Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sketchpad
Jeg har lagt mærke til en ting der i "min verden" er lidt
vildt...

Via RGB på mit 50pg6000 LG tv...er der 16 mill. farver
tilgængelige

Men når jeg kobler youSee boxen op til YUV colorspace
så får jeg langt flottere farver, og gradienterne bliver
usynlige (hvilket er godt, da det ser MEGET overbevisende ud)

Er det 2 mia. farver kontra 16 mill? Eller er det bare
noget jeg går og tror?
Af bantam
Normalt (hovedregel) får man det bedstre resultat ved at vælge YUV (over HDMI kaldes det også digital component = YCbCr) da det for TV*et vil være langt nemmere at håndtere denne signaltype.

Hvis man vælger RGB, skal der ske en række matematiske transformationer (sikkert både i kildeapparatet og i med sikkerhed i TV'et) som indebærer beregninger med kommatal, hvilket giver afrundingsfejl. Alt efter hvor elegant/nøjagtigt disse transformationer udføres, bliver resultatet værre eller bedre - og man kan f.eks. se banding-problemer, som du beskriver.

TV'et vil i sidste ende omsætte signalet til RGB for at vise det på panelet - men YCbCr er nødvendigt undervejs for at påvirke billedindstillingerne.
Af sketchpad
Ok, det forklarer måske lidt af det, det ser ihvertfald
bemærkelsesværdig meget bedre ud, sammen med yousee boksen.

Det sjove er - at med den gamle Sagem 81 HD box så det slet
ikke bedre ud, enten det samme "og lidt blødere" i det,
men på Yousee boksen og med dette TV, giver det for mig en
hidtil uset farvedybde.

tak for inputtet.
Af bantam
Det er svært at komme med en helt konkret forklaring på forskellen mellem Sagem'en og Samsungen - men de implementerer åbenbart RGB og/eller YCbCr forskelligt over HDMI.

En forskel på implementeringen kan afspejles i TV'et pga. af indstillinger og/eller design: Måske opfatter dit TV et RGB signal som noget, der skal komme fra en PC og anvender en anden gamma - det er svært at sige konkret uden granskning af manualer og gerne måling på billedet. Jeg har testet Samsung'en mht. YUV og RGB på Panasonic PX70 og PZ85 - men her er forskellen i bedste fald lille.
Af sketchpad
Jeg har lige købt en Xbox 360 med HDMI, den kan man
også sætte op til enten RGB og YUV Colorspace (enten Deep
eller alm.) med sidste opdatering, Deep giver de samme
flotte "dybder" i farverne som Samsung'en giver, så der
må være et eller andet med det...
Af bantam
Det lyder rigtigt - dit TV understøtter Deep Color (modsat PX70 og PZ85 tilsyneladende). Det kan være forskelligt, om TV'et kan modtage større farvedybde via både YUV og RGB.

Det behøver ikke være som Deep Colour man overfører større farvedybde - HDMI understøtter større farvedybde end 8 bit (som er det format i kildematerialet leveres i) uden Deep Color.

Da kildematerialet er lagret i 8-bit farvedybde (behøver ikke gælde for spil på konsoller - men for filmateriale), skal afspilleren altså opskalere farverne fra 8 bit til 10 eller flere bits.

Jeg går ud fra, at din XBOX360 er sat til YUV, når du kører Deep Color?
Af sketchpad
Ja, man kan vælge mellem 2 YUV typer foruden rgb-modes, den
"udvidede" giver det samme resultat som Samsung'ens YUV, mens
den alm. YUV ligner RGB i farverne.