Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:15, rettet i alt 1 gang.
Af Kratz
Yep, det samme er tilfældet for PZ800. Så man kan få andet end HD lyd ud gennem HDMI, hvilket der var lidt usikkerhed om tidligere i tråden.
Men hvorvidt det også virker med HD lyd skal jeg ikke kunne udtale mig om (mangler stadig den Blue-Ray afspiller...)
Af vnG
yakken skrev:For mange år siden ledte jeg selv efter enheder der kunne gå fra TOS->jack, men fandt aldrig noget jeg ikke selv skulle flette sammen - og som kun kunne købes i 100 stk. Jeg opgave den gang at finde noget og har ikke ledt siden. Jeg er dog sikker på at det findes, men flytter det problemet? Har du ikke stadig brug for en dekoder - det er jo stadig HD lyd du hiver igennem kablet.
Hvis nu jeg køber en DTS reciever ting, som f.esk den her:

http://www.wupti.com/Produkter/1396137_ ... rce=kelkoo

ville det så ikke sikre at jeg kan høre DTS lyden gennem toslink indgangen på min WD afspiller?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lige for at holde den på sporet: DTS er ikke HD lyd. Det var blot et eksempel jeg smed ind, da det var det eneste jeg selv havde prøvet. DTS er det lydformat du ville bruge ved en alm. DVD, hvis ikke lyden skulle ligge i et Dolby-format. Den forstærker du linker til er vist af lidt ældre dato og kan kun dekode Dolby Digital og DTS formaterne - ikke de nyere HD lydkilder. Den har vist heller ikke HDMI ind- og udgange.

I min mening er det ikke specielt smart at købe en receiver der ikke er forberedt for MINDST HDMI pass-through. Det mest optimale må vel være at køre alle sine HDMI kilder ind i samme receiver og så kun føre ét HDMI kabel fra receiveren til dit TV hvori billedet sendes.

Denne receiver er kun brugt som eksempel - jeg ved godt at den er for dyr:
http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/ ... pti1).html
Af vnG
Den ser fin ud - prisen er dog, som du selv siger, lidt for pepret.

Jeg er egentlig ikke ude i at ville have fantatisk 7.1 lyd i hele hytten. Jeg vil bare have en reciever eller lign som kan sørge for at der er lyd, enten via TV eller via alm højtalere på en måde.

Så biligt som muligt :p
Af Corax
Hvis du ikke er interesseret i at have god lyd hvorfor er du så opsat på at få HD lyd?

Så vidt jeg ved så kommer alle blu-rays med admindelig DTS eller Dolby 5.1 som du fint burde kunne sende til dit TV.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er jeg godt med på, men de 7.1 kanaler er oftest en indikator på at receiveren kan håndtere HD-lyd. Så hvis målet er at få dekodet HD-lyden fra et HDMI-kabel, så skal du nok ud og have sådan en forstærker.

Hvis der kommer noget andet ud af TOS-kablet, så kan du naturligvis nøjes med en forstærker, der kan håndtere dét signal, men jeg har bare ikke nogen idé om hvilket format dette signal har. Det er muligt, at det, som andre har skrevet, kun er et Dolby Digital eller alm. surround signal, der sendes i dette kabel og så vil den forstærker du selv foreslog godt kunne bruges.
Af vnG
Måske skulle jeg bare købe en Popcorn hour A-110 - den kan vist decode DTS lyden og så burde mit TV kunne opfange det... Er det helt forkert forstået?

** Update - det kan den slet ikke **

Troede virkelig ikke at det skulle koste mig over 6-7.000 at have et system der kunne afspille HD film :(
Af vnG
yakken skrev:Ja, det er jeg godt med på, men de 7.1 kanaler er oftest en indikator på at receiveren kan håndtere HD-lyd. Så hvis målet er at få dekodet HD-lyden fra et HDMI-kabel, så skal du nok ud og have sådan en forstærker.

Hvis der kommer noget andet ud af TOS-kablet, så kan du naturligvis nøjes med en forstærker, der kan håndtere dét signal, men jeg har bare ikke nogen idé om hvilket format dette signal har. Det er muligt, at det, som andre har skrevet, kun er et Dolby Digital eller alm. surround signal, der sendes i dette kabel og så vil den forstærker du selv foreslog godt kunne bruges.
http://www.wdc.com/en/products/products ... anguage=en

Det er den her der er kilden - en som ved hvad han snakker om, der gider at kigge på den og fortælle mig om den smider 7.1 ud eller bare "alm" DTS tingeling lyd? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Din boks har da L/R RCA tilslutninger, som du kan bruge i stedet. Dette er alm. venstre/højre stik, som kan sættes direkte i dit TV.

I manualen er det også opgivet at TOS-link kun giver dig multikanals-lyd og vil derfor godt kunne sættes til en vilkårlig receiver med optisk indgang. Se side 16 og 19 i din manual.

Du har altså noget flere muligheder, end vi har set på nu. Du kan både køre lyden direkte i dit TV via det røde og hvide stik bagpå, men også via lysleder til en receiver med en sådan indgang. Du behøver ikke HD lyd.
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:15, rettet i alt 2 gange.
Af vnG
yakken skrev:Din boks har da L/R RCA tilslutninger, som du kan bruge i stedet. Dette er alm. venstre/højre stik, som kan sættes direkte i dit TV.

I manualen er det også opgivet at TOS-link kun giver dig multikanals-lyd og vil derfor godt kunne sættes til en vilkårlig receiver med optisk indgang. Se side 16 og 19 i din manual.

Du har altså noget flere muligheder, end vi har set på nu. Du kan både køre lyden direkte i dit TV via det røde og hvide stik bagpå, men også via lysleder til en receiver med en sådan indgang. Du behøver ikke HD lyd.
Men vil de alm. røde og hvide fættere godt kunne afgive lyd, samtidig med at HDMI er aktiveret?

og skal jeg forstå det som om at TOS-link så godt kan smække stil den kenwood reciever?

Mange mange tak fordi at du hjælper, det er fedt du gider =)
Af Kratz
Yes, de røde og hvide 'fætre' kan godt afgive lyd samtidig med du kører billedet over HDMI.

Kan du uddybe hvad du mener med "TOS-link så godt kan smække til den kenwood receiver"?
Hvis du spørger til om du kan køre lyden over receiveren er svaret ja. Blot ikke HD-lyd som omtalt tidligere. Men det nåede vi vel egentlig også frem til der ikke var behov for?
Vil dog nok anbefale du kigger på foreslåede Sony fra Turbo snarere end Kenwood.
Af vnG
Yeah egentlig er jeg nået til et punkt, hvor jeg bare gerne vil have lyd på alle mine film og ikke kun dem som ikke benytter DTS =)

Så om det er i 7.1 eller bare i standard stereo rører mig ikke lige nu :p