Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jfjkd08
Hej. I forbindelse med den triste nyhed at pioneer, stopper tv produktionen, læste jeg lidt gamle indlæg og faldt over dette: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?misc ... 1204890973

der står at pioneer ville afvikle deres pdp paneler - til panasonic -, men at billedkredsløbet og andre ting satdig ville være pioneers egne. Nu er jeg ikke så teknisk men hvad er så forskellen på et panel og billedkredsløb?
(I min verden ville det nok have betydet at hvis ikke pio. lukkede og slukkede ville pio. og panasonic lave næsten identiske tv..)
Af red_martians
Billedekredsløb er den chip der styrer panelet, og beregner billedet ud fra de indput som fjernsynet modtager. Det er altså både soft og hardware der er en del af det.
Samsung og sony benyttet f.eks. samme paneler, Hitashi og panasonic LCD ligeså. Når sony og samsung laver 37" er det som ofte acer-paneler, og acer levere til tider også i de andre størrelser. acer ser man f.eks. også i toshiba-skærme, men det er også set at toshiba bruger Hitashi.
B&O bruger f.eks. panasonic plasma-paneler og samsung LCD-paneler.
Pioneer LCD bruger sharppaneler, og philips bruger både sharp og LG.
Plasma-paneler er der dog ikke helt så blandet en landhandel som LCD-markedet, men producenterne køber som ofte panasonic-paneler, men samsung bliver også brugt på tværs af producenter, ligesom Hitashi-plasma især er benyttet af Fujitsu-siemsens.
Af jfjkd08
fornemt tak. Men det vil altså sige at selvom de benytter samme paneler så vil deres billedgengivelse om det så er godt eller skidt være forskellige fra hinanden, pga. forskellige billedkredsløb?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den seneste nyhed omhandler jo, at Pioneer slet ikke vil lave TV længere. Heller ikke via et samarbejde med eks. Panasonic. Dvs. deres billedkredsløb vil slet ikke blive brugt i noget TV fremover. Det er slut! No more Pio-TV!
Af jfjkd08
Nej den er jeg med på. Jeg tænker bare hvis de var fortsat havde så ik os bare været en panasonic skærm med et pioneer logo? så havde man jo ikke fået samme kvalitet.. Derfor spurgte jeg om forskel på panel og billedkredsløb..