellen højst sansynligt er parallelimport, og hvis dansk manual, eller dansk menu betyder noget for dig, bør du lige kontakte dem, for at forhøre dig an, om den pågældende model som de sælger, har det.