Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har et ældre LG 32" LCD, som ikke har så mange muligheder hvad angår tilslutninger af god kvalitet.

Derfor har jeg undersøgt hvad jeg har af muligheder... og har indset at mulighederne er mange

Jeg har følgende udstyr, som skal tilsluttes:

Xbox 360 (Component eller VGA udgang)

Samsung HDD / DVD optager (SCART, Component eller S-video udgang)

Harman Kardon DVD 23 (SCART, Component eller S-video)

Min prioritering er 1=Xbox 2= Samsung HDD optager 3= Harman Kardon DVD, så derfor skal tislutningerne være bedst til Xbox og så derefter Samsung HDD optageren og til sidst DVD afspilleren. (Håber i forstår hvad jeg mener?)

Tilslutningsmulighederne i TV'et er:

1stk Component

1stk SCART

1stk DVI-D

Er kommet frem til disse 2 løsninger:

1.
Xbox360 VGA ->(VGA/DVI konverter)-> TV

HK DVD 23 ->SCART-> TV

Samsung HDD ->Component-> TV

2.
Xbox360 ->Component-> TV

HK DVD 23 ->SCART-> TV

Samsung HDD ->HDMI->(HDMI/DVI konverter)->TV

Har overvejet ideén med en component switchbox.. Er dette måske en bedre løsning?

Hvad ville i vælge? Eller har i andre forslag?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ikke konvertere et VGA signal til DVI. Når du før har set det omvendte ske, så er det fordi et DVI stik i en PC har både VGA og DVI indbygget i samme udgang og derfor kan man blot sætte en adapter på, som kun rør ved VGA-benene. Det er ikke en hokus-pokus løsning der omdanner et digitalt signal til et analogt. Du vil altså komme til at mangle en indgang i dit TV uanset hvad - du kan ikke omdanne de nævnte udgange fra dine enheder til noget der kan proppes i DVI.

Du kan dog få en HDMI-adapter til din Xbox, som vil kunne bruges sammen med en DVI->HDMI adapter. Det vil helt klart give dig det bedste billede. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, så vil komponent->komponent være den bedste løsning til din Xbox. Du kan også få et VGA->komponent kabel, men det ændrer ikke på at du så vil mangle en indgang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det kan ikke gøre det. Du linker til et stik, der jo blot er en mekanisk anordning. Et analogt og et digitalt signal er to MEGET forskellige ting, som du bestemt ikke kan omdanne imellem vha. et mekanisk stik!

Læs lige min argumentation igennem igen. Du kan GODT bruge stikket til brug med en PC, hvor du har et DVI-stik på grafikkortet fordi dette stik OGSÅ har VGA forbindelse i samme stik. Når du sætter den adapter på, så rammer den de ben i DVI-stikket, som har de analoge VGA-udgange. Det er ikke en konvertering fra DVI til VGA i den forstand du tror.

Læs mere her:
http://www.flatpanels.dk/monitorbegreber.php#2
Af JitH
Ahh yes!

http://www.playtool.com/pages/dvicompat/sldldvi.jpg

Er det så korrekt forstået at hvis mit TV havde haft en DVI-I indgang, så ville jeg kunne have brugt den konverter, jeg linkede til før?

Men fordi det kun er en DVI-D, så vil den kun håndtere det digitale signal?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er korrekt forstået. DVI-I er den samme type som du finder i et grafikkort til PCere og hvis indgangen er af en sådan type, så er det også et "all in one".
Af JitH
Super, så lærte jeg ihverfald noget :)

Men har endnu ikke fundet ud af hvordan jeg får tilslutet mit udstyr bedst ;)

Jeg hælder dog, som sagt, mest til en component switchbox O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja det er nok den eneste måde du både får god kvalitet og samtidigt kan få alle dine enheder tilsluttet.