Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige bestilt 2 stk. 24" 2475W HP skærme og skal have dem stående derhjemme.

Jeg har et aldrende GeForce 8600GT med 256MB ram og ville derfor høre hvad jeg skal købe idag. Jeg bruger primært Adobe CS4 pakken, Solid Works 2009 samt Autodesk Invenstor 11. Og nogle gange kan jeg godt finde på at tage et slag spil, men det sker mest på min PS3.

Must have er:
PCIexpress x 16 v. 1.0
2 x DVI udgange
Støjsvag
Lavt effektforbrug
Helt Nvidia løsning da CS4 pakken understøtter disse GPU'er

I næste måned skal jeg have et andet setop, på mit arbejde, der skal jeg have 3 stk. 24" skærme på 1920 x 1200 pixels, er det overhoved muligt at få 3 x DVI ud på et skærmkort? Jeg havde engang et matrox, der havde 2 x DVI og en splitter der delte den sidste op i 2 x VGA. Det var ekstremt dyrt, men hvad findes der af løsninger i dag?

Krav:
3 x DVI eller HDMI

Mvh og på forhånd tak
Christian
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
CS4 understøtter ikke kun Nvidia og du skal passe ret meget på med at skifte noget ud hvis det virker nu. Min egen CS4 pakke er ca. 50% langsommere end CS3 fordi mit GF8800GT ikke accelererer programmet ordenligt. Adobe er komplet ligeglade med at utallige brugere ikke får fuld udnyttelse af GPU-accelerationen, så pt. bør du prise dig lykkelig hvis dit GF8600 virker - der er bestemt ingen garanti for at det vil virke optimalt med et nyt kort.

3xDVI kan kun gøres vha. specielle løsninger, som alle er ret dyre. Matrox har noget "triple-head" teknologi og du kan også få eksterne bokse der kan agere grafikkort, men jeg kan næsten garantere dig for at det ikke vil virke med CS4.
Af cmaconcept.com
Interessant iagttagelse med CS4... nu er mine skærme 1 dag yderligere forsinket, så derfor et hurtigt spørgsmål: jeg vil da ikke kunne køre 24bit farve på 2 stk. 1920 x 1200 skærme med kun 256MB ram vel?

Jeg fandt et Nvidia kort med 2 x dvi og 1 x hdmi, men formoder at man ikke kan køre tripple-head ? Hverken forhandler eller producent har svaret, support og presales er desværre elendigt overalt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, du kan sagtens køre 24 bit på begge skærme på trods af opløsningen.

Hvis et kort har 3 udgange, så vil du typisk kun være i stand til at bruge to af gangen. Jeg har ikke umiddelbart hørt om et Nvidia-kort der kan køre med 3 monitors på én gang.

Jeg kom dog i tanke om en alternativ måde at få alle 3 skærme tilsluttet på én gang, men det kræver dog stadig en god portion penge:
- Bundkort med SLI port
- To ens grafikkort med SLI understøttelse
Hvis man vælger IKKE at brokoble sine grafikkort, så vil du kunne styre alle udgangene, dvs. 4 stk. DVI udgange enkeltvist. Som du kan se, så koster det dig dog et SLI bundkort og et ekstra grafikkort...

Hvis der ikke er så store krav til den sidste skærm, så kan du også sætte et PCI grafikkort i din PC og tilslutte din sidste skærm hertil. Det skorter dog på fede PCI grafikkort derude. Denne løsning skulle dog være ret trixy at få til at spille i praksis.
Af cmaconcept.com
Tak for de gode råd, har lige bestilt SLI motherboard og nye GPU'er til 2. setup. Den er iøvrigt en meget overraskende oplevelse at have HP L2475W stående i 3 stk. på skrivebordet, billedet er fantastisk, især efter jeg har kalibreret med en Spyder 3 Elite. Wauv ;-)