Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af vnG
Kære brugere.

Kan det virkelig passe at jeg kan have et HD ready TV, med dertilhørende HDMI indgang, som ikke understøtter HD lyd? Jeg har forsøgt mig med flere HDMI kabler og andre kilder end den nuværende. Dog med samme resultat.

Jeg har knivskarpt billede, men ingen lyd overhovedet.

Mine spørgsmål er så:

1. Kan TV'et risikere ikke at understøtte HD lyd, på trods af HDMI indgang m.m?

2. Kan man på en eller anden måde konventere toslink lyd til jack(altså til alm lydstik) eller andet?

Jeg kan ikke få lyd ud af min HD afspiller og det er jeg naturligvis ked af. Har i NOGEN som helst ideer til løsninger eller metoder at omgås det, så vil jeg virkelig gerne høre dem.

På forhånd tak =)
Af sketchpad
Oh, det kan være mange ting der ikke virker...

1) Ja - hvis du har et ældre TV med HDMI indgang er
det ikke 100% garanteret at der også er lyd med, dog
er det de aller færreste TV der ikke har lyd via HDMI.

2) Du skal muligvis i din HD boks vælge extern lyd via
HDMI, jeg skal f.eks vælge det i mit mediacenter, ellers
sender den blot lyden via de alm. phono udgange.

3) HDMI lyd er som resten af HDMI signalet - digitalt så
du kan ikke blot fodre den med et analog lydsignal, dette
skal gøres via din HD box eller dit mediacenter.

4) Det ER faktisk mulig at dit mediacenter (hvis du har et
sådant et) ikke understøtter lyd på selve grafikkortet via
HDMI, hvis det er tilfælde - tough luck. :/ Så må du til
med et surround center eller dit stereoanlæg.

Billedet på dit TV kører digitalt via dit HDMI kabel
så hvis du ser billede, burde du også have lyd, det
hele kører digitalt via samme signal, så brud på kabelen
kan du udelukke.

5) Kig i menuerne på din HD box, jeg er temmelig overbevist
om at du skal tænde for et eller andet, digital lyd,
sound via HDMI, et eller andet - prøv dig frem.

6) Dit TV har muligvis et Audio-IN Jack stik, se i
dit TV-apparats input menuer om det har en mulighed
for at vælge mellem HDMI audio og Analog audio in (aux/Pc-jack etc, det har mit tv)..

Isåfald skal du blot købe et audio kabel med jackstick
og det den kræver i den anden ende (phono, sandsynligvis)
og bruge det istedet for HDMI.

Alternativt kan du jo købe et HDMI til DVI kabel hvis
dit fjernsyn har en DVI indgang, og så har den også
højst sandsynlig en audio-indgang som beskrevet ovenfor.

Good luck.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror ikke du læste spørgsmålet rigtigt - der spørges om HD lyd via HDMI og ikke generelt om lyd via HDMI.

Men ja, i HD Ready standarden er det ikke specificeret, at TVet skal kunne dekode HD lydformaterne. Så hvis din BluRay afspiller ikke kan gøre det før lyden sendes til TVet, så har du et problem.
Af Turbo
...
Senest rettet af Turbo 11 feb 2009, 11:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Igen - problemet er vel næppe at der ikke er lyd med i kablet, men blot at afspilleren ikke har dekodet HD lydformatet før det sendes afsted. Dette er eksempelvis forskellen på Panasonic BD35 og BD55 BluRay afspillerne.
Af Kratz
Jo, HD lyd transporteres skam over HDMI og kun HDMI. Det er sådan du normalt får det digitale signal (billede såvel som lyd) fra din Blue-Ray afspiller til din forstærker (hvis du da ikke for afspilleren til at afkode lyden først).

Men som Yakken skriver er det meget sandsynligt TV'et ikke understøtter HD lyd. Jeg kan heller ikke ligefrem se den store mening med det? Med de højtalere der normalt sidder i TV, er der ikke den store mulighed for at differentiere HD lyd fra ikke HD lyd.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu vil jeg ikke kloge for meget rundt i lydformater til og fra HD afspillere, men er der en option til at få lyden ud i andet end HD-formatet fra afspillere uden HD-dekodning? Hvis ikke, så er humlen vel at der slet ikke er lyd på TVet når der afspilles HD-materiale? Hvis ikke afspilleren kan dekode lyden før den suser videre i HDMI kablet, så er der jo kun én instans tilbage til at lave lyd og det er TVet - og da dette ikke kan læse lydformatet, så mangler lyden altså.

Dette problem kan også opstå på DVD-afspillere der ikke kan dekode DTS-formatet, så film med DTS lyd (såsom eks. Ice Age II) ikke kan afspille det originale lydspor uden at afspilleren kobles til en DTS-kompatibel forstærker, der kan håndtere lyden i stedet.
Af vnG
Jeg tror at i har HELT ret i det med at TV'et ikke kan klare digital lyd og at kilden (en Western Digital HD TV boks) ikke dekoder det...

Hvad er så den billigeste løsning for at få det til at virke? At købe et nyt TV eller at købe en reciever der rent faktisk fatter at lave det om? :)

(Alternativt, kan jeg måske også bare købe en anden kilde, men ved jeg ikke om jeg vil)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har ikke kendskab til et TV der reklamerer med HD lyddekodning, så den løsning kunne godt gå hen og give dig nogle voldsomme begrænsninger i udbud. En HD kompatibel receiver er derimod ikke speciel omkostningsfuld, men dertil kommer naturligvis udgifter til højttalere.

Jeg tror heller ikke det kan betale sig at finde metoder til at konvertere TOS-linket på, da du nok ligeså godt kan købe receiveren så.

Kan man ikke hive lyden ud på andre måder end via HDMI-kablet? Det lyder pænt stupidt fra WD's side, at man ikke giver brugeren andre muligheder for at hive lyd ud af kassen på?
Af vnG
yakken > Der er toslink udgang og composite (eller hvad det hedder), men jeg vil gerne ind omkring toslink...

Kan man ikke bare drøne toslink til en reciever også til et par PC højtalere eller lign. - Jeg har et glimrende PC lookalike sourroundhøjtalere, som gør det fint til mit lille rum...

Har du nogen forslag til køb eller løsninger omkring toslink > jack? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For mange år siden ledte jeg selv efter enheder der kunne gå fra TOS->jack, men fandt aldrig noget jeg ikke selv skulle flette sammen - og som kun kunne købes i 100 stk. Jeg opgave den gang at finde noget og har ikke ledt siden. Jeg er dog sikker på at det findes, men flytter det problemet? Har du ikke stadig brug for en dekoder - det er jo stadig HD lyd du hiver igennem kablet.
Af vnG
Jeg ved det faktisk ikke - jeg må indrømme at jeg er lidt en tosse på det her område. Jeg var sikker på at der ikke var nogen ko på isen overhovedet med HDMI og at ALT bare spillede.

Nu sidder jeg med et TV som viser HD billedet perfekt, en HD kilde som ikke kan konventere lyden og som har toslink som bedste mulighed (i følge mig selv)...

Hvad er mine muligheder så helt præcis herfra og skal man virkelig give 2-3.000+ for en modtager af HD lyd?
Af Kratz
Du kan ikke få HD-lyden ud via toslink...
Men igen, der er ikke den store mening med det. HD-lyd på PC højtalere, det er som at skyde gråspurve med kanoner!
Men som jeg forstod forslaget skulle lyden via toslink til forstærkeren og derfra videre til højtalerne. Det burde jo fint kunne lykkes - blot ikke i HD.
Af vnG
Egentlig vil jeg bare gerne have et funktionelt system lige nu - jeg har brugt mange penge på at købe alt muligt forkert :p

Måske skulle jeg købe en popcorn hour eller en tvix istedet, men de konventere vel næppe lyden alligevel?