Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SorenAT
Hejsa.

Jeg vil gerne høre om hvorvidt man skal passe på med sin opstilling af tvet samt andet udstyr? Jeg har 2 store Jamo D 265 gulv højtalere samt ps3 og en NAD C325BEE forstærker. De står rimlig tæt på hinanden. Men hvad har det af betydning? Kan det give stader?

Mit tv skal lige siges er Panasonic 80PX42EA, og det er selvfølgelig tvet jeg er mest bange for.

Jeg har lagt mærke til at når jeg hører meget højt musik, flimre tvet lidt. Er det skadeligt?

Her ses min opstilling:
http://www.myupload.dk/showfile/16728908d14.JPG/

Lige nu ser det meget rodet ud. Jeg ved det godt. :) Jeg skal se om jeg kan skaffe noget tv bord til ps3, nad og tvet. Men det bliver senere, eftersom tvet tog en god bid af min indkomst.
Brugeravatar
Af kthomsen
Hehe. Har du så baghøjtalerne lige i nakken? :)

Kan kun forestille mig det kan have betydning pga. magnetisme eller lign., men er ingen elektronikhaj, så jeg skal ikke gøre mig klog på det.
Grunden til det flimrer kan måske være rystelser?
Men hvorfor smider du ikke TVet op på væggen med et beslag fra Harald Nyborg til ca. 250-300kr. ?
Så er der også plads til noget der hvor TVet står! :D
Af hearnz
Det lyder nu mest som om dine store højtalere og forstærker trækker for meget strøm og det derfor får tv'et til at flimre. Prøv eventuelt at slutte tv'et til en anden stikkontakt end resten af udstyret. Det er ikke sikkert det hjælper hvis stikkontakterne du har er på samme fase, men prøv eventuelt at trække et forlængerstik fra et andet rum og se om det hjælper.
Af Krang
Som udgangspunkt er højtalere som er beregnet til at være i nærheden af fjernsyn (f.eks. centerhøjtalere) magnetisk afskærmet så de ikke skaber forstyrrelser. Det samme gælder for surroundreceiverer....

Jeg ville dog ikke umiddelbart gætte på at dine enorme Jamo højtalere er skærmet særlig godt, men på den anden side, om den slags magneter kan have indflydelse på fladskærme, ved jeg ikke helt... I "gamle dage" var det mig bekendt billedrøret som tog skade af magneter, og netop billedrøret er jo ikke til stede i din fladskærm.

Umiddelbart kan det lyde, som hearnz skriver, som strømproblemer - men prøv da at flytte højtalerne, og se om det gør en forskel ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Grunden til at CRT skærme blev influeret af højttalere er, at de benytter elektromangeter til at bøje elektronstrålen. Udefrakommende magnetfelter vil da ødelægge strålens vej mod fosforlaget. I en fladskærm er der ikke samme problem med elektronstråler, men jeg skal ikke udelukke at der er andre ting i TVet der kan blive påvirket hvis magnetfeltet er stærkt nok.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Det var dog en rædsom gang kabelrod (ikke at jeg selv er bedre).
Det undrer mig at nogen kan få det til at se elegant ud med skjulte kabler og den slags, og andre (mig selv inklusive) må bare kæmpe en forgæves kamp mod kabelrod ...

Ellers - lad være med at spille voldsomt højt. Det er både til gene for dine naboer, og du risikerer at dine ører tager varig skade ...