Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jamoe
Hejsa folkens

Jeg kunne godt tænke mig en vurdering af hvilket tv der er bedst til pengene...

http://www.pricerunner.dk/pc/2/TV-Produ ... 87=1120987

var dem jeg lige syntes passede bedst...men til trods for at jeg prøver at kæmpe mig igennem hvilket der er bedst, så er det sku mega svært at gennemskue...hjælp

Ville gerne hører om det er et ok plasma??

Det skal bruges midlertidigt i stuen, og senere flyttes ind i soveværelset, vi har satalit tv. og bruger pc som film afspiller (HDMI)

Takker

Jamoe
Senest rettet af Jamoe 16 feb 2009, 12:23, rettet i alt 1 gang.
Af Kratz
Jeg kan ikke få dit link til at virke, så jeg ved ikke hvilke skærme du sammenligner?
Den eneste plasma skærm jeg er bekendt med i 32 tommer er LG, så jeg går ud fra det er den?
Det er en fin skærm, som dog mangler 1080p24 understøttelse. Hvis ikke du har tænkt dig at afspille Blu-Ray er dette imidlertid ikke noget problem.
Af Kratz
Hmm, sjovt nok mener Pricerunner rent faktisk LG's TV har 1080p24 support!
Enten er det noget Pricerunner har fået galt i halsen, eller også har LG vitterlig opdateret modellen med denne feature.
Det er i hvert fald blevet nævnt i mange tråde her på forum, at for serien PG6000 har skærmene under 50 tommer ikke denne understøttelse.
Men som du kan se i oversigten, er det ikke almindeligt for skærme i denne prisklasse, og LG vil da bestemt være en stærk kandidat efter min mening.
Du kunne også overveje at give lidt ekstra og kigge på V4500 fra Sony.

Og blot for at besvare dit andet spørgsmål så ja, du kan naturligvis godt afspille Blu-Ray uden denne support, det kan blot forudsage 'hak' i billedet. Det er meget forskelligt hvor generet man er af det.
Af Jamoe
dvs sony'en kan kører på blue-ray..den er "kun" 1080i og ikke p...jeg er sørme ved at blive helt kuldret over alle de betegnelser

og jvf. LG nordic så kan den kører 1080p...så altså ok blueray??
Af Kratz
Du må ikke blande 1080p og 1080p24 sammen.
Det første er en opløsning, det andet er en frekvens...

Ingen af de nævnte TV har 1080p (eller FullHD) opløsning. Dette har da heller ingen betydning for en 32 tommer skærm. Skærmens maksimale opløsning er 720p. Du kan stadig afspille 1080p (BluRay) materiale, det vil i givet fald blot nedskalleres til 720p.

1080p24 betyder at TV'et kan vise et korrekt 1080p output med en frekvens på 24 hertz som Blu-Ray optages (og afspilles) i. Mange TV, især af ældre dato, har ikke denne understøttelse, og kan i stedet kun vise de sædvanlige 50 hertz. Da 24 som bekendt ikke går op i 50, er der kludder i regnskabet, hvilket forårsager disse hak i billedet.

Men positivt hvis LG har inkluderet 1080p24 understøttelse i de mindre skærmstørrelser (det er ikke 100% klart fra dit indlæg).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror ikke du skal regne med at der er tale om en rettelse - LG skrev endda selv på deres hjemmeside, at 42PG6000 og 32PG6000 understøttede 1080p24. Så vidt vi er orienteret så er det stadig kun 50" versionen der kan afspille materialet ordenligt.
Af Jamoe
så er jeg egentlig endt på om det er bedre at give 400,- spir mere og så købe sony'en (v4500)
siden LG kan jvf deres egen hj.side http://nordic.lge.com/dk/prodmodeldetai ... l=NOTHING#

kører 1080p24, ,men om det så holder det, er jo lige det ;)

Jeg tror mit valg står mellem disse (takket været jeres hjælp)
http://www.pricerunner.dk/pc/2/TV-Produ ... 30=1090730

men der er jo lidt forskel på dem...jeez det her er en jungel...så tør jeg spørge...hvilken er det bedste køb?
Af J2NK
32v4500 accepterer 1080p.

32v4500 har indbyggede MPEG-4 tunere, men det betyder jo ikke meget med satellit-tv.

Har selv været glad for 32v4500'en.
Af Kratz
yakken skrev:Jeg tror ikke du skal regne med at der er tale om en rettelse - LG skrev endda selv på deres hjemmeside, at 42PG6000 og 32PG6000 understøttede 1080p24. Så vidt vi er orienteret så er det stadig kun 50" versionen der kan afspille materialet ordenligt.
Hmm, noget forvirrende hvis man ikke kan stole 100% på sådan en angivelse. I min naivitet troede jeg det var et spørgsmål om, at TV'et enten havde 1080p24 understøttelse eller ej. Ser man virkelig forskellige grader af 1080p24 funktionalitet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I princippet så er der to opgivelser for 1080p24:
- TVet kan modtage 1080p24 signaler, men ikke omstille sin frekvens til x24 Hz
- TVet kan både modtage 1080p24 OG omstile sin frekvens til x24 Hz

Så vidt jeg husker, så har LG indrømmet at det er uheldigt at 32" og 42" modellerne ikke kan ændre deres frekvens til x24 Hz, men det er ikke noget de vil bruge krudt på at rette. Det er dog en fejl at de angiver at TVet kan køre ved 72 Hz for det er kun 50" modellen der rent faktisk kan det.

Så svaret er nok: Nej, der er ikke "grader" af rigtig 1080p24 understøttelse når man skriver at TVet kan køre ved 72 Hz. LG har bare klokket i det og ødelagt funktionaliteten på deres 32" og 42" modeller. Hvis der derimod KUN står 1080p24 understøttelse og ikke nævnes noget om afspilningsfrekvens, så kan du dog risikere at frekvensen ikke kan ændres.
Af Kratz
Så det var ikke så helt simpelt alligevel...
Tak for uddybningen Yakken.
Af Jamoe
Jeg er sku kommet til en beslutning...det bliver sony'en...LG er godt no pænest men den ande holder lidt bedre imo.

Tak for hjælpen alle sammen